Senaste nytt

Behöver tips till Vietnam

DanielKif

Medlem
Hej,
Drar förmodligen till Vietnam(för första gången) om ca en vecka och har inte bokat något. Anländer till Ho Chi minh och har tio nätter innan hemresan börjar från samma stad.
Behöver Tips på hur jag ska lägga upp resan, vart man skall bo, sevärdheter/platser man inte får missa, saker jag skall undvika osv.

Shoot!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bra val, Vietnam är fantastiskt. Var där förra sommaren, kanske finns någon inspiration här https://www.businessclass.com/forum/threads/bali-goes-vietnam-eller-ett-försök-att-normalisera-poängsaldot.102667/
Var dock inte i Hanoi då, men längre söderut. Om du är redo på att fara runt lite kan ju en tur ner till Hoi An, Danang, Hue vara ett alternativ. @pep kan säkert komma med några bra tips.

I Hanoi finns diverse museer och sights om du är intresserad av landets historia. Strosa runt Hoan Kiem-sjön i city. Dagstur til Ha Long Bay är en klassiker.
Skippa operahuset (ping @rsimon), var där för ca 10år sen på koncert och flygeln, likt övriga orkestern var dåligt stämd :oops:.

Trevlig resa!

Nu missar jag kanske något, men verkar ju vara så att TS är betydligt längre söderut, då han flyger in till Saigon?

Där kan jag tipsa om krigsmuseet, vi är ju uppfödda med en västerländsk syn på kriget, här får man andra sidans syn också. För att fortsätta på krigstemat så är en tur ut till tunnlarna väldigt intressant, helst med speed boat, av två anledningar. Man kommer fram betydligt tidigare än alla bussar, samt det är coolt att åka på Mekong-floden.

För att fortsätta krigstemat, så föreslår jag någon eller ett par nätter på The Majestic, ett legendariskt hotell, och med fin utsikt över floden från deras takterrass. Här hänger Thomas Fowler i Graham Greenes klassiker ”Den stillsamme amerikanen”.

När du är trött på buller, folk, vespor, osv så tar du ett kort hopp till Phu Quoc och checkar in på Cassia och bara njuter!

Nu missar jag kanske något, men verkar ju vara så att TS är betydligt längre söderut, då han flyger in till Saigon?
LOL... Jag är säker på att jag läste Hanoi... o_O Men kan likaledes vara en förvirring från min sida :)

Historia, krig och kultur-tipset är ju givet även i söder.

Som nämnt har du en del möjlighetet för sol och bad från Saigon. Förutom nämnda Phu Quoc kan du dra österut eller varför inte en ~1h flygtur till Danang. Six Senses Nin Vanh bay utanför Nha Trang är en pärla.

satsa ppå några dagar i Saigon sedan föreslår jag Vung Tau eller Nha Trang. Vung Tau är bara en båttur bort längs med Mekong. Åker själv dit i Dec

Gällande mat kolla instagram #mihnmatinvn . Mihn är från Vietnam och en expert på deras mat. Hon resar hem med jämna mellanrum och gör inlägg om bra restauranger. Som denna https://www.instagram.com/p/CneXbMnsbIx/?igshid=NzZhOTFlYzFmZQ==
Rekommenderar även hennes restaurang Mihn Mat i Stockholm. Riktigt bra matlagning, hög nivå på råvarorna och tokbra vinlista. Kan vara lite inspiration inför resan om du bor i Stockholm.

Vi var runt i vietnam för några år sedan (i Hanoi, Ho Chi Min city och DaNang) och det som vi älskade var DaNang. Hyatt regency där är fantastiskt. Sedan kan man enkelt åka in till Hue (gammal huvudstad) för att få genuin vietnamesisk mat och kultur. Som tidigare nämnts är det en enkel (och billig) flygresa mellan Ho Chi Min city och DaNang.

Hej,
Drar förmodligen till Vietnam(för första gången) om ca en vecka och har inte bokat något. Anländer till Ho Chi minh och har tio nätter innan hemresan börjar från samma stad.
Behöver Tips på hur jag ska lägga upp resan, vart man skall bo, sevärdheter/platser man inte får missa, saker jag skall undvika osv.

Shoot!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror vår danske vän kan fylla i här mer än vad som önskas. @pep

Om du åker till Hanoi så rekommendera jag verkligen att åka upp till Sa-Pa och bo på Topas Ecolodge. Var helt klart det bästa under vår vistelse i Vietnam. Helt klart världens bästa infinity pool
1693896251820.png

Där kan jag tipsa om krigsmuseet, vi är ju uppfödda med en västerländsk syn på kriget, här får man andra sidans syn också. För att fortsätta på krigstemat så är en tur ut till tunnlarna väldigt intressant, helst med speed boat, av två anledningar. Man kommer fram betydligt tidigare än alla bussar, samt det är coolt att åka på Mekong-floden.

För att fortsätta krigstemat, så föreslår jag någon eller ett par nätter på The Majestic, ett legendariskt hotell, och med fin utsikt över floden från deras takterrass. Här hänger Thomas Fowler i Graham Greenes klassiker ”Den stillsamme amerikanen”.

När du är trött på buller, folk, vespor, osv så tar du ett kort hopp till Phu Quoc och checkar in på Cassia och bara njuter!
Haha! :) Jag kan inte annat än att hålla med, @Golfkillen har här summerat vår vistelse i Vietnam. Vi bodde på Sofitel Saigon Plaza (och så Cassia Cottage på Phu Quoc).

Toppen