Senaste nytt

Bensin och Dieselpriserna i Europa

011430121

Medlem
Hittade priser på Bensin och Diesel gällande den 6 juni 2022
Om detta stämmer är det stor skillnad mellan Danmark (där jag kommer att tillbringa traditionsenligt en del av sommaren) och Sverige
En fråga till er som bor/pendlar stämmer priserna i Danmark? @Kris @LarsCph och övriga.
Källa: Bilresa.se
Bensin och dieselpriser i Europa -
 

intuition

Medlem
Ja, priserna är lägre i Danmark, speciellt diesel brukar vara fördelaktigt att tanka där, beroende på att Danmark har en annan kvalité än Sverige.
(Sverige har extra höga krav på diesel, den kvaliteten tillverkas i små mängder och blir därmed dyrare)
 

Kris

Medlem
Hittade priser på Bensin och Diesel gällande den 6 juni 2022
Om detta stämmer är det stor skillnad mellan Danmark (där jag kommer att tillbringa traditionsenligt en del av sommaren) och Sverige
En fråga till er som bor/pendlar stämmer priserna i Danmark? @Kris @LarsCph och övriga.
Källa: Bilresa.se
Bensin och dieselpriser i Europa -
Sen på bollen här... Men inläggen ovan ger en bra prisbild. Dieseltörstiga besökare från Sverige brukar passa på att fylla på innan de kör hem igen. Så tesen stämmer nog. Har dock dålig koll på svenska priser.

Välkommen till Danmark och happy driving :)
 

AABack2ARN

Medlem
Den här ger en bra överblick. Sen är det klart att priset skiljer sig inom landet. Vår lokala, obemannade bensinstation är i regel alltid 50-80 öre billigare än Circle K-stationen inne i stan.

European Fuel Prices

Om den där stämmer (vilket vi väl kan anta att den gör) så har Sverige listans högsta dieselpriser. Känns bra - eller kanske inte. Antar att det är reduktionsplikten som skapar de höga priserna? Eller en kombination med att vi har andra krav på dieseln och blandar ut den med en tall eller två?
 

Ricci

Medlem
Om den där stämmer (vilket vi väl kan anta att den gör) så har Sverige listans högsta dieselpriser. Känns bra - eller kanske inte. Antar att det är reduktionsplikten som skapar de höga priserna? Eller en kombination med att vi har andra krav på dieseln och blandar ut den med en tall eller två?
Helt rätt, reduktions plikten och en annan typ av diesel. Denna typ av diesel är det få av raffinaderierna i Europa som gör och i största del bara görs av Preem. För några år sedan vet jag att all diesel som såldes i Sverige var tillverkat av Preem.
 
Toppen