Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Nu verkar de ha bestämt sig för när de ska öppna. Nån som sitter på mer info om detta projekt?

Berlins nya storflygplats ska tas i bruk senast 2017 - DN.SE

Läste också det där, men bara nån timme innan dess hade jag läst att i princip allt är för klent dimensionerat (incheckningsdiskar, säkerhetskontroller osv. hur f-n det nu är möjligt, ofattbart vilka #!?@ som varit inblandade i projektet) så jag vågar inte ens hoppas utan sitter här och öser med saltkaret när jag läser ;)

Jahaja, nu är vi i mars 2015, tror ni att 2017 kommer att hålla eller lägger dom ner projektet?

Jag läste om allt från livsfarliga kabeldragningar till fel-/underdimensionerade byggnader...

Frågan är om den alls kommer att öppna :D

Jahaja, nu är vi i mars 2015, tror ni att 2017 kommer att hålla eller lägger dom ner projektet?

Jag läste om allt från livsfarliga kabeldragningar till fel-/underdimensionerade byggnader...

Någon tror på att flygplatsen skall öppnas under andra kvartal av 2017.
Berliner Morgenpost skrev:
Woidke glaubt an BER-Start im zweiten Quartal 2017

Der Ministerpräsident will das nun erneut verhandeln – mit dem neuen Berliner Regierenden Bürgermeister Michael Müller (SPD). "Wir sind in intensiven Gesprächen", sagte Woidke. Unter Müllers Vorgänger Klaus Wowereit (SPD) war Brandenburg mit seiner Forderung gescheitert. Auch der Bund war damals gegen mehr Nachtruhe am BER.

Woidke zeigte sich optimistisch, dass der BER unter dem künftigen Flughafenchef Karsten Mühlenfeld im zweiten Quartal 2017 eröffnet werden kann.
Pannenflughafen: Woidke will Nachtflugverbot am BER verschärfen - Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt - Berliner Morgenpost
aero.de - Luftfahrt-Nachrichten und -Community

Och Karl Born tror inte heller att BER kommer räcka till:

Die Born-Ansage (2) - Natürlich wird der BER bei seiner Eröffnung zu klein sein! - airliners.de

"Aber, da ich meine Berliner Politiker kenne, wird folgendes passieren. Leipzig und Magdeburg und Rostock werden gemeinsam zu Berliner Ergänzungsflughäfen ernannt. Da der BER auch durch die Umsteigefunktion an Bedeutung gewinnen sollte, wird unser Verkehrsminister Dobrindt dieses Gebilde dann zum ersten „großflächigen dezentralen Umsteigeflughafen der Welt“ hochfeiern. Es kann natürlich auch sein, dass er bis dahin nicht mehr Verkehrsminister sein wird. Vielleicht ist er dann Sonderbeauftragter des Flughafens München… für seine Verdienste um das Kleinhalten vom BER."

Das Elend nimmt kein Ende (Älandet tar alldrig slut): Tysk-Svensk Handelskammar rapporterar att Holländska Imtech i Tyskland är försatt i konkurs. Nu riskerar nya flygplatsen i Berlin försenas ytterligare.http://bit.ly/1hn0UDJ

Toppen