Senaste nytt

Betald seat block (extra säte) på SAS flygning

Och det är dessutom svårt att köpa biljetter i samma namn… då blir det ”Dupe” och risken är överhängande att antingen biljett 1 eller biljett 2 avbokas av flygbolaget.

Jag har flugit en del det senaste och får upp att jag kan köpa sätet bredvid mig när det är 2 Tim före avgång. Tror det var 150 kr. Gjorde det en gång på alla 4 flighterna, men inget senast och hade då ändå tomt säte bredvid trots det stod i appen att sätet bredvid var bokat på alla 4 planen.

Flyger hem till Arlanda från Las Palmas imorgon med familjen. Köpte till seat block för 299 så att jag och frugan får 3 säten.

Fick visserligen det gratis på vägen hit genom att välja 22 A+C... Risken finns dock att man får nån pratglad galning mellan sig som vägrar byta till vare sig fönster- eller gångplats (vilket har hänt).

Försökte boka extra sittplats idag på en bokning. Var endast möjligt vid incheckning... Men priset under sas kampanj som går ut idag är ganska bra. Skulle jag kunna boka två enkelresor i mitt namn för att blockera sätet brevid? Blir ju då noshow på de biljetterna

Försökte boka extra sittplats idag på en bokning. Var endast möjligt vid incheckning... Men priset under sas kampanj som går ut idag är ganska bra. Skulle jag kunna boka två enkelresor i mitt namn för att blockera sätet brevid? Blir ju då noshow på de biljetterna
Lustigt, det ska gå att göra innan incheck om man betalar för det (t ex om man reser med ett stort musikinstrument). Kanske ringa dem igen?

Bokar du en extra biljett i ditt namn kommer den troligen avbokas som dubblett. Du skulle kunna boka den i ett annat namn men då kommer blockeringen försvinna då den biljetten blir noshow.

Via självbetjäning går det endast att boka extra säte i samband med att incheckning öppnar. Vill du boka en så kallat "garanterad extra sittplats" måste du ringa in.
Jag antar att det har med att göra att platserna de säljer vid incheckning är såna som de kanske inte räknar med att kunna sälja ändå, och därmed annat pris.

Se info från SAS:

CHARGES - SAS GO, SAS GO LIGHT (VALID FOR APPLICABLE MARKETS) AND SAS PLUS​

The extra seat is charged in the passenger's TST as a Q-surcharge. One ticket is issued for the passenger and the extra seat.

Domestic/Intrascand - SAS GO and SAS PlusSEK565, NOK535, DKK599, EUR59, USD59 per flight segment
Note: For wholly domestic travel, value added tax (VAT), like Swedish domestic XS tax, Norwegian domestic NV tax and Finnish domestic YF tax, is not included in the flat rate and must be collected on the document issued.
Europe - SAS GO and SAS PlusSEK/NOK/DKK 899, EUR 89, USD 99 per flight segment
Intercont - SAS GO onlySEK/NOK/DKK 1499, EUR 145, USD 169 per flight segment
ExamplesLLA SK STO SK LON SEK565 + SEK899
OSL SK CPH SK LON NOK565 + NOK899
LLA SK STO SK CPH SK NYC SEK565 + SEK565 + SEK1499

Tack för era svar. Ringde in en extra gång till SAS och den kunde inte heller lägga till extra sittplats. Får helt enkelt vänta till checkin öppnar. Gott att ha extra utrymme när man reser med två 1.5 åringar.:rolleyes:

Hur ser det ut i appen om en extra sittplats är tillgänglig vid incheckning? Är rätt för att missa den…. Är det först till kvarn eller går dom på status månne?

Toppen