Senaste nytt

Berlin - parkering

Doctor-X

Medlem
Ska till Berlin nästa helg med bil (hyrbil från Polen) och tänkte höra om någon har några tips på billig parkering? Hittade Park and Ride utanför stadskärnan, men verkar vara rätt riskfyllt att parkera där enligt recensioner på Google Maps.

Ska bo på Hampton Inn By Hilton Alexanderplatz.

Ping @NyfikenGrau
 

Hachans

Medlem
Ska till Berlin nästa helg med bil (hyrbil från Polen) och tänkte höra om någon har några tips på billig parkering? Hittade Park and Ride utanför stadskärnan, men verkar vara rätt riskfyllt att parkera där enligt recensioner på Google Maps.

Ska bo på Hampton Inn By Hilton Alexanderplatz.

Ping @NyfikenGrau

Jag hade nog ställt mig på hotellets parkering. Det är inte så billigt men nog hyfsat säkert. Park and Ride och liknande koncept hade jag nog undvikit om bilen skulle stå ett längre tag.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om prio 1 är pris är det gratis att stå överallt där det inte är parkeringsförbud, står skylt om boendeparkering eller såklart om det står p-automater där. Dock vågar jag inte ge något specifikt råd då jag bor i Schöneberg vilket är långt från det område som skulle vara intressant för dig. Om jag vore turist i en storstad med hyrbil skulle jag iofs "fega ur" och ta nåt p-hus nära hotellet där jag bor. Men det korta svaret är att jag helt enkelt inte har koll på parkeringar nära Alex. En positiv grej med bil i Berlin tycker jag är att det är relativt lätt att köra och hitta..platt, breda och för det mesta raka gator. Var med bilen i Göteborg nyligen och Lilla Bommen eller Olskroken känns bokstavligen snurrigare att navigera genom än nån plats i Berlin :D
 

Kris

Medlem
Är oftast bil-lös i Berlin. Men parkering på hotell och p-hus kan nog typiskt gå loss på 20+ eur per dygn eller nått sånt. Jag hade en long stay med bil vid tillfälle och parkerade på gatan utanför ett "centralt beläget hotell" för cirka halva priset mot hotellgaraget.

Som nämnts ovan, väldigt lätt stad att köra i.

En ganska bra översikt finns här Berlin Car Parking 101 - nu Berlin

Glöm inte att ta med en gammal hederlig p-skiva. Jag hade en lånebil med en digital variant. Fick p-böter, då endast en specifik modell var godkänd (enligt utsago efter klagomål).
 

Doctor-X

Medlem
Jag hade nog ställt mig på hotellets parkering. Det är inte så billigt men nog hyfsat säkert. Park and Ride och liknande koncept hade jag nog undvikit om bilen skulle stå ett längre tag.

Om prio 1 är pris är det gratis att stå överallt där det inte är parkeringsförbud, står skylt om boendeparkering eller såklart om det står p-automater där. Dock vågar jag inte ge något specifikt råd då jag bor i Schöneberg vilket är långt från det område som skulle vara intressant för dig. Om jag vore turist i en storstad med hyrbil skulle jag iofs "fega ur" och ta nåt p-hus nära hotellet där jag bor. Men det korta svaret är att jag helt enkelt inte har koll på parkeringar nära Alex. En positiv grej med bil i Berlin tycker jag är att det är relativt lätt att köra och hitta..platt, breda och för det mesta raka gator. Var med bilen i Göteborg nyligen och Lilla Bommen eller Olskroken känns bokstavligen snurrigare att navigera genom än nån plats i Berlin :D

Tack för svar :)

Gratis är absolut inte prio, det var mest att Park & Ride kom som förslag flera gånger när man googlade på ”cheap parking in Berlin” :p.

Jag betalar mer än gärna, men hotellets self-parking kostar 26€/24h och tänkte om någon kände till ett bra billigt alternativ, så därav tråden. Parkerar gärna varsom (där det såklart är hyfsat säkert) och behöver inte vara i närheten av Alexanderplatz utan närhet till S/U-bahn går bra, då tanken ändå är att köpa ett 72h-pass för kollektivtrafik. Varit i Berlin många gånger tidigare (dock utan bil) så är bekant med kollektivtrafiken.
 

fcx

Medlem
Tack för svar :)

Gratis är absolut inte prio, det var mest att Park & Ride kom som förslag flera gånger när man googlade på ”cheap parking in Berlin” :p.

Jag betalar mer än gärna, men hotellets self-parking kostar 26€/24h och tänkte om någon kände till ett bra billigt alternativ, så därav tråden. Parkerar gärna varsom (där det såklart är hyfsat säkert) och behöver inte vara i närheten av Alexanderplatz utan närhet till S/U-bahn går bra, då tanken ändå är att köpa ett 72h-pass för kollektivtrafik. Varit i Berlin många gånger tidigare (dock utan bil) så är bekant med kollektivtrafiken.

Ska du dit nästa helg kan du ju parkera långt bort och ta tåget. 9€ för kollektiv- och regionaltrafik hela månaden...
 

NyfikenGrau

Medlem
Glömde nämna miljözonen, i stort sett allt innanför S-Bahn-ringen. Här krävs egentligen ett grönt miljömärke på vindrutan (eller blått för elbilar),

Environmental Zone – Berlin.de

både för att få köra och parkera inom zonen. Böter 80 € om sådan saknas (och detta upptäcks, vilket är en helt annan historia). Utan att uppmana till olagligheter kan det vara värt att nämna att Ordnungsamt (myndighet som avlastar polisen genom att utföra enklare övervakning) regelbundet patrullerar många gator och gärna visar sig produktiva, men aldrig går in i p-hus eller inhängnade parkeringsplatser. Vidare skannas aldrig skyltar eller liknande i sekretess-Tyskland, så en bil parkerad i p-hus med fronten mot en vägg kommer i princip aldrig kontrolleras.

Vill man vara korrekt så säljs tydligen dessa miljömärken på många bensinstationer i och runt Berlin, visa upp fordonspappret där VIN står. Kostnad 5 € hos myndigheter, ett par euro till på mackar.
 
Toppen