Senaste nytt

Benämning av SAS och Skyteam

palmen

Moderator
På förekommen anledning så måste vi tyvärr klargöra vissa saker.

SAS är inte ett flygbolag som benämns Copenhagen Airways.
Skyteam är inte en allians som benämns ScaryTeam.

Förutsätter att alla använder korrekt benämning och undviker förkortningar om de inte tillför något (självklart är SAS, KLM och liknande förkortningar ok).

Gillar man inte detta finns det säkert andra forum där dessa benämningar är vedertagna och accepterade.

Detta gäller självklart alla flygbolag och allianser, vi använder oss av korrekt terminologi så långt som möjligt.

/Moderator

Kanske skulle man kunna få ha den här tråden att "avreagera" sig i om man har ett behov att bidra med lustiga omskrivningar?

Förbjud alla förkortningar istället så ingen behöver störa sig på det längre.
Och personerna som brukar skriva fel behöver inte känna sig sårad och bli kastad under bussen om man råkar skriva en fel förkortning.
För får man obehagliga svar, kanske man drar sig för att våga fråga om nåt igen och vi är ändå här för att hjälpa varandra.

Själv bryr jag mig inte om någon skriver SA (flygbolag) istället för *A eller skriver fel på Köpenhams flygplats med dess alla olika varianter som finns.

För det mesta förstår man ändå vad frågan handlar om, och det är faktiskt så att ALLA är tyvärr inte flygnördar som en själv är :)
Vet många av er som stör sig på felskrivningar och minsann måste till varje pris rätta till felet, med en otrevlig ton till följd.

Till er vill jag bara säga att ni borde tagga ner en smula och hjälp till i frågan istället.

Alla har vi någon gång varit en färsking och nybörjare....

Fråga, är "ST" en godkänd förkortning på SkyTeam?
Enligt mig är ST helt ok, men vad tjänar det till att skriva ST istället för SkyTeam?Man tjänar väl ungefär 1 sekund på förkortningen som i övrigt inte bidrar med mycket.
Vissa påstår att det absolut bör vara *S för att resebyråer tydligen använder det. Men bc är ingen resebyrå, även om vissa jobbar på dessa ställen.

Förbjud alla förkortningar istället så ingen behöver störa sig på det längre.
Och personerna som brukar skriva fel behöver inte känna sig sårad och bli kastad under bussen om man råkar skriva en fel förkortning.
För får man obehagliga svar, kanske man drar sig för att våga fråga om nåt igen och vi är ändå här för att hjälpa varandra.

Själv bryr jag mig inte om någon skriver SA (flygbolag) istället för *A eller skriver fel på Köpenhams flygplats med dess alla olika varianter som finns.

För det mesta förstår man ändå vad frågan handlar om, och det är faktiskt så att ALLA är tyvärr inte flygnördar som en själv är :)
Vet många av er som stör sig på felskrivningar och minsann måste till varje pris rätta till felet, med en otrevlig ton till följd.

Till er vill jag bara säga att ni borde tagga ner en smula och hjälp till i frågan istället.

Alla har vi någon gång varit en färsking och nybörjare....
Det finns redan rekommendationer om detta, och det är inte tillåtet i rubriker på trådar

Håller med, blir bättre stämning om alla uttrycker sig korrekt och endast använder sig av förkortningar som är vedertagna.

Men att helt skippa förkortmningar går ju inte, skulle känns jobbigt att alltid skriva Scandinavian Airlines System istället för SAS.

Konkluderende forslag, kombineret med reality check, maa vel naermest blive hvs. *A, Skyteam, og OW for de tre alliancer...

Last edited:
Toppen