Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Hej, mitt missnöje är mot Amex inte mot betaltjänsterna. Det handlar inte om vilket tariff de tar utan att Amex bara vill att du bet shopping elller oväntade kostnader (som du inte budgeterat för). Om vi med skötsam ekonomi bet våra huslån med Betalo och Amex tjänar dom jäklarna inga pengar på uteblivna fakturor.
Fast va? Med din logik om att Amex inte tjänar pengar på betalningar i tid, och att de istället vill tjäna på uteblivna fakturor, borde det ju vara tvärt om dvs att de släpper igenom allt för att folk ska använda kortet så mycket som möjligt och sedan inte betala i tid.

Betala bolån med Amex har aldrig varit tillåtet.

Mig veterligen brukar folk dessutom budgetera för oväntade kostnader. Frågan är om man verkligen kan påstå att man har skötsam ekonomi om man inte gör det?

Last edited:
Fast va? Med din logik om att Amex inte tjänar pengar på betalningar i tid, och att de istället vill tjäna på uteblivna fakturor, borde det ju vara tvärt om dvs att de släpper igenom allt för att folk ska använda kortet så mycket som möjligt och sedan inte betala i tid.

Betala bolån med Amex har aldrig varit tillåtet.

Mig veterligen brukar folk dessutom budgetera för oväntade kostnader. Frågan är om man verkligen kan påstå att man har skötsam ekonomi om man inte gör det?
Nej de släpper igenom utgifter man kan anta är drivna av impulser för stunden eller högst oväntade. Dessa pengar har du inte planerat för och förmodligen kommer du avbetala summan.
Min poäng är just att utgifter som är planerade kommer betalas i tid och inte generera någon ränta.

Sen vet jag att man inte kan bet sitt huslån med Amex Det var ett dumt exempel, men ersätt gärna huslån med annan jämförbar kostnad som är planerbar, hög till medelhög och som du med 100% säkerhet kommer betala i tid

??? att betala lån med kredikort tillåter ingen kortutgivare. Amex tjänar pengar varje gång du drar kortet. Som sagt var, testa med Killbill och se om det funkar (eller be din hantverkare skaffa möjlighet att betala med kort).
Okey ska testa Kill Bill och jag återkommer om jag får igenom min elektrikerräkning

Har du prövat att kontakta betalo när en AMEX betalning blivit stoppad ? Jag fick en räkning på parkeringsplatsen till vår fastighetsägare stoppad men hyresbetalningen till sammaa fastighetsägare gick igenom (olika BG nummer). Tyckte det var konstigt och frågade Betalo varför. Förväntade mig svaret att det är AMEX bestämmelser men istället kom ett svar att jag skulle skicka in en kopia på räkningen så skulle dom kolla på det. Fick svar 12 h senare att nu funkar det och beatlningen gick igenom. Kan vara en idee att kolla med Betalo.

Det är inte heller direkt ovanligt att hantverkare (och andra) överlåter sina fakturor på olika factoringbolag (dvs belånar sina fakturor innan man fått betalt för dem). Då sker inbetalningen just till ett kreditinstitut, vilket är förbjudet (och alltid varit det). Kan vara något sådant som hänt här.

Det är inte heller direkt ovanligt att hantverkare (och andra) överlåter sina fakturor på olika factoringbolag (dvs belånar sina fakturor innan man fått betalt för dem). Då sker inbetalningen just till ett kreditinstitut, vilket är förbjudet (och alltid varit det). Kan vara något sådant som hänt här.
Nej tyvärr inte det som hänt utan många svenska bankgiron är inte på Amex "whitelist" fick jag precis förklarat för mig av Kill Bills kundtjänst. Då blockerar Amex att man betalar fakturan dit. Mekanismen är något oklar men gissningsvis matchas bg-registret mot verksamhetskoder (SNI) där många verksamhetsområden som sagt nu är blockerade.

Amex har ju visserligen gett ut en lista på godkända tjänster vi får betala till men det är gravt begränsande i min mening. Jag vet inte med er men jag får inte direkt böter varje månad eller skickar min dotter på "sekreterarskola".

Nej det är inte så att de säljer fakturan till fortnox, det är helt enkelt så att du inte får betala en snickarräkning med Amexkort genom betaltjänst.

Last edited:
Nej tyvärr inte det som hänt utan många svenska bankgiron är inte på Amex "whitelist" fick jag precis förklarat för mig av Kill Bills kundtjänst. Då blockerar Amex att man betalar fakturan dit. Mekanismen är något oklar men gissningsvis matchas bg-registret mot verksamhetskoder (SNI) där många verksamhetsområden som sagt nu är blockerade.

Amex har ju visserligen gett ut en lista på godkända tjänster vi får betala till men det är gravt begränsande i min mening. Jag vet inte med er men jag får inte direkt böter varje månad eller skickar min dotter på "sekreterarskola".
Stämmer. När jag betalade med Betalo fick jag lägga ärende då det inte gick med min Samfälldighet och gym. Men de löste dessa inom 24h.

Toppen