Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

MrRob

Medlem
Det är väl upp till var och en vad man föredrar att använda. Skiljer väl 0,1% i avgiften så det är ju ingen dealbreaker direkt.

Billhop har 2,5% på samtliga kort och Betalo har mellan 0% och 2,4% beroende på vilket kort man använder. Det finns säkert en del kort på marknaden där en avgift på 0% eller 0,3% gör dem fördelaktiga att använda för att betala räkningar genom Betalo för vissa personer. Billhop hade sin storhetstid när man kunde värva personer och därigenom slippa avgiften helt eller delvis på sina debiteringar. Att Billhop i vissa fall håller i pengarna någon dag mindre innan utbetalning till mottagaren anser jag vara egalt men det kanske rent tekniskt kan ses som en fördel.

Med det sagt: ska man betala räkningen med Amex håller jag helt och hållet med om att skillnaden på 2,4% och 2,5% är marginell även om 0,1% rent tekniskt är billigare.
 

palmen

Moderator
Billhop har 2,5% på samtliga kort och Betalo har mellan 0% och 2,4% beroende på vilket kort man använder. Det finns säkert en del kort på marknaden där en avgift på 0% eller 0,3% gör dem fördelaktiga att använda för att betala räkningar genom Betalo för vissa personer. Billhop hade sin storhetstid när man kunde värva personer och därigenom slippa avgiften helt eller delvis på sina debiteringar. Att Billhop i vissa fall håller i pengarna någon dag mindre innan utbetalning till mottagaren anser jag vara egalt men det kanske rent tekniskt kan ses som en fördel.

Med det sagt: ska man betala räkningen med Amex håller jag helt och hållet med om att skillnaden på 2,4% och 2,5% är marginell även om 0,1% rent tekniskt är billigare.
Fair enough, men jag skulle inte betala avgift på något kort förutom Amex, inte värt det enligt mig om man inte får spend mot voucher.
 

micke

Medlem
Jag har e-autogirofaktura hos Tre och har alltid betalat med kreditkort och då har inga pengar dragits via autogiro. Nu skulle jag betala nästa faktura, men möttes då av följande meddelande:

"Din faktura betalas via autogiro
Eftersom du har autogiro som betalningsmetod så kommer din faktura att betalas automatiskt på förfallodatumet. Om du väljer att betala fakturan innan kommer beloppet att dras två gånger från ditt bank- eller personkonto."

Har något ändrats hos Tre eller är det bara en felformulering?
Har fortsatt att betala med kort och det har inte dragits nånting mer. Alltså bara en gång vid kortbetalningen.
 
50CA4C7B-7583-4193-9FC9-753BBA700025.png
 

Per A

Medlem
Hej, jag har bläddrat bakåt i tråden men inte hittat så mkt om detta, även om jag vill minnas att det kanske diskuterats någonstans.

Det börjar bli irriterande många fakturor som inte kan betalas via Billhop och Betalo pga att leverantören använder ett kredit/inkassobolag i sin normala fakturering. Nu senast en hantverkare vars fakturor jag hade sett fram emot att få några poäng på, som använder företaget PS för sin fakturering.

Jag förstår (möjligen) att Billhop/Betalo spärrar fakturor till mina egna kreditgivare men i detta (och även andra) fall är det ju inte kredit/lån det handlar om utan en vanlig betalning (ej inkasso) för en tjänst/leverans.

Jag kommer förmodligen höra av mig till B/B men innan jag gör det tänkte jag kolla om det är någon som rotat i detta och vet mer, eller som till och med har en workaround?
 

Sir Lemon

Medlem
Är u valet och kvalet kring mitt SAS Premium MC och funderar på om ett sätt skulle kunna vara att använda det för Betalo/Billhop och ha kvar det under våren iaf för att få lite extra baspoäng, med de nya reglerna. Tänker jag rätt? Råd?
 

TP12

Medlem
Är u valet och kvalet kring mitt SAS Premium MC och funderar på om ett sätt skulle kunna vara att använda det för Betalo/Billhop och ha kvar det under våren iaf för att få lite extra baspoäng, med de nya reglerna. Tänker jag rätt? Råd?
Blir väl ca 25 öre per baspoäng under de första månaderna och sen då ca 50 öre efter inledande perioden.
 
Toppen