Senaste nytt

Beijing eller Hong Kong shopping paradis?

Tack för alla tips, mycket uppskattat! Ju mer jag läser om Hong Kong så blir jag lite sugen på att hoppa Bali och istället växla shopping med en strand nära Hong Kong. Dålig ide? Förstår att det inte kommer vara lika fantastiska stränder som Bali men det man sparar på flyg till Bali kan man ju lägga på bättre boende i HK..ISF Är det Discovery Bay eller Repulse Bay som har bättre stränder?

Om ni ändå är i Hong Kong varför inte prova stränderna i Filippinerna? Flygtid HKG-MNL är knappt 2 timmar.
Med Cebu Pacific bör ni kunna hitta flyg till Boracay/Palawan med ok anslutningar för 2000-3000 HKD t o r per person.
Bättre stränder och lägre prisnivå än Hong Kong.

Om ni tänker att köpa märkesvaror, rekommenderar jag Hong Kong före Beijing.
ÄKTA märkesvaror är inte billiga i Beijing(eller i Kina). Det finns dessutom falska Apple Store också. :eek:

En annan synvinkel är att det svårare att förhandla i Kina än i Hong Kong. Pga affärssed och språket.
Att hitta taxi i Beijing på kvällstid är ett annat problem. Hong Kong har både bra infrastruktur och bra tillgäglighet av taxi.

Om ni vill köpa icke märkesvaror, rekommenderar jag Changsha Wan och Sham Shui Po i Hong Kong. Det är stenkast från norra änden av Nathan Road. Ni kan ta MTR också dit.
Om man åker ända till Tsuen Wan då pratar många bara kantonesiska/kinesiska.

Men som henrik l skrev, att besöka Hong Kong i juli månad är inte speciellt rekommenderat pga värme och framförallt luftfuktighet.
Om ni besöker Lamma Island under den månad kan jag garantera att ni blir sjöblöta innan ni tar första paus på ett cafe eller en restaurang på ön.

Last edited:
Jag har varit i både Macau och Bangkok i Juli. Upplevde helt klart Bangkok som strået vassare, när det gäller luftfuktighet och värme:)

Just det glömde en sak. Ta alltid visitkort från ert hotell, så ni kan visa upp det om ni åker taxi. Som föregående talare sa så är taxichaufförernas kunskaper i engelska nästan obefintliga.

Ja, det tyvärr börjar gälla även i Hong Kong för att många taxichaufförer kommer från fastland Kina och pratar väldigt lite engelska.

Indien i juli slår Hong Kong och Bangkok med hästlängder. :)

Hmm, jag var i Indien i Juli förra året och jag tyckte inte det var så förskräckligt varm. Besökte både New Dehli och Chandigar. Däremot kan jag säga att det värsta jag varit med om, är Dubai i Augusti. 40C+ på dagen och runt 35C på natten, då med närmare 100% luftfuktighet när solen gick ner.

Angående hotell så är YMCA ett bra alternativ, inget lyxhotell, ser trist ut utifrån men, de är nyligen renoverat invändigt. Utsikten från frukostsalen är dessutom svårslagen, hotellet ligger på Kowloon sidan så man ser i princip hela skylinen om man får ett bra bord.

Toppen