Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Arnel

Medlem
Så snällt av dig :) jag har ingen personlig erfarenhet av Betalo men det låter då som att man kan göra utbetalning från Betalo med Amex kort till sitt egna bankkonto och sedan betala Amex fakturan med samma pengar, för att på så sätt komma närmare sin spend, eller finns det en spärr för det?
 

NotRyan

Medlem
Så snällt av dig :) jag har ingen personlig erfarenhet av Betalo men det låter då som att man kan göra utbetalning från Betalo med Amex kort till sitt egna bankkonto och sedan betala Amex fakturan med samma pengar, för att på så sätt komma närmare sin spend, eller finns det en spärr för det?
Du får inte betala till ett bankkonto i ditt namn. Betalo har övervakning och kommer dom på dig så.... Ja i bästa fall avbryter dom bara transaktionen...
 

kaktusen

Medlem
Som @NotRyan så gäller detta. Det är likadant med att betala till ett företag som du äger eller är delägare i. Att tex. betala till ett handelsbolag man äger och sedan överföra pengarna igen för att tjäna poäng tillåts inte. Jag provade vid ett tillfälle och fick en tillsägelse från Betalo.
 

frankw

Medlem
Som @NotRyan så gäller detta. Det är likadant med att betala till ett företag som du äger eller är delägare i. Att tex. betala till ett handelsbolag man äger och sedan överföra pengarna igen för att tjäna poäng tillåts inte. Jag provade vid ett tillfälle och fick en tillsägelse från Betalo.
Hur funkar detta med banksekretessen? Kan betala få reda på att kortnumret X innehas av typ mig?
 

kaktusen

Medlem
När du använder Betalo så ser dom namnet på kreditkortet. Det är sedan enkelt att kontrollera om ditt namn förekommer inom det företag dit pengarna betalas. Jag kan dock tänka mig att en hel del slinker igenom utan kontroll.
 

mry

Medlem
När du använder Betalo så ser dom namnet på kreditkortet. Det är sedan enkelt att kontrollera om ditt namn förekommer inom det företag dit pengarna betalas. Jag kan dock tänka mig att en hel del slinker igenom utan kontroll.

Betalningen utförs ju att ett annat föratag och de skickar med data om namnet på kortet och bland annat första och sista siffrorna i kortnummret till Betalo (har för mig att det var 4 första och 4 sista när jag märkte det).
 

kaktusen

Medlem
En aning OT: När man erhåller en betalning sköts det oftast av en tredje part. Man har ett inlösenavtal med en bank/institution samt en betalväxel. Den som erhåller betalningen ser vanligtvis aldrig kortnumret utan endast namn och en massa annan data som tidpunkt för debitering, typ av kort, IP, typ av avtal, auktorisation, transaktionsnummer, ordernummer och en massa kontrollkoder. Jag kan tänka mig att Betalo ser mer eta än detta med tanke på deras tjänster.
 

frankw

Medlem
När du använder Betalo så ser dom namnet på kreditkortet. Det är sedan enkelt att kontrollera om ditt namn förekommer inom det företag dit pengarna betalas. Jag kan dock tänka mig att en hel del slinker igenom utan kontroll.
Jag tänkte på när man betalar till ett privatkonto hos en bank, och inte med företag. Kan betalo se vem kontot tillhör? Är inte det skyddat av banksekretess?
 
Toppen