Senaste nytt

Besök till en by med 2000 invånare och 3000 snöskoter...

Tack för ett härligt reportage! Har velat åka dit i flera år, men reseplaneringen har varje gång fastnat vid: vad gör man där!? Skulle det funka att ta sig fram där med rullstol, tro?

Tyvärr måste jag förmedla att Norges riksdagen har godkänt undantags regler till Svalbard som innebär att t.ex. invalidtoalet är inte ett krav på allmänna platser som restauranger. Tyvärr kommer det blir ganska svårt att röra sig med rullstol.

Absolut om du reser med sällskap så det går att fia med god planering men då måste du resa dit under sommartid. T.ex. busshållplatsen ligger typ 1 meter ovanför marken.
 

erc

Medlem
Enligt guiden under Jeep tur samt servitören på Radisson Blue restaurang berättade att det går att köpa bilar i Svalbard skattefritt om du bor arbetar/bor kvar i ön 3 år efter inköpet. Guiden sa att mannen som köpt Lamborghini är chef på den europeiska satellit centrum.

Ja, skillnaderna mot att köpa bil på fastlandet är enorm. Jag som kört på varenda meter av vägnätet på Svalbard (som sitter ihop med Longyearbyen alltså - stumparna på de andra orterna tog jag mig inte till med den Kia Sportage jag hyrde...) finner det snudd på komiskt att placera en Lamborghini där. Oavsett modell. Inte ens den gamla ikonen LM002 passar där... Får hoppas det var en fastlandsskyltad som är är där på besök ibland... :)
 

ACervin

Medlem
Verkar populärt det här med Svalbard. Var där för en månad sedan. Bodde på Radisson. Glaciärvandring, kräver hygglig kondis samt hundspannkörning, kul. Skall försöka skriva ihop en liten rapport.
 

rob74

Medlem
Ja, är det ingen annan här som är på g till Svalbard i helgen, så att vi kan ha en första BC.se-träff i Longyearbyen? :D
 

Palazzi

Medlem
Ja, är det ingen annan här som är på g till Svalbard i helgen, så att vi kan ha en första BC.se-träff i Longyearbyen? :D

Kan tyvärr inte i helgen, men det låter lockande.. Med lite framförhållning borde vi ju kunna bli ca 10st iaf:) Sedan kan vi ta Tbilisi nästa vår också :D
 

Bern

Medlem
Ja, är det ingen annan här som är på g till Svalbard i helgen, så att vi kan ha en första BC.se-träff i Longyearbyen? :D

Det här såg jag först nu :)

Var också en tur till Svalbard i helgen. Fascinerande landskap, hit blir det fler (bonus)resor!
IMAG0185.jpg
 

rob74

Medlem
Det här såg jag först nu :)

Var också en tur till Svalbard i helgen. Fascinerande landskap, hit blir det fler (bonus)resor!

Haha! Vilka dagar? Bodde du/ni också på Radisson?
Vi körde 2 timmars taxisightseeing kl 16 på lördagen och sedan båttur till Nordenskiöldglaciären och Pyramiden på söndagen.
Sitter just nu i loungen på OSL på väg till ARN. Tar en stund att ta sig från LYR...

DSC_4605-_test-1024px01.jpg
 

rob74

Medlem
Ja, skillnaderna mot att köpa bil på fastlandet är enorm. Jag som kört på varenda meter av vägnätet på Svalbard (som sitter ihop med Longyearbyen alltså - stumparna på de andra orterna tog jag mig inte till med den Kia Sportage jag hyrde...) finner det snudd på komiskt att placera en Lamborghini där. Oavsett modell. Inte ens den gamla ikonen LM002 passar där... Får hoppas det var en fastlandsskyltad som är är där på besök ibland... :)

Hade ju varit fräckt att se Lamborghinin...
Vår taxiguide nämnde något om en Porsche... Och den från USA importerade vita limousinen, som till ägarens stora förtret endast hade AC och ingen uppvärmning, såg vi på en parkering. Den har visst skiftat ägare ett antal gånger. Första gången var tydligen efter en krogkväll då ägaren lyckats pracka den på en överförfriskad gäst - om historien nu ska tolkas enligt bokstaven... :)
 

henrik l

Medlem
Och den från USA importerade vita limousinen, som till ägarens stora förtret endast hade AC och ingen uppvärmning, såg vi på en parkering. Den har visst skiftat ägare ett antal gånger. Första gången var tydligen efter en krogkväll då ägaren lyckats pracka den på en överförfriskad gäst - om historien nu ska tolkas enligt bokstaven... :)

Det är väl denna:p

IMG_0220.jpg
 
Toppen