Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Jag vet inte.

Rent tekniskt bör det ju gå. Frågan är om Skattemyndigheten och revisorer har andra åsikter. Risken är väl att det ses som bankverksamhet, vilket är hårt reglerat, ifall man gör det i lite större omfattning.

Men rent krasst, om jag gör en egen insättning på, säg, 5124,36 och sedan genast gör ett eget uttag på samma summa, men skickar pengarna till ett annat BG så borde det ju fungera.

Jag vet inte.

Rent tekniskt bör det ju gå. Frågan är om Skattemyndigheten och revisorer har andra åsikter. Risken är väl att det ses som bankverksamhet, vilket är hårt reglerat, ifall man gör det i lite större omfattning.

Men rent krasst, om jag gör en egen insättning på, säg, 5124,36 och sedan genast gör ett eget uttag på samma summa, men skickar pengarna till ett annat BG så borde det ju fungera.

Jag tror också det fungerar. Frågan är väl om det finns någon regel i betalos/coops regelverk som förbjuder detta, d v s att betala till sig själv i syfte att generera poäng...

Jag tror också det fungerar. Frågan är väl om det finns någon regel i betalos/coops regelverk som förbjuder detta, d v s att betala till sig själv i syfte att generera poäng...

Om man har ett AB eller eg. HB/KB också så är det ju per definition inte till sig själv, utan till en juridisk person.

Jag betalade momsen för mitt bolag via Betalo. Redovisningsbyrån sa typ "Ehm.. Okeeej", men inte mer än så. Har lite lösa funderingar på att ge ett Extrakort till dem för att betala skatter med :D

Ja, AB/HB/KB gör det kanske lite enklare. Jag tror dock att det principellt är samma sak i alla bolagsformer. Men så länge man kan visa kvitton på allt bör det ju gå.

Kan förstå att revisorerna inte är helt överförtjusta över att man betalar skatt via betalo eftersom de då inte direkt kan se att pengarna gått till rätt konto, men tekniskt sett så borde de nöja sig med att en utgående betalning finns och att motsvarande finns registrerad på skattekontot i tid.

Nä, i princip är det nog lugnt. Sedan kommer säkert Skatteverket att ogilla att man använder bolaget (även om det är som egna utlägg med kortet) för att tjäna 20k EB/mån. Förmånsbeskattning eller något.

Jag skulle nog bli förvånad om det INTE fanns något i det finstilta som förbjuder sk "manufactured spend". Rent hypotetiskt kan man ju betala in till sig själv på olika nischbankers sparkonton via bankgiro och sedan ta ut pengarna igen. De jag har tittat på än så länge är dock blockade via betalo.
Om man snurrar pengarna via sitt bolag blir det kanske mindre uppenbart men andemeningen är ju ändå den samma.

Det fungerade till en början med sparinstituten, numera är de blockerade.

Det står ingenting i villkoren om att det strider mot dem, dock står det att man inte får lov att missbruka kortet.

En definitionsfråga, man kan väl bli avstängd i värsta fall. Jag antar att det är därför de satt en gräns på 100 000 poäng / månad.
Dock fungerar den inte i praktiken :)

Jag tycker att man borde kunna göra egna insättningar till firman genom betalo. Det borde inte strida mot villkoren.

Försökte precis att betala en räkning från min bokföringsfirma via Betalo. Det var tvärstopp med både AmEx och Coop MedMera Mer.

Jag vet att de går via Handelsbanken, jag antar att de också säljer sina fakturor i samband med det? Känns märkligt att det skulle vara blockerat annars.

Toppen