Senaste nytt

Betalar du någonsin räntekostnader för ditt kreditkort?

Jag lyckades en gång innan 3 veckors bortavaro lägga in betalning och glömma en autodebitering på 1000kr som skulle gå samma dag, så det saknades någon hundralapp på det kontot. Betalningen gick då inte iväg (jag var totalt ovetande), och fick en chock när nästa månads faktura kom. Jag tyckte att det bara var att bita i det sura äpplet och betala de 500 eller vad det nu var för att man klantat till det.

Skulle aldrig falla mig in att medvetet utnyttja krediten du det är en kass affär. Visst finns det kanske situationer som helgar medlen - men skulle tänka efter ordentligt innan.

Betalar heller inte räntor på kreditkort, inte ens i nödfall. Jag har ett konto för oförutsedda utgifter, där ligger samma belopp som jag har i kreditgräns på kortet. Kortet är bara till för att få in poäng på sådant som jag annars skulle ha köpt ändå fast betalat på ett annat vis än om jag inte hade haft kortet. Många av mina släktingar och bekanta fräser och spottar om dom hör ordet kreditkort, det ska man tydligen inte ha för då är man en sucker som blir upplurad av banken och hamnar i lyxfällan. Samma personer blir alltid lika glada varje gång vi ska göra något gemensamt att jag kan lägga ut för biljetterna och sedan låta dom betala mig vid löning, gratis poäng är gott :)

Baserat på det ni i princip alla säger (och hur jag själv agerar) så måste väl kortföretagen tänka fel - d.v.s. vi avskräcks av den räntebärande krediten snarare än att se den som något positivt.

Borde det inte vara smartare om de sänkte räntan kraftigt (för de med god kreditvärdighet) och sedan försökte få dessa att istället se kreditkortet som ett konto det ibland var plus på, ibland minus? Tänker mig typ 50 kronor i avgift per månad per 10000 kr eller något sånt (efter "förfallodag") istället för en ränta+avgift. Sen betalar man när man "känner för det"

Lustigt att se att vissa jämför en utstående kreditkortsskuld med Lyxfällan. Vill nog påstå att det, för de allra flesta, är tämlingen långt mellan att missbruka sin ekonomi, till den grad att man är nära att förlora allt, och hantera en kreditkortsskuld på ett "sunt" sätt. Problem blir det väl när det spårar ur med för höga/för många lån och uteblivna betalningar. Därmed inte sagt att det är att rekommendera att låna till sin konsumtion.

Baserat på det ni i princip alla säger (och hur jag själv agerar) så måste väl kortföretagen tänka fel - d.v.s. vi avskräcks av den räntebärande krediten snarare än att se den som något positivt.

Borde det inte vara smartare om de sänkte räntan kraftigt (för de med god kreditvärdighet) och sedan försökte få dessa att istället se kreditkortet som ett konto det ibland var plus på, ibland minus? Tänker mig typ 50 kronor i avgift per månad per 10000 kr eller något sånt (efter "förfallodag") istället för en ränta+avgift. Sen betalar man när man "känner för det"

Handelsbanken är en av de banker som erbjuder en form av detta - om än inte fullt ut på det sätt du beskriver. Deras platinum-kort har fn en ränta på ca 5%. Ser du på andra kort ligger räntan vanligtvis mellan 15-20%.

Handelsbanken är en av de banker som erbjuder en form av detta - om än inte fullt ut på det sätt du beskriver. Deras platinum-kort har fn en ränta på ca 5%. Ser du på andra kort ligger räntan vanligtvis mellan 15-20%.

Misstänker att det är en av anledningarna till att SHB platinum ändå är relativt vanligt här. Jag har själv funderat på om man inte skulle skaffa ett flera gånger.

Ja, SHB Platinum är ett bra kort med en ränta som är human om man har för avsikt att använda funktionen. Att betala 5% i årsränta är inget konstigt - det kostar det ju typ att utnyttja en checkräkningskredit för ett bolag också...

Det händer när jag glömt att fylla på ICA-kortet. :oops: Nu senast i december fick jag en räntekostnad på 3,20 kronor. Dessutom någon jädra aviavgift på 20 kronor :mad:. Den borde iofs vara avdragsgill under "förvaltningsutgifter". Vi får väl se om det blir Lyxfällan nästa eller ej. :)

På de "riktiga" korten aldrig. Där betalas totalbeloppet på förfallodag via autogiro.

Ah, just ja - jag brukar råka ut för att banken vart tredje år eller så försöker dra årsavgifter från ett konto som har 0kr. Det brukar resultera i straffavgifter på ett par hundra och några sura samtal för att slippa dessa. Sedan brukar de lyckas dra avgifterna från "rätt" konto ett par år innan det återupprepar sig.

Kortets enda syfte är att samla poäng! Räntekostnader - big no no.
Jobbat så hårt under mina yngre år mot "vill ha och vill ha nu" så det skulle vara jätte dumt att börja nu med att konsumera på så sätt nu :)
Att glömma bort betala och liknande missöde är en sak men att använda kortet för att ta lån är inget annat är dumt.
Självklart kan akuta situationer uppstå i livet där som någon har redan skrivit "helgar medlen".

Toppen