Problemet är väl att det är mycket svårare att göra om än att bygga nytt. Hade bara bygget varit försenat, d.v.s de inte byggt något alls, så hade de varit i en bättre sits.
Som jag har förstått saken är det politik och övernitisk tysk byråkrati som orsakat nästan hela förseningen.
Flygplatsen hade i praktiken kunnat öppnats redan under första halvan av 2012. Man hade testat BER i ett halvår och kommit fram till att även om det var fullt med saker som måste åtgärdas eller byggas klart så var man redo för en begränsad trafikstart.
Det som strax efter detta inträffade var att brandsäkerhetsmyndiheten vid en inspektion slog fast att flygplatsens brandfläktsystem (som ska föra bort rök vid en brand) inte fungerade och att flygplatsen inte fick öppna fören detta var åtgärdat. Man insåg snabbt att systemet skulle behöva byggas om helt men det räknades fortfarande med trafikstart 2012.
Flygplatsen tog fram en plan där man under tiden fläktsystemet byggdes om skulle fylla flygplatsen med 200 walkie-talkie-utrustade volontärer som säkert och snabbt skulle eskortera ut passagerarna genom nödutgångar vid händelse av brand. Trots att experter var eniga om att detta hade fungerat utmärkt avslogs begäran av brandsäkerhetsmyndiheten med motiveringen att deras regler inte tillät tillfälliga lösningar.
Reglerna var politikerna inte så sugna på att ändra på utan man gick istället ut och lovade att flygplatsen skulle vara 100% fungerande och färdigbyggd när den väl öppnade. Det här visade sig i praktiken innebära att man istället för få flygplatsen klar så snabbt som möjligt ägnade två år åt att bara diskutera/utreda allt som behövde göras trots att de flesta arbeten hade kunnat påbörja under tiden. Under nästan två års tid stod BER helt öde utan att några arbeten utfördes.
Nu är brandfläktsystemet äntligen färdigt och man skulle egentligen kunnat öppna nu i slutet av 2015 men väljer istället att låta flygplatsen vara otrafikerad i minst 18 månader till för att alla smådetaljer ska vara klara. Policyn att inte öppna innan allt är helt färdigt har förlängt förseningen med ytterligare 3 år och kostat Berlins skattebetalare runt 3 miljarder Euro extra.
Nu siktar man på begränsad öppning andra halvan av 2017. Mer än 5år efter det att flygplatsen i egentligen var klar för trafik.
Den här nitiska tyska noggrannheten kanske inte alltid är så bra.