Senaste nytt

Besök på Smithsonian National Air and Space Museum Dulles

sembl

Medlem
Bakgrund:
Ms Dr sembl var bjuden på en pre baby shower som jag inte var så sugen att gå på. Med en överhängande risk för väldigt mycket snack om blöjbyten så avböjde jag vänligt. Då kom så klart motfrågan upp, vad skulle jag hitta på istället ? Jag hade redan besökt varenda museum i centrala Washington DC men inte alls hunnit med Smithsonian ute på Dulles. Ms Dr sembl tittade avundsjukt på mig och ville hellre plötsligt åka med mig än att fastna i blöjträsket och skrikande ungar. Så blev det icke utan jag fick egentid att ta det i min takt.

Museet:
För mer information på utrikiska se http://airandspace.si.edu/visit/udvar-hazy-center/ Det finns även ett museum inne i centrala DC på samma tema som är maffigt men inte alls i samma kaliber. Alla Smithsonians är det gratis entre på men detta ute på Dulles kostar det $15 parkering per bil. Så ta med hela familjen, hunden, svägerskan, grannens fru och dina bästa polare för några spännande timmar i hangaren.

När vi är inne på temat museer så kan jag också rekommdera Zoot i Washington där det är mycket trevligt att strosa omkring alla årstider. Under december kör man Zoolights där man lyser upp parken med fantastiska arrangemang och olika teman runt djuren.

Avfärd
Droppar doktorn kl 10 och kör ut ur stan mot 495 där trafiken denna lördags morgon är en pers, vilket innebär att det inte stillastående utan rullar. Sedan 267 för att köra på Dulles express road. Den vägen har inte en avfart utan nästa avfart är just Dulles. Denna byggdes då det saknas helt allmäna trasportsätt ut till flygplatsen. 2 filer i vardera riktning som är gratis att köra på bredvid ordinarie 267. Det planeras att bygga ut tuben dit och man är en god bit på väg redan genom att man öppnat upp nya stationer på Silver Line.

Ankomst:
Anländer ca 1040 och det ser ut att bli en lugn lördag förmiddag. Verkar som att julshopping prioriteras framför att titta på flygplan. Det första man ser är hur stor hangaren är med tillhörande observations däck. Här har det inte snålats på yta.

Att göra:
När man stiger in så får man först passera en snabb säkerhetskontroll om man har väska med sig. Till höger finns det ett Welcome Center, Airbus Imax biograf och hiss till toppen av tornet. Till vänster finns det en giftshop och den gyllene måsen för mat.
Guidade turer på 90 min är gratis och ropas ut i högtalarna, samling sker vid SR-71 Blackbird.

Olika typer av simulatorer finns också under trappan på nedre plan, tex att skjutas upp med rymdfärja, röde baronen där man kan snurra etc. Kostar mellan $6-$8 och ingen kö. Bredvid finns det också en Cessna där man kan sitta i och ratta och rycka i spakarna.

Den gyllene graalen ät utan tvekan det som finns rakt framför dig i Boeing Aviation Hangar. Uppdelad i sektioner vilket gör det enkelt att navigera. Sektionera är följande:
Modern Military Aviation, Cold War Aviation, Korea and Vietnam, WW2 Aviation, Interwar Aviation, Pre-1920 Aviation, German WW2 Aviation, Sport Aviation, Aerobatic Aviation, Business Aviation, Commercial Aviation, Vertical Flight, Ultra Lights och sist men inte minst Space Hangar.

Inne på museet finns dessutom Restoration Hangar där man lappar ihop gamla plan för att utöka kollektionen.

Höjdpunkter i min mening:
Lockheed SR-71 Blackbird, Boeing B-29 Superfortress Enola gay, Boeing 307 Stratoliner, Concorde, Virgin Atlantic Global Flyer, Dornier Do 335 Pfeil, Messerschmitt 163 B-1a Komet i dåligt skick och sist men absolut inte minst rymdfärjan Discovery.

Entren
IMG_0084.JPG


Corsair F4
IMG_0088.JPG


SR-71 Blackbird och P40E
IMG_0090.JPG


Sikorsky Seahorse
IMG_0095.JPG


Top Gun Moment
IMG_0096.JPG


MiG-15
IMG_0102.JPG

Me 163 Komet

IMG_0105.JPG

Discovery
IMG_0106.JPG


Discovery bakifrån
IMG_0109.JPG


Discovery front
IMG_0115.JPG


Thunderbolt och glimt av Enola Boeing B-29
IMG_0121.JPG


Lufthanda Junkers Ju 52/3
IMG_0123.JPG


Boeing 707
IMG_0126.JPG


Concorde
IMG_0133.JPG


Efter detta var det dags för en matpaus så jag begav mig till den gyllene måsen som ligger vid entren. Där inhandlades det en Double Jalapeno med Ice Tea. Klart bättre än maten i Ekonomiklass på valfritt bolag. Måste säga att jag föredrar MickeyDee än en kass dyr kaffeteria på museum så detta var positivt. Gott om sittplatser och fritt WiFi. Måste säga att WiFi fungerde helt perfekt i hela hangaren. Mätt och belåten så tänkte jag att det var dags att ta hissen upp till utsiktstornet.

IMG_0139.JPG


Utsikten var helt ok denna dag med vy över Dulles 01L/R. Man kunde höra Live ATC samtidigt som man blickade ut och följde rörelsena. Då Europatrafiken ännu inte var på ingång så var det inga heavies som ankom men ett och annat United plan.

Slutsats:
Ett av det roligaste och mest informatiova museum som jag varit på. Jag rekommenderar ca 5 timmar i lugn och ro här för att hinna med allt. Det finns gamla pensionärer överallt där man kan ställa frågor som jobbar ideellt och har oftast någon rövarhistoria att berätta när de själva flög planen. Hade heller inte tid att hoppa på en av de gratis turerna.

Passa på att njuta av julafton med nära och kära och skapa dina egna traditioner. Själv ska jag titta på när man opererar diskbrock i några timmar för att lära mig något som inte är IT relaterat. Att dejta en neurokirurg har sina fördelar ibland.

God Jul från Washington DC
 

Kricka

Medlem
@sembl Håller helt med om att detta är ett av de bästa museerna i/kring Washington D.C. !
Att se Blackbird SR-71 på nära håll är en upplevelse.
 

Kris

Medlem
Trevlig rapport! Håller med om att det är väl värt ett besök. Var där för kanske åtta år sedan och stället verkar ju fortfarande leverera :)
 

FFS

Medlem
Kul rapport med bra bilder. Jag var där för nåt år sedan och det är kul att känna igen sig. Vi gick en guidad tur som leddes av en fd amerikansk stridspilot. Det var verkligen kul att få ett sammanhang till alla flygfarkoster. Rekommenderas starkt.
 

Nystrom

Medlem
Kan inte annat än att hålla med! Spenderade en hel dag på museet i fjol......
Rekommenderas varmt till de som har ett flyghistoriskt intresse
 

JLE

Medlem
Nu längtar jag tillbaka dit... Nästa gång skall jag vara själv utan ett sällskap som är måttligt road.

Jag var här ute först, och sen på deras museum inne i DC. Jag trodde inte att de hade lyckats få plats med så mycket som de faktiskt hade gjort där...
 
Toppen