Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Aftonbladet spinner vidare på fuskbygget.
”Ingen, som inte går på droger, kan ge några garantier över huvud taget för om eller när det blir klart”
Berlins nya flygplats blir aldrig klar – värsta byggfiaskot | Aftonbladet (del av plus-innehåll, kräver registrering och betalning)
Helt klart intressant läsning. Får väl se om det blir öppning nästa sommar som verkar vara det datum man arbetar mot nu.

Det som Der Spiegel skrivit tycker jag var lite kul (citerat från artikeln).
Nyhetsmagasinet Der Spiegel, som tröttnat på miljardrullningen och den inkompetenta ledningen, föreslog nyligen en radikal lösning på fiaskot: Hela projektet borde avslutas, och en ny flygplats byggas från grunden på ett annat ställe.

Dagens misslyckade bygge skulle dock lämnas kvar som ett ”monument över provinsiellt tyskt storhetsvansinne.”

Ser det numera som viktigare att få in de ansvariga politikerna i fängelse (jag menar allvar) än att flygplatsen blir klar. Det är inte okej att lalla runt och bränna skattebetalarpengar på pajasmanagement år efter år med påföljande imageförlust för regionen och det måste straffa sig, rejält dessutom.

Det som gör det vettigt att riva hela skiten och börja om är att flygplatsen dimensionerades alldeles för klent - kapacitet 24 miljoner, modulärt utbyggbar till 40 miljoner passagerar om året. Det lät ganska mycket för 10 år sedan när "originalbygget" pågick, men 2016 hade Tegel+Schönefeld sammanlagt nästan 33 miljoner passagerare! Det är alltså inte omöjligt att maxgränsen även för expanderad flygplats skulle nås redan vid öppnandet.

Du har väl tyvärr rätt, Jakob, det är ingen här heller som kommer behöva ta något som helst ansvar för sina fel, annat än möjligen i form av minskade avgångsvederlag :rolleyes:

Nåja, det finns ju infrastruktur till och vid den nya flygplatsen i alla fall och man kan ju ha gamla Schönefeld kvar som extramodul, så den kanske funkar okej om den nu öppnar någon gång. Fast det är mycket bråk om den kommande snabbtågssträckan mellan Südkreuz och BER också, den ser inte ut att bli av förrän tidigast 2024...
Sammantaget börjar det alltmer kännas som det kan kvitta för vår del; vi bor mitt på U7 och har ca 20 min till Tegel och 40 min till Schönefeld, plus att avgifterna på nuvarande flygplatser är låga vilket ger ett bra prisläge för oss konsumenter. Så vi har egentligen inte så bråttom att få längre/krångligare till flyget och dyrare biljetter ;)

Därför känns det viktigare för mig att sätta dit de som eldar upp skattebetalarpengar för att visa att det inte är ok, även om det också är en utopi.

Det var tänkt Lufthansa skulle köra till ARN i samband med att flygplatsen öppnade. Ingen öppning=Lufthansa tog bort linjen rätt snabbt. Air Berlin är ohotad etta på sträckan. Så har det sett ut sen 2013. Märkligt? Ryan la ner. Norweigan kör tider på dygnet som inte passar någon. SAS non stop tidtabell ser inte bekväm ut.

Det var tänkt Lufthansa skulle köra till ARN i samband med att flygplatsen öppnade. Ingen öppning=Lufthansa tog bort linjen rätt snabbt.
Mm, så var det. (2012)

IMG_1765.JPG

Toppen