Senaste nytt

Betalfrukost på Strawberry

Calle S

Medlem
Tyvärr sägs det att även Strawberry kommer börja ta extra betalt för frukost. Gäller det alla varumärken inom koncernen?

Tyvärr sägs det att även Strawberry kommer börja ta extra betalt för frukost. Gäller det alla varumärken inom koncernen?
Innan det finns någon officiell info är det väldigt svårt (och spekulativt) att svara på men om man får killgissa tror jag det ska väldigt mycket till att de tar bort frukost från Home Hotel t ex vars koncept bygger på att man får fika, middag & frukost.

Sen kan jag mycket väl tänka mig att de finare hotellen (Nordic hotels & resorts) börjar med frukost som tillval istället. At Six har ju redan rates både med och utan frukost.

Av nyfikenhet var ”sägs det” att Strawberry kommer sluta inkludera frukost?
Enda gången jag hört det är från kollegor som blandade ihop Scandic och Strawberry som dessutom missförstått det och trodde man skulle ta bort frukosten helt från hotellen.

Pga hur förmånsbeskattning fungerar i dagsläget så tror jag alltid det kommer finnas olika företagskoder etc att använda för att boka rum med frukost.

Det är redan implementerat till viss del vad jag hittat. Märkligt att det inte är någon information som gått ut. Kollade exempelvis på Strawberry Arena (Quality). Där finns nu rates i april med eller utan frukost...

Verkar gälla de flesta hotell förutom Home Hotel. Vilken smygig lansering! Strawberry har ingen statusnivå som kan ge frukost likt Scandic heller väl?

Verkar gälla de flesta hotell förutom Home Hotel. Vilken smygig lansering! Strawberry har ingen statusnivå som kan ge frukost likt Scandic heller väl?
Nej det finns inte.

Otroligt sneaky lansering av detta. Kanske vill undvika all "dålig pr" som Scandic fick där det blev artiklar som blåstes upp i diverse tidningar.

Från deras FAQ:
På vilka hotell hos Strawberry finns rum utan frukost?
Möjligheten att boka rum utan frukost införs successivt under våren 2026. Comfort Hotel Xpress har redan under en tid erbjudit rum utan frukost. Alla hotell inom Strawberry kommer inte att erbjuda detta alternativ från start. När du gör en bokning kan du se vilka priser som finns tillgängliga för det hotell du valt för att se vad som gäller för din vistelse. Du kan också alltid gå in på den specifika hotellsidan på strawberry.se för att se om hotellet erbjuder rum utan frukost.

Spontant har de uppdaterat FAQn inför detta för finns många olika frukost-frågor. T ex om status, kostnaden för barn etc.

Ok, reagerade på att det inte var inkluderat på Clarion Cph men tänkte att det var pga Danmark. De frågade om jag inte skulle ha frukost vid incheckning men hade tidig morgonflight så ej aktuellt (plus lounge).

De har missat att uppdatera den här frågan..

1773836307582.png

Men den kommer väl också uppdateras i sinom tid. Lurig förändring som de väl hoppas ska gå under radarn.

På flyget häromdagen småpratade jag lite med min stolsgranne som sa flera idrottsföreningar han var involverad i hade gått över från Scandic till strawberry just på grund av frukosten. Han var mer besviken över det än hur dåligt spenn är. Jag påpekade dock att man normalt får frukost på Scandic om man använder avtalspris vilket jag gissar att de flesta idrottsförbund har (som kan användas av föreningarna).

Ok, reagerade på att det inte var inkluderat på Clarion Cph men tänkte att det var pga Danmark. De frågade om jag inte skulle ha frukost vid incheckning men hade tidig morgonflight så ej aktuellt (plus lounge).
Hotellen på CPH har länge haft rates utan frukost vilket ju är uppskattat om man reser på traktamente (och har tillgång till lounge).

Toppen