Senaste nytt

Bestulen ombord på flyg - Har ni råkat ut för det och hur vanligt är det?

Lätt off topic, men i våras när jag skulle vara en riddare och tog en ensam mammas STOORA kabinbagage så hon kunde ta bäbben så glömde jag min laptopväska ombord. Väl inne i hallen (Ängelholm tack o lov) när jag lämnade väskan till hennes pappa (?) så märkte jag att mina händer var tomma. Fick göra en tjurrusning genom de dörrarna som man ABSOLUT INTE får passera på fel håll! Det tjöt som fan, men jag hann komma ut på plattan och vid trappan mötte jag en CC som hade min väska i handen. "Glömde du den här?". Så kan det gå när man vill hjälpa en dam i nöd.

Fast om man nu gör det så kan man ju inte vara totalt naiv. Att ens lägga det i bagagehyllan och ej hålla uppsikt :eek:
Vart föreslår du att man lägger en normalstor kabinväska? Inte direkt i stolsfickan eller innerfickan på kavajen?

Självfallet kontrollerar man innan deplane att allt är som det ska, annars är man naiv - men det är inte lätt att ha allt under 100% uppsikt under en nattflygning

Pengarna kan man väl ha på sig - alternativt går det väl att säkerställa att det är MYCKET svårt att ta dem ur en kabinväska.

Men i grunden känns det mycket märkligt att transportera så mycket kontanter - och då skall tilläggas att jag gärna hanterar kontanter men i rimliga mängder.

Men i grunden känns det mycket märkligt att transportera så mycket kontanter - och då skall tilläggas att jag gärna hanterar kontanter men i rimliga mängder.
Men 110.000 SEK är inte himla mycket pengar i kontanter, alla fall för japaner, tyskar och kineser.
Köper man en begagnad bil då blir det ofta kontantbetalning i de länderna. Inga banköverföring.

Vart föreslår du att man lägger en normalstor kabinväska? Inte direkt i stolsfickan eller innerfickan på kavajen?

Självfallet kontrollerar man innan deplane att allt är som det ska, annars är man naiv - men det är inte lätt att ha allt under 100% uppsikt under en nattflygning
För det första så förvarar man det i en kabinväska som man ej kan bryta in i utan att föra en massa oväsen. Man lägger den i bagagehyllan framför sätet så man har uppsikt. Och sen så kanske man skippar hörlurna, ögonbindeln och alkoholen när man sen ska sova.

Ma
För det första så förvarar man det i en kabinväska som man ej kan bryta in i utan att föra en massa oväsen. Man lägger den i bagagehyllan framför sätet så man har uppsikt. Och sen så kanske man skippar hörlurna, ögonbindeln och alkoholen när man sen ska sova.
Man kan bryta in i allt - typ. Klart att man är försiktig, men är man inte vaken med ögonkontakt hela flighten finns det en risk. Därför är mitt bästa råd att ta en snabbinventering vid ankomst innan deplane.

Jag flyger som @fcx sagt ofta med höga värden - ibland kontanter, ibland varor och ibland dokument.

Pengarna kan man väl ha på sig - alternativt går det väl att säkerställa att det är MYCKET svårt att ta dem ur en kabinväska.

Det är svårt att ha 100 lax på sig i CNY (tänk Kinesisk kund som är opålitlig). Är som 1 miljon sek i volym.

Dr. Miles jag håller helt med... Det är inte konstigt i dessa länder med större betalningar kontant. Det är standard att betala en bil för 300k sek i Tyskland kontant. Sverige är en total motpol som jag i jobbet har stora problem med då vi har mycket affärer i kontanta länder.

Toppen