Senaste nytt

Behöver man ett Visa-kort?

DrKlas

Medlem
Efter att "alltid" ha haft minst ett Visa-kort blev min första tanke när SEB förra veckan informerade om att de byter ut bankkorten från Visa till MasterCard att jag skulle hitta ett annat Visa-kort. Visa-kortet använder jag nästan aldrig, men det finns där som ett komplement till mitt Amex och mina MasterCard.

Efter lite letande kunde jag konstatera att utbudet av Visa-kort på den svenska marknaden inte är speciellt lockande. Exempelvis Ikano, Marginalen, OKQ8, Volvo finans och Forex erbjuder kort som jag inte ens hade övervägt om de hade varit MasterCard. Skandiabanken avslutar snart sitt samarbete med Eurobonus och Entercards numera nästan bortglömda British Airways-kort med tillhörande strul undvek jag redan med de gamla poäng- och 2-4-1-reglerna.

Så då är frågan, behöver man verkligen ett Visa-kort? För några år sedan gick det inte ta ut pengar i de flesta japanska bankomater med ett svenskt MasterCard. Då var Visa-kortet användbart. Finns det fler liknande exempel där Visa-kort fungerar men inte MasterCard?

Och om man nu ska ha ett Visa-kort, vilket rekommenderas då?

Har inte stött på något ställe i modern tid där varken AmEx eller MC fungerat medan Visa har funkat. Det man däremot kan ha nytta av är ett Electron-kort.

Har inte stött på något ställe i modern tid där varken AmEx eller MC fungerat medan Visa har funkat. Det man däremot kan ha nytta av är ett Electron-kort.
Det hade inte jag heller, tills jag åkte till OS i Rio i somras.

Visa är en av huvudsponsorerna till OS så alla andra kort var bannlysta inom X meter från alla arenor. Det fick bli snabba ryck att skaffa ett kort och sen säga upp det så fort jag kom hem igen.

I Tyskland är det varannan bankomat som kräver Visa.
Annars är Kuba ett exempel där jag var evigt tacksam att jag hade Visa. Det enda som fungerar i bankomaterna. Det sägs att det på vissa ställen gick att ta ut över disk med Mastercard, om du lyckades vara på en bankkontor när det var öppet.

Främsta skälet är att Skandia, även utan Eurobonus, har det bästa uttagskortet - framförallt om man reser. Utan uttagsavgift, låg valutaväxlingsavgift och med bra växlingskurs.

Annars är Kuba ett exempel där jag var evigt tacksam att jag hade Visa. Det enda som fungerar i bankomaterna. Det sägs att det på vissa ställen gick att ta ut över disk med Mastercard, om du lyckades vara på en bankkontor när det var öppet.

Främsta skälet är att Skandia, även utan Eurobonus, har det bästa uttagskortet - framförallt om man reser. Utan uttagsavgift, låg valutaväxlingsavgift och med bra växlingskurs.
Skandiabanken har en hög valutaväxlingsavgift 1,65% Visa Bankkort hos Skandia | Reseförsäkring & Eurobonus ingår
Har en årsavgift på 240 SEK
Skiljer sig växlingskursen från VISA:s standard? Exchange Rates

Det där var ett oväntat argument för Visa-kort! Av alla länder inklusive Sverige är Tyskland det land där jag oftast tar ut pengar och jag har aldrig stött på en bankomat där som inte tar MasterCard. Har aldrig ens funderat på att det inte skulle fungera.

Norwegian-kortet (tack @crown!) verkar också vara utan uttagsavgift och dessutom utan årsavgift. Helt klart ett bra reservkort, men eftersom jag inte planerar att åka vare sig till Kuba eller till OS så avvaktar jag tills vidare.

Senaste resan till Kina var mitt Amex, Diners, Maestro och mina Mastercard knappt brukbara alls, det var endast visa(självklart också JCB) som accepterades. Detta var både i butiker och i bankomater. Lyckades få igenom en mastercard betalning i en butik, men var då tvungen att gå in på lagret där en kinesiska ringde ett telefonnummer och läste upp informationen från mitt kort. Kändes inte så där säkert men nöden hade ingen lag.

Men var då under resan glad att jag har som standard att alltid ha med mig så många olika kort som möjligt då jag kunde göra kontantuttag på mitt Visa.

Dock när vi var i Mexico var det tvärtom, inga bankomater som accepterade Visa alls utan var tvungen att använda Mastercard för att kunna ta ut pengar.

När jag skulle boka lite biljetter i förväg till evenemang i Hong Kong och senare även Shanghai via internet och telefon så var det bara Visa som accepterades. På plats fungerade dock både Amex och Mastercard bra

När jag var i Atacama-öknen häromåret fanns det några små byar där det bara var Visa som funkade för att ta ut pengar (kontanter var mkt gångbart där). Det är enda gången i modern tid jag varit med om det.

Toppen