Senaste nytt

Behov av kontanter i Kanada?

Maja

Medlem
Vi kommer åka in i Kanada i sommar och sedan övernatta 2 nätter i Toronto och en natt vid Niagara Falls.

Frågan nu är vilket behov vi har av kontanter? Vilka situationer är det ett absolut MÅSTE att ha kontanter?

Dela gärna med er av er tips och erfarenheter! :)
 

rvarttinen

Medlem
Dricks på restauranger kanske? Även , om jag kommer ihåg rätt, så kunde man lämna dricks på kortet i kortläsaren ...
 

Maja

Medlem
@rvarttinen Tack, men dricksen på restauranger kommer jag lägga på kortet som jag betalar måltiden med.

Andra situationer då cash is king?
 

Award380

Medlem
Nej - generellt är svaret nej. Det är klart att om Du ska köpa en burk-läsk av någon ambulerande försäljare så är nog kontanter ett alternativ.

Jag var nyligen i USA/Florida under 3 dagar och hade inte en cent i cash...fungerade utmärkt och det bör det göra även i Kanada.
 

Magnus_K

Medlem
Jag körde bara kort i augusti förra året.
Betalade allt med kort, funkade utmärkt.
Det bästa med Kanada är att service charge osv är redan tillagt på notan på många resturanger
 

Maja

Medlem
@Magnus_K Ah, det låter som ljuv musik i mina öron! Blir så jobbigt om man har kontanter som blir kvar till ett land man inte ämnar besöka igenom inom en snar framtid.
 

mha321

Medlem
De senaste turerna jag har haft i Kanada tror jag inte jag använt kontanter alls. Men det kan bero på var man är -- t.ex. är det om jag förstått rätt olika i olika städer på huruvida taxi måste ta kort eller inte. Om de inte måste ta det, så gäller det dock bara att komma ihåg att fråga innan man hoppar in - det finns alltid någon som tar korten, även om inte alla måste.
 

Najk

Medlem
Vi kommer åka in i Kanada i sommar och sedan övernatta 2 nätter i Toronto och en natt vid Niagara Falls.
Frågan nu är vilket behov vi har av kontanter? Vilka situationer är det ett absolut MÅSTE att ha kontanter?
Dela gärna med er av er tips och erfarenheter! :)

Gjorde samma grej i helgen, körde bil från Detroit till Toronto, bodde där och körde via Nigarafallen hem.
Först så funkar ju US Dollar vilket gör att om du kommer även vara i USA så behöver du inte bry dig om att ha Kanadensiska Dollar.

Upplever att Kanada kommit lite längre än USA med kontantlöst samhälle. Däremot så skulle jag rekommendera att ha lite USD. Parkering och dricks är sådant där det inte alltid funkar med kort.
 

kaktusen

Medlem
Kanada är rätt likt Sverige och är ljusår före sin sydliga granne när det gäller kort och leva utan kontanter. Eftersom du bara är där ett par dagar så fungerar USD utmärkt. Jag är dock lite gammeldags och tycker det är respektfullt att växla till sig lite av den lokala valutan. Antar att jag blivit förstörd av alla gånger jag varit i Mexico och Amerikanarna kommer dit och inte ens vet om att man använder en annan valuta.
 

Maja

Medlem
@kaktusen Var lite den känslan jag hade också att det känns "mest rätt" att ha kanadensiska dollar med sig till Kanada. Skönt att höra att det mesta verkar vara kontantlöst och att US dollar fungerar.
 
Toppen