Senaste nytt

Behövs kreditkortet vid incheckning?

Qatar har samma regler, kortet ska visas vid incheckning. Har flugit med dom 2 gånger senaste halvåret (i business) och ena gången frågade dom efter kortet, men inte andra gången.

Åker med BA till staterna snart och bokade med en väns AMEX. Fanns en kryssruta som frågade i fall kortinnehavaren också var med på resan, vilket jag bockade av. Antar att det gör att man inte får kravet att kunna visa upp kortet? Om så ej är fallet, så kan det bli jobbigt att komma iväg från flygplatsen.

Jag anväde mina Qantas Frequent Flyer poäng till min väns resa från Bangkok till Stockholm för några år sedan.
Vid bokning på Qantas webbsida fick jag följande varning.

Qantas FFP skrev:
Important Information

After you have completed your booking you will need to visit our office below within two working days for credit card and signature verification.
Your ticket will be issued once your credit card has been sighted.

Bangkok Office
Tour East (Thailand)#, 21st Floor, Charn Issara Tower I, 942/160-163 Rama 4 Road, Silom, Bangrak
Open hours: 8.30am-5pm Mon to Fri
Phone: +66 (2) 236 2800

#Qantas representative

Efter bokning ringde jag till Qantas kontor i Bangkok och förklarade situationen.
De gick med på att jag skulle skanna båda sidor av mitt kreditkort och signera, sedan skicka ett fax till dem.
Efter jag skickade fax ringde jag igen och de sa att allting var helt i sin ordning och det blev inte något problem när min vän checkade in i Bangkok.

Åker med BA till staterna snart och bokade med en väns AMEX. Fanns en kryssruta som frågade i fall kortinnehavaren också var med på resan, vilket jag bockade av. Antar att det gör att man inte får kravet att kunna visa upp kortet? Om så ej är fallet, så kan det bli jobbigt att komma iväg från flygplatsen.

Även på Turkish kunde man välja om det var resenärens kort som man betalade med eller inte (vilket jag då inte valde). Trots detta är jag tvungen att ta med mig kortet samt kortets ägare till incheckning...

(SWISS) Att åka på en biljett betalad med någon annans kort

Kom inte på någon bättre rubrik..

Men.. Min bror och hans familj ska åka iväg till Thailand (med SWISS/Thai) under våren. Han känner mycket väl till min "poänghets" och undrade om jag ville ta kostnaden på mitt Amex. Försäkringarna gäller ju inte då jag inte är med på resan men de har en bra hemförsäkring.

Ibland måste man visa upp kortet man betalat med vid incheckning och detta kommer isådanafall bli ett problem och jag undrar lite om hur man kan komma runt detta.

Fungerar det om jag kopierar mitt kort och skriver under denna kopia? (Skall fungera enligt SWISS kundservice, men jag är tveksam).
Ett annat alternativ är att jag åker in till kontoret och betalar biljetten. Har gjort detta tidigare med TG då lade de in i bokningen att kreditkortet var ok. Men har SWISS något kontor i Stockholm?

Jag har rest med SWISS Economy inom Europa några gånger men det har aldrig hänt för mig att check in personal kollar kreditkort som betalat resan med. Jag vet dock inte hur de hanterar för en betald biljett för longhaul flygningar.

Med tanke på att nästan alla storföretag handlar biljetter varje dag på ett centralt AMEX kort för resenärer har jag svårt att se problemet utöver försäkringen..

Jag har betalat för Swiss biljetter på mitt kort som andra har rest på utan något problem, också till Thailand..

Jag har aldrig någonsin behövt visa något betalkort - finns det någon med andra erfarenheter?

Det är ganska vanligt för internetköp i vissa länder. Senaste 10mnd 3 gånger för min del
Köp av resa från ET med avresa från CPH, mot svenskt kort krävdes fysiskt besök på deras kontor eller skannat Pass och kreditkort till deras kontor på Kungsgatan. Inget roligt, men vad gör man inte för att spara 10 lax?
Köp av resa från TK online ARN-IST-BKK, fram med kortet på ARN
Köp av enkla resor BKK-HKT, och KBV-BKK med TG. Fram med korten vid incheckning båda gånger

Så ja, en berättigad fråga..

Toppen