Senaste nytt

Belgrad. Hitta "finkrog" som är non-smoking?

Volatyle

Medlem
Så, har bokat en eurobonus trip till Belgrad som jag ska överraska tjejen med. Hittat ett superfint hotell som vi ska bo på. Vi är båda mycket matintresserade och älskar att gå ut och äta på fina ställan.... Såg verkligen fram emot denna resan till våren...

.. Tills jag, till min stora förvåning började läsa (idag) att man röker inne på i princip varenda restaurang i hela Belgrad. (2023, kom igen nu...)

Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana detta och nu är jag jäkligt nära att avboka hela skiten.. Känns barnsligt, men jag skulle verkligen inte trivas att äta 4-5 middagar under weekenden bland folk som röker. Det känns nästan som en showstopper.

Nån som varit där? GÅR det att hitta rökfria restauranger överhuvudtaget?

Vol
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tonton

Medlem
Tja! Belgrad är en grym stad! Blivit en 4 besök sedan 2022, och 3 av dessa med Belgradsproffset @bnr

Han är bättre och mer kunnig på Belgrad. Så do your thing @bnr
 
Men…det är typ samma i hela Balkan och min erfarenhet är att folk i synnerhet röker på uteserveringen men att det förekommer inne! Ingen dealbreaker alls, det finns ju folk i Belgrad som inte röker och de överlever ju!
 

Mavianen

Ny medlem
Hej! Bodde i Belgrad ett år 2012-2013 och varit tillbaka ett tjugotal gånger sedan dess varav senaste gången var i somras. Då var vi på det här stället och det var riktigt bra. Vi satt ute så kan inte svara för rökning inomhus men kan inte minnas att det luktade rök. Maila dem och kolla. Oftast (även om det bara hjälper måttligt) brukar de ha en del som är rökfri inomhus.

 

Volatyle

Medlem
Grymt fint med alla snabba svar, känns ju ändå lite betryggande. Måste säga att jag hört mycket gott om Belgrad och restaurangscenen ska vara fantastisk - därav blev det detta resmålet. Men oroar mig såklart rätt mkt för vi är mycket känsliga för rökande människor båda två, och det skulle förstöra en matupplevelse om vi inte hittar ställen där det är åtminstone delvis rökfritt eller finns rökfria delar av restaurangen.

Ska bli intressant att höra @bnr 's inspel

Vol
 

EgOscar

Medlem

Volatyle

Medlem
nja, jag har besökt ganska många ställen i Balkan de senaste åren och tyvärr är nog Belgrad värst när det kommer till rökning inomhus. Jag hade mest problem med små cafeer, men man fick gå vidare om de var rökiga. Det sagt är det ganska lätt att hitta bra råd och tips om man googlar på engelska: tex: https://foodtourbelgrade.com/non-smoking-places-in-belgrade/

Tack, hittade den och även nån facebooksida men tyvärr verkar den innehålla mest enkla ställen, typ kaféer osv. Är ute efter något lite mer "fine dining" då vi ska fira en speciell dag denna helgen också.

Vol
 

igelkotten

Medlem
Wuk, i centrala Belgrad tyckte jag var riktigt trevligt. Satt ute, så kan inte svara på hur det var inomhus (och dessutom rökte jag på den tiden...).
 
Toppen