Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Om de nu spärrat möjligheten än mer nu vet vi ju vem man ska tacka. Personen ifråga som ringe MC och påtalade detta och krävde att få en underskrift på att han skulle få behålla sina poäng.

Tråkigt om de stryper denna möjlighet nu och det är en liten heads up att ALDRIG kontakta företaget om man får något som man tjänar på men egentligen inte ska ha rätt till.

Om de nu spärrat möjligheten än mer nu vet vi ju vem man ska tacka. Personen ifråga som ringe MC och påtalade detta och krävde att få en underskrift på att han skulle få behålla sina poäng.

Tråkigt om de stryper denna möjlighet nu och det är en liten heads up att ALDRIG kontakta företaget om man får något som man tjänar på men egentligen inte ska ha rätt till.

Är det någon som ringde och kaxade med kundtjänst om detta? Känns lite onödigt kan man tycka. Vi vet ju att det är special på sidan av och så länge det sköts snyggt så får vi hoppas att det fortsätter funka.
Jag ringde kundtjänst (ja, jag tänkte mig inte för att läsa här först...). Satt med en faktura och fick nekat.
Var ganska snäll med ett par allmänna frågor bara och sen tackade jag för mig. Inget att bråka om liksom.

Jag förstår ändå inte varför SEB envisas med att skicka brev, införa begränsningar utöver det som finns i avtalet etc.
Det står ju klart och tydligt i villkoren att dessa tjänster är att betrakta som kontantuttag. Om de själva följde sina egna villkor skulle allt vara löst. Vi skulle få betala 3% och bli utan poäng, så ingen skulle ens komma på tanken att utnyttja kortet på det här sättet. De extra 3 procenten skulle också ge kompensation till den ökade kreditrisken genom att rulla andra krediter (i normalfallet max en månad) framåt för de som ändå väljer att utnyttja kortet på det sättet.

Förmodligen. Däremot förstår jag inte varför. Betalo/Billhop får ju sin avgift, och SEB får sin. Så varför inte bara tillåta det?

Jag gissar att åtminstone en del av anledningen, är regelverket kring penningtvätt och terrorfinansiering. SEB (likt alla banker/finansinstitut mm) har stora krav på sig att följa upp vart betalningar går, och en mellanhand som Betalo/Billhop gör ju detta betydligt svårare.

Reglerna är milt uttryckt luddiga när det gäller vad man ska och inte ska tillåta, det är upp till varje bolag att göra sin egen bedömning, så det är nog inte konstigt att t.ex. Amex gör en annan bedömning av riskerna än vad SEB gör.

Jag förstår ändå inte varför SEB envisas med att skicka brev, införa begränsningar utöver det som finns i avtalet etc.
Det står ju klart och tydligt i villkoren att dessa tjänster är att betrakta som kontantuttag. Om de själva följde sina egna villkor skulle allt vara löst.

En ren gissning är att det rör sig om mer pengar (i genomsnitt) som går genom Betalo, än vad någon normal kund skulle plocka ut ur bankomaterna löpande... SEB kanske blev lite tagna på sängen av volymerna som gått den vägen sedan kortet lanserades.

En ren gissning är att det rör sig om mer pengar (i genomsnitt) som går genom Betalo, än vad någon normal kund skulle plocka ut ur bankomaterna löpande... SEB kanske blev lite tagna på sängen av volymerna som gått den vägen sedan kortet lanserades.

Precis så tror jag det är. Ör ju folk här som dundrat iväg 90.000sek och det är ju väldigt mkt pengar som klassas, hos seb internt, som kontantuttag.

Som sagt, det dröjer nog inte länge tills det inte funkar alls med betalo/billhop

Precis så tror jag det är. Ör ju folk här som dundrat iväg 90.000sek och det är ju väldigt mkt pengar som klassas, hos seb internt, som kontantuttag.

Som sagt, det dröjer nog inte länge tills det inte funkar alls med betalo/billhop
Men återigen, följer de bara sitt eget regelverk skulle problemet försvinna av sig självt. Även penningtvätt. De torde vara väldigt få personer som är intresserade av att snurra runt småsummor till avgift, något som dessutom är rätt lätt att följa upp om någon myndighet vill göra det.

Men återigen, följer de bara sitt eget regelverk skulle problemet försvinna av sig självt. Även penningtvätt. De torde vara väldigt få personer som är intresserade av att snurra runt småsummor till avgift, något som dessutom är rätt lätt att följa upp om någon myndighet vill göra det.

Du har rätt, skulle de ta ut avgift och inte ge några poäng skulle i princip de enda kvarvarande transaktionerna vara från personer som verkligen har någonting att dölja...

Men, jag tror att ingen, på någon bank, VILL göra utredningar av misstänkta transaktioner. Sådana är tids- och resurskrävande och involverar massvis med svåra avvägningar. Alla föredrar nog att ha villkor och/eller system på plats som istället undviker att misstänkta transaktioner uppkommer till att börja med.

Återigen, ren spekulation från min sida: Någon på SEB har sett de volymer som gått genom dessa tjänster, blivit orolig för att om en kund överför så mycket som är möjligt enligt kontantuttagsregelverket, så skulle det innebära att banken måste göra en utredning, och kommit fram till att det säkraste är att inför nya och hårdare regler för just storanvändare av dessa tjänster. Som en bonus behåller man då småanvändarna, de som bara överför några tusenlappar per månad och som knappast är någon stor risk (men ändå innebär avgifter in till SEB).

Är det någon som ringde och kaxade med kundtjänst om detta? Känns lite onödigt kan man tycka. Vi vet ju att det är special på sidan av och så länge det sköts snyggt så får vi hoppas att det fortsätter funka.
Jag ringde kundtjänst (ja, jag tänkte mig inte för att läsa här först...). Satt med en faktura och fick nekat.
Var ganska snäll med ett par allmänna frågor bara och sen tackade jag för mig. Inget att bråka om liksom.
Ja det var precis vad som skedde och trots att flera påtalade att det var väldigt dumt gjort höll han kvar vid att det var helt rätt att ringa och krävs underskrift på att få behålla poängen. Motiveringen bar att han måsten vet vilket kort som skulle används för art optimera.

Ja det var precis vad som skedde och trots att flera påtalade att det var väldigt dumt gjort höll han kvar vid att det var helt rätt att ringa och krävs underskrift på att få behålla poängen. Motiveringen bar att han måsten vet vilket kort som skulle används för art optimera.
Regel nr1 är att inte kontakta företagen om sådana saker. Borde leda till en varning eller ban.

Toppen