Senaste nytt

Beijing Capital flygplats stoppar all avgång&ankomst mellan kl. 09-12 den 2015-SEP-03

Jag såg en sån där militärparad i sommras i Warzawa. Helt enormt med massa plan i luften. Att tycka det är banalt och icke fredsskapande är inte politik. Vi här borde älska fred (så att man inte behöver flyga runt krigsområden som tex Ukraina).

Anser ingen tråd ska stängas så länge den håller sig fri från politiska ställningstaganden.

Att informera och diskutera förseningar och dylikt pga stängt luftrum torde icke bryta mot några forumregler.

Jasså, är det en sådan där storflygplats, som Arlanda? Trodde det bara gick ett flyg från Peking mellan 9.30 och 12.30. (och där tog sarkasmen slut)
Klart att jag förstår att det kommer att bli förseningar och stora och många. Blev själv försenad när kineserna försökte att leka med vädret (förmodat) och skapade snö. Men det jag menar är diktaturkommentarerna... Att stänga av luftrum är inget kontroversiellt och ja, det påverkar resenärer. Men det är knappast något konstigt. I USA är det svårt att flyga in till Reagan airport i DC för att luftrummet är avstängt pga militärflygplatser i området. I Sverige får man inte ta bilder på Luleå flygplats för att det är militärt. Det finns regler och begränsningar överallt och inte bara i diktaturer...
Min flight (och andra) var rejält försenad när kineserna sköt upp en raket till rymden.

Som du skriver, det är inte bara Kina som militärern har förtur i luftrummet. T ex i Japan har amerikanska militären förtur i luftrummet i Japan.

Mina vänner... Lugnt nu... Diskussionen om stängning av luftrum som påverkar reguljära flygresor är av allmän intresse för medvetna resenärer och bör forsätta. Jämförelsen med övervakningskameror i London är mindre relevant och vi undviker gärna alla politiska inspel.

Mvh,
Hans/Senator i rollen som moderator

Toppen