Senaste nytt

Betala för 0 utnyttjat på UC?

Hej!

När brukar ni betala som väljer att betala före månadsskiftet för att det ska stå 0 som utnyttjat på UC gällande kreditkort?

Har AMEX & Länsförsäkringar kreditkort!

Ja, i alla fall vid vissa tillfällen har jag tyckt det varit vettig. Tex inför omförhandling av lån eller uttag av nytt kreditkort.

Min bankkvinna tolkar hela kreditutrymmet som en skuld oavsett hur mycket som utnyttjas.

Har jag en kreditgräns på exempelvis 100k/mån är det den som gäller oavsett om jag bara handlar för 15k/mån och betalar mina räkningar i tid utan anmärkning. Banken är SEB.

Om jag nu förstod din fråga rätt?

Jag betalar ofta in den sista om utnyttjandeprocenten känns för hög efter t ex ett maxat kort som denna månad med 2x helg. Det fungerar både med Amex och SAS MC. Min bank kollar alltid på hur mycket jag faktiskt utnyttjat, så bra ligga lite fint till där om nya möjligheter dyker upp.

Precis som sagts ovan så är det ofta kredit utrymmet/ramen som bankerna tittar efter, dvs. hur mycket du kan nyttja, sedan "ser" det väl bättre ut om det inte är maxat i vissa fall.
Jag har inför byte av bank för bolån sänkt min kredit avsevärt, AmEx hanterar sånt enkelt, krediten kan dock inte höjas igen förrän efter 6 månader om jag minns rätt.
Om du sänker krediten/utrymmet eller säger upp en kredit i februari så syns inte det på UC förrän ca den 20:e mars vid en upplysning, exakta datum finns på UC's hemsida.

Oklart om min justering hade någon påverkan men det är i alla fall överstökat sedan en tid och återställt till det normala

Toppen