Senaste nytt

Behöver tips på resegarderob!

Brandten

Medlem
Kom på att jag ska ut och flyga om två veckor och måste ha med finkostymen och några skjortor. Skulle därför behöva tips på en bra resegarderob (eller vad det kallas).

Gick förbi Samsonite i Mall Of Scandinavia och såg en där som var av halvhårt material som även huserade en laptop i ytterfack. Såg bra ut men utan att jämföra med något annat så kändes det lite dyrt med 1500kr, men det kanske det inte är?

Vill nog helst ha hård så den ersätter min datorväska samt plats för lite småsaker, typ pennor och dylikt.

Hur gör ni?

Kom på att jag ska ut och flyga om två veckor och måste ha med finkostymen och några skjortor. Skulle därför behöva tips på en bra resegarderob (eller vad det kallas).

Gick förbi Samsonite i Mall Of Scandinavia och såg en där som var av halvhårt material som även huserade en laptop i ytterfack. Såg bra ut men utan att jämföra med något annat så kändes det lite dyrt med 1500kr, men det kanske det inte är?

Vill nog helst ha hård så den ersätter min datorväska samt plats för lite småsaker, typ pennor och dylikt.

Hur gör ni?
Jag packar ner kostymen i ett sånt där fodral som man får med på köpet. Är bara väskan tillräckligt stor så funkar det perfekt.
Skjortorna viker jag ihop på samma sätt som de är förpackade vid köp eller när de kommer från tvätt.
Både kostymer och skjortor brukar klara sig hyfsat, men de flesta hotell har ju även pressing service där det bara är att lämna in grejerna om det blivit lite väl skrynkligt. Skjortorna går ju också att stryka på lite snabbt på rummet om strykbräda finns.
Jag kör inte med någon särskild väska alltså. Ifall jag reser med bara handbagage tar jag fodralet separat, det brukar finnas handtag på dem.

Det finns ju en del kabinväskor med inbyggd resegarderob. Samsonite Pro-DLX är väl den första jag tänker på.

Det finns ju en del kabinväskor med inbyggd resegarderob. Samsonite Pro-DLX är väl den första jag tänker på.

Ja, men de är i minsta laget. Får alltid dåligt samvete när jag trycker i en kostym i min, slagen och axlarna i kavajen mår inte bra.
Precis sådana här tips jag var ute efter. Efter att jag postade tråden hittade jag just den modellen... Som nu troligtvis utgår pga din erfarenhet.

Kan ju packa i vanliga väskan men känns LITE bättre med en dedikerad kostymväska.

Viker man bara grejerna på "rätt sätt" enligt exempelvis ovanstående förslag, samt packar dem överst i kabinväskan så klarar i vart fall mina kläder sig under såväl Europa som USA resor. På Youtube finns en uppsjö av förslag på hur man kan vika ihop för att minska påverkan för just skjortor och kostymer. Sedan är det väl nästan oundvikligt att man gör "sista-minuten-fix" av exempelvis krage och manschett med strykjärnet på rummet men det tar ju bara två minuter. För in del köper jag hellre en riktigt bra kabinväska som alltid är med mig än att ha särskilda väskor för olika ändamål.

Mina kläder diskrimineras icke, alla åker samma kabinväske-klass. Inga complimentary upgrades eller 2-4-1 här inte!

Jag kör Tumi Alpha 2 som kabinväska och den har en bra insats för att hänga in kavajen i. För byxor och skjortor kör jag packpåsar.

Ser ibland de som bär på kostymcase av olika slag och tycker alltid att det verkar så omständigt att bära på det formatet. Jag föredrar att rulla.

Toppen