Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

På sistone
Tack, ja det gör den när man kör via "Pay Now" ser jag. Dock kostade perioden 4-5k mer via hotels så jag reserverade direkt på deras sida med sas mastercard och tänkte att det får duga, dock kom jag på att jag nog vill ha en vecka hyrbil och där hjälper ju inte det kortet. Typiskt nog är det fullbokat också nu mina datum. Men tveksamt värde ändå förstås, 2-3 procent påslag hade det varit värt, det hade varit 200-300 kronor..
Nu för tiden är det en hel vetenskap att hitta lägsta priset för ett hotell. Priset beror på om man söker på webben eller i appen, om man har status hos hos Hotels.com/Booking.com/Agoda, om man går via google maps eller t ex https://www.hotelscombined.se/hotels och säkert en massa andra faktorer också. När det gäller Hotels.com bör man också ha i åtanke att man får var 10:e natt "gratis"/rabatterad (exakt värde är komplicerat) och når man guldnivå (30 nätter inom ens kvalificeringsår) kunde man i alla fall förr (jag har inte orkat testa i år) statusmatcha till Avis Preferred. Sedan påverkar det också ifall man kan gå via Mybonus/Refunder (har ofta kampanjer hos Hotels.com) eller ifall man bokar hos Booking.com och går via någon flygbolagssida och tjänar miles (Miles & More, Iberia Avios, Miles+Bonus, etc).

Last edited:
Använd hotels.com price guarantee. Då bör du få samma pris plus mer än 10% till I bonus/rabatt med deras bonus program plus Refunder
Ah! Jäklar att jag inte tänkte på/visste det. Jag är Silver på hotels och finns nån länk där till prisgaranti ser jag. Nu har jag reserverat och det är fullbokat, frågan är om jag ska vara så kall att boka av det, sen skärmdumpa hotellets eget pris för min period och skicka in på prisgarantin. Risken är väl att jag torskar rummet på hotellet eller att hotellet höjer priset nu eller något sådant dumt. Får fundera hur mycket jag absolut vill bo just där. :)
Eller om det går att skicka in reservationen jag har till dom och fixa det på något vis den vägen...

Med den prisskillnaden är det nog billigast att bara köpa försäkring från hyrbilsfirman.

Alternativt kan du fundera på att skaffa ett Norwegian Visa, där du kan köpa till hyrbilsförsäkring för 349 kr/år.

Kan faktiskt vara ett alternativ, tack! Jag har ett Norwegian Visa, kan vara värt att lägga på detta bara för denna resa. Hittar inte att dom skulle kräva att resan är betald till 75% med deras kort eller något liknande heller. Blir i alla fall billigare än vad hyrbilsföretagens försäkringar är.

Det enda jag inte gillar är att det blir att jag kluddar med massa olika kort denna resa då. :) Har redan commitat mig lite till amex elite genom att betala skatterna för bonusresan med den, men med sas mastercard för boende så hade den försäkringen gällt ändå som jag förstår pga den är är mer än 75% av kostnaden för hela resan. Om man sen blandar in bilhyra så börjar det bli på gränsen. Om det nu blir att det räknas med vid eventuellt försäkringsfråga om t.ex. bagageförsening.

Kan faktiskt vara ett alternativ, tack! Jag har ett Norwegian Visa, kan vara värt att lägga på detta bara för denna resa. Hittar inte att dom skulle kräva att resan är betald till 75% med deras kort eller något liknande heller. Blir i alla fall billigare än vad hyrbilsföretagens försäkringar är.

Det enda jag inte gillar är att det blir att jag kluddar med massa olika kort denna resa då. :) Har redan commitat mig lite till amex elite genom att betala skatterna för bonusresan med den, men med sas mastercard för boende så hade den försäkringen gällt ändå som jag förstår pga den är är mer än 75% av kostnaden för hela resan. Om man sen blandar in bilhyra så börjar det bli på gränsen. Om det nu blir att det räknas med vid eventuellt försäkringsfråga om t.ex. bagageförsening.
Köp extern hyrbilsförsäkring, strunta i att skaffa nya kort. Billigare än från hyrbilsföretaget, och simplare än att ta ut ännu ett kreditkort.

Jag har ett Norwegian Visa, kan vara värt att lägga på detta bara för denna resa. Hittar inte att dom skulle kräva att resan är betald till 75% med deras kort eller något liknande heller.
Det stämmer, det är en ren hyrbilsförsäkring som är helt oberoende av om man är på en resa eller hur den är betald. Allt som krävs är att hyran betalas med det kortet. Jag har själv använt det många gånger när jag hyrt bil på hemorten.

Den enda gången jag var tvungen att använda försäkringen gick det ganska smidigt och snabbt. Man måste ju såklart vara beredd att ligga ute med pengarna ett tag (men det är ju det man har kreditkort för...). Sen kanske det hade varit ännu enklare med en helt separat hyrbilsförsäkring som @Jannes föreslår, det kan jag inte själv uttala mig om.

Ah! Jäklar att jag inte tänkte på/visste det. Jag är Silver på hotels och finns nån länk där till prisgaranti ser jag. Nu har jag reserverat och det är fullbokat, frågan är om jag ska vara så kall att boka av det, sen skärmdumpa hotellets eget pris för min period och skicka in på prisgarantin. Risken är väl att jag torskar rummet på hotellet eller att hotellet höjer priset nu eller något sådant dumt. Får fundera hur mycket jag absolut vill bo just där. :)
Eller om det går att skicka in reservationen jag har till dom och fixa det på något vis den vägen...
Prisgaranti fungerar inte om inte exakt samma klass av rum finns tillgänglig att boka efter du har bokat rummet på hotels.com så det kommer inte att fungera när hotellet är fullbokad

Aha.. Tackar, har du några tips på sådana? Försöker googla men hittar inte något vettigt såhär direkt..
Jag har använt insurance4carhire som jag fick för rimligt pris och använde sig av AIG som försäkringsgivare, men lönar sig läsa på om erfarenheter. Allianz erbjuder iaf motsvarande typ av självriskförsäkring.

Jag betalade £125 för ett år, fullrisktäckning (CDW & SLI) för hela världen.

Toppen