Senaste nytt

Berusad crew på AirBaltic

Ser ofta crew (spec Norwegian longahul) sitta på Quality Arlandastad och ta en öl efter jobbet. Okej dom har säkert över 24 h ledigt, men ändå...
??? Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, menar du att man inte skall få ta en öl efter jobbet om man skall arbeta dagen efter? 0.2 promille är ju dessutom rattfylleri, det krävs bra mycket mer än en öl dan innan.

??? Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, menar du att man inte skall få ta en öl efter jobbet om man skall arbeta dagen efter? 0.2 promille är ju dessutom rattfylleri, det krävs bra mycket mer än en öl dan innan.
Visst är det så, men säg att man kommer fram midnatt - tar 4 öl fram till 02.00. Sedan är kontroll 07.00 inför flight 08.00 [detta kan ske på split shifts för CC - annars för lite dygnsvila]. Inte omöjligt att fallera med 0.2-gräns.

Däremot om man vet att gränsen finns bör man ju agera därefter - det krävs dock ingen råfylla (men absolut mer än EN öl!) för att ha 0.2 morgonen efter om man sovit säg 4-5 timmar.

Naturligtvis allvarligt med piloter som missar på nykterhetstest ur säkerhetsaspekt.

Visst är det så, men säg att man kommer fram midnatt - tar 4 öl fram till 02.00. Sedan är kontroll 07.00 inför flight 08.00 [detta kan ske på split shifts för CC - annars för lite dygnsvila]. Inte omöjligt att fallera med 0.2-gräns.

Däremot om man vet att gränsen finns bör man ju agera därefter - det krävs dock ingen råfylla (men absolut mer än EN öl!) för att ha 0.2 morgonen efter om man sovit säg 4-5 timmar.

Naturligtvis allvarligt med piloter som missar på nykterhetstest ur säkerhetsaspekt.
Det jag tyckte var anmärkningsvärt var formuleringen "sitta på Quality Arlandastad och ta en öl efter jobbet", ingen pratade om 4 öl.

Hade det här hänt i Sverige så eller USA så skulle transportstyrelsen/FAA relativt omgående knacka på dörren hos flygbolaget för en inspektion. Vi ser vad som händer i Riga framöver.

En onykter anställd är ett personalärende. En onykter besättning är ett problem i hela företaget.

Jag är inte så säker på det. Transportstyrelsen är inte kända för att agera snabbt. Se bara hur länge Avies fick forsätta flyga trots dokumenterade brister i sin säkerhet.

Det beror väl på hur snart de ska jobba igen, en del bolag har ju regler om att man ska varit nykter i 24h innan man flyger igen just för att undvika detta och bakfylla som är nog så illa (även om man blåser OK). Sen att folk festar till 0200 och ska till flygplatsen 0700 känns inte heller OK, vill nog att flygande pilot sovit ordentligt också, d.v.s. alert och på och inte trött, bakfull och okoncentrerad.

Toppen