Senaste nytt

Besöka julmarknad i Dusseldorf - Behöver jag anlita en projektledare?

Jag hade tänkt att bo på sunkhostel eller bed'n'breakfast via Booking.com eller Hotels.com och det är inte alltid helt lätt att kontakta sådana boenden, i synnerhet inte innan man har bokat. Men är inte detta en regel som gäller alla hotell/hostels/bed'n'breakfast/etc i Dusseldorf unisont, dvs det räcker att jag frågar ett boende och kan därefter dra slutsatsen ifall alla andra boenden också accepterar turister?

Det skulle jag tro. Jag har mycket svårt att tro att hotellen skulle säga nej till betalande gäster om de inte är tvungna.

Det var en period innan sommaren då hotellen öppnade men inte fick ha turister. Jag tror inte det är så sannolikt att de får den begränsningen på sig igen.

Var på julmarknad i Mainz i helgen. Där gäller 2G+ sedan fjärde december när man checkar in på hotell eller går inomhus för att äta (restauranger och barer) där man inte kan ha munskydd. 2G+ innebär covidpass med dubbelvaccinering + covidtest (antigen eller PCR) eller trippelvaccinering (alltså inkl boosterdos). På julmarknaden som är utomhus gäller 2G, alltså covidpass som visar att man är dubbelvaccinerad eller genomgått covid. Lätt att få armband på många ställen. Hade man inte armband på julmarknaden kunde man få 150 euro i böter. Som tur var mailade hotellet om detta så vi kunde ta covidtest innan vi åkte (antigen-test gäller 24 timmar och PCR 48 timmar). Men som sagt i tidigare kommentarer finns många olika test-center överallt. T o m vissa restauranger hade gratis covid-test för dem som ville äta. Vet dock inte riktigt hur de organiserat det. Tog man en promenad över Rhen till grannstaden Wiesbaden gällde bara 2G även inomhus. Så det är olika regler för olika områden. Men det funkade faktiskt rätt bra!

Intressant. Wiesbaden ligger i en annan delstat så det är därför det var andra regler där.

Jag hade tänkt att bo på sunkhostel eller bed'n'breakfast via Booking.com eller Hotels.com och det är inte alltid helt lätt att kontakta sådana boenden, i synnerhet inte innan man har bokat. Men är inte detta en regel som gäller alla hotell/hostels/bed'n'breakfast/etc i Dusseldorf unisont, dvs det räcker att jag frågar ett boende och kan därefter dra slutsatsen ifall alla andra boenden också accepterar turister?
Ibis Dusseldorf Hbf kostar 635 kr/natt annars

Tack, men min målsättning är max 500 SEK för 3 nätter...

Oj oj...ja du gör ju skäl för namnet :) Jag tror å andra sidan inte det är några problem med "tillstånd" i den priskategorin...

Konkret hotelltips där de var särskilt hjälpsamma mot oss (jämfört med andra kedjehotell i stan) för ett år sedan när vi köpte bil i D-dorf, de godkände det som affärsresa och hade godkänt ännu tveksammare ärenden om vi bara frågat:

Das B&B Hotel Düsseldorf-Mitte - Zentral - direkt am Hauptbahnhof

Dock räcker ju 500 kr bara till en natt här, men ändå förmodligen billigaste kedjehotellet som ligger relativt centralt (dock inte "direkt am Hbf" som reklamen säger). Nästan helautomatisk incheckning för övrigt, vi fick dörrkoder skickade till oss mm. Definitivt prisvärt.

Det inte så svårt att gå och göra ett gratis antigentest.
Testzentrum vid Dusseldorf Hbf har öppet 8-20 alla dagar.
Jag håller med, det var smidigt och enkelt att testa sig. Jag valde dock inte det testcentret, jag gick förbi ett annat testcenter som hette Hygiene Ranger och det lät mycket tuffare och coolare (påminner om Texas Ranger). Jag kände mig som Chuck Norris när jag tog testet... :cool:

Jag håller med, det var smidigt och enkelt att testa sig. Jag valde dock inte det testcentret, jag gick förbi ett annat testcenter som hette Hygiene Ranger och det lät mycket tuffare och coolare (påminner om Texas Ranger). Jag kände mig som Chuck Norris när jag tog testet... :cool:
Tänk om vi kunde ha ett provtagningsställe i varje kvarter här hemma och att resultatet gick att använda som reseintyg...

Toppen