Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Till exempel står det i kortvillkoren på sida två att man inte får använda kortet till betalning för skulder.

Det står också att du accepterar att kortets användningsområden kan utvidgas eller inskränkas under avtalet.

Att de får spärra ditt kort om du använder det på ett sätt som inte är godkänt av dem.

Med andra ord kan de spärra ditt kort precis när de vill.

Det är ganska uppenbart att såna här snurror inte är tanken med kortet. Så möjligheten att göra så här kommer säkert att försvinna inom kort.
Fast SEB har gjort så här förut, en kompis till mig fick hotbrev hem där dom hotade med att säga upp kortet för att han använde Betalo, sedan införde dom beloppsgränser ala kontantuttag, och nu verkar dom ha hakat upp sig igen på själva användandet. Dock endast SEB skall sägas. Betalo samarbetar exempelvis med Nordea och har bara 0,7% påslag när man använder Nordea-kort.

Poängen kostar ju SEB en massa pengar då de köper poäng från SAS antagligen. Att du då ska tjäna poäng på att antingen föra över till REvolut eller betala räkningar är ingen bra deal för SEB.
Fast SEB drar ju in pengar på avgifter från handlaren. Jag hoppas innerligen att de inte går back på varje transaktion och förlitar sig enbart på kreditränta för att gå runt.. Det verkar inte sunt.
Dessutom är det en kreditrisk att människor betalar räkningar med sitt kreditkort.
Det här skälet bör vara det enda som spelar någon större roll i sammanhanget, dvs högre risk på den typen av transaktioner generellt. Och det är väl därför det inte finns en hård gräns, för att de bedömer risken olika från kund till kund...

Till exempel står det i kortvillkoren på sida två att man inte får använda kortet till betalning för skulder.

Det står också att du accepterar att kortets användningsområden kan utvidgas eller inskränkas under avtalet.

Att de får spärra ditt kort om du använder det på ett sätt som inte är godkänt av dem.

Med andra ord kan de spärra ditt kort precis när de vill.

Det är ganska uppenbart att såna här snurror inte är tanken med kortet. Så möjligheten att göra så här kommer säkert att försvinna inom kort.

Eftersom en skuld (i det här sammanhanget med omedelbart förfall) uppstår det ögonblicket en köpare har avtalat med en säljare om en transaktion så innebär det i praktiken att samtliga transaktioner som utförs med kreditkort är skuldbetalningar.

Om SEB inte får betalt av Betalo eller Billhop kan jag förstå att de knorrar, men jag har svårt att tro att så är fallet.

Även jag har fått hotbrev från dem. Dock ej för Betalo/Billhop. Handlade för ganska stora summor ganska ofta från ett och samma ställe. Dom spärrade mitt kort, jag ringde dem och frågade vad dom håller på med, fick till svar att dom tyckte det är konstigt att jag handlar hos samma företag för xx.xxx:- 2 gånger i veckan...
Mitt sas mc premium används väldigt sällan nu, jävla förmyndarfasoner. Sa även det till kundtjänst.

Kan dock förstå om man rullar stora summor via betalo/Billhop, men att spendera pengar på en och samma affär tycker jag dom ska strunta i.
Fast SEB har gjort så här förut, en kompis till mig fick hotbrev hem där dom hotade med att säga upp kortet för att han använde Betalo

Även jag har fått hotbrev från dem. Dock ej för Betalo/Billhop. Handlade för ganska stora summor ganska ofta från ett och samma ställe. Dom spärrade mitt kort, jag ringde dem och frågade vad dom håller på med, fick till svar att dom tyckte det är konstigt att jag handlar hos samma företag för xx.xxx:- 2 gånger i veckan...
Mitt sas mc premium används väldigt sällan nu, jävla förmyndarfasoner. Sa även det till kundtjänst.

Kan dock förstå om man rullar stora summor via betalo/Billhop, men att spendera pengar på en och samma affär tycker jag dom ska strunta i.
Där skulle nog Amex ringa upp dig en gång, men bara för att verifiera att det är du som gör köpen. Sedan skulle alla dina köp där gå igenom galant.

SEB är konstiga i sin attityd rent allmänt verkar det som!

Möjligtvis om du betalar handpenningen eller hela köpeskillingen (förutsatt att du köper lägenheten kontant) via Betalo.

De vill att jag betalar in handpenningen till ett bankkonto som mäklaren har. Tänkte om någon satt inne på något smart knep. Kommer betala vinstskatten på min sålda lägenhet via betalo till Skatteverket.

Toppen