Senaste nytt

Behöver input: Resa ToR USA med 2-4-1

Tevyn

Medlem
Hej,

Jag har under en längre period läst väldigt mycket på BusinessClass och har därför bokat mig en resa till USA ToR i Augusti månad (tack för all inspiration!), men med ett misstag - att boka två enkelresor.

Status just nu:
Utresa: Till Chicago med SAS business (bokad online).
Hemresa: Från Washington med Brussels Airlines Business (bokad via telefon med SAS kundtjänst).

När jag bokade returresan så lade inte SAS den på min utresa, utan det blev istället två enkelresor. Jag har nu alltså betalt 60 000 + 78 000 poäng = 138 000 och använt två st 2-4-1 vouchers för att få till dessa bokningar, men om jag räknar rätt så skulle jag kunna dra ner poängkostnaden.

Jag har en 2-4-1 voucher som går ut den 31 januari som jag inte kommer att använda till något annat.

Frågeställningar:
1. Kan jag slå ihop de två enkelresorna? Borde inte SAS lagt på hemresan på utresan när jag bokade den?

2. Om jag avbokar mina 2 platser i business till Chicago, kommer då personalen via telefon att kunna boka dem direkt igen och lägga den resan på samma som hemresan?

3. Hemresan med Brussels Airlines ser väldigt bra ut så den vill jag helst inte avboka. Har ett alternativ på hemresan som är Swiss Business i deras A330-300 som däremot ser mindre bra ut, hittar inga hemresor från USA i deras nyare 777-300ER. Hur skulle ni tänka? Är Swiss bättre än Brussels Airlines?

Vill ha lite svar från en erfaren crowd på BusinessClass innan jag ringer in då min erfarenhet av SAS kundtjänst inte är så positiv.

Stort tack på förhand (hoppas tråden ligger rätt).

1 Nej det går inte slå ihop. Sas hade kunnat lagt på hemresan på din utresa, går dock inte göra i efterhand.

2 Kanske, kanske inte. Ibland går biljetterna tillbaka, ibland inte så det är en chansning. Om de går tillbaka kan de lägga till dom på andra biljetten.

3 Swiss är väl same same typ i Business, skiljer mig veterligen inte direkt något på stolen vad jag vet (kan dock ha fel här). Är inger fan av swiss stol för att sova i, har dock inte testat Brussels så kan inte uttala mig om dom.
Jag skulle gissa på att båda ändå är helt ok så personligen hade jag kunnat åka med båda.

Jag hade bokat av hemresan med Brussels Airlines, varför? Benet mellan Bryssel och Sverige är inget att skriva hem om.

1: Boka av Bryssel
2: Boka om den enkla utresan till en ToR med Swiss hem (alternativt Brussels Airlines om du prompt vill det)
3: Spara poäng och voucher!

Jag hade bokat av hemresan med Brussels Airlines, varför? Benet mellan Bryssel och Sverige är inget att skriva hem om.

1: Boka av Bryssel
2: Boka om den enkla utresan till en ToR med Swiss hem (alternativt Brussels Airlines om du prompt vill det)
3: Spara poäng och voucher!
1 Nej det går inte slå ihop. Sas hade kunnat lagt på hemresan på din utresa, går dock inte göra i efterhand.

2 Kanske, kanske inte. Ibland går biljetterna tillbaka, ibland inte så det är en chansning. Om de går tillbaka kan de lägga till dom på andra biljetten.

3 Swiss är väl same same typ i Business, skiljer mig veterligen inte direkt något på stolen vad jag vet (kan dock ha fel här). Är inger fan av swiss stol för att sova i, har dock inte testat Brussels så kan inte uttala mig om dom.
Jag skulle gissa på att båda ändå är helt ok så personligen hade jag kunnat åka med båda.

Stort tack för snabbt svar och er input Palmen & henke12!

Henke12: Den vouchern som ligger på Bryssel hem gick ut 31 december 2021, så jag kommer väl att behöva använda min andra voucher oavsett.
Gällande benet mellan Bryssel och Sverige så gissar jag att du syftar på att loungen i Zürich är betydligt bättre och att flygresan håller högre standard med Swiss?

Jag skulle undvika Swiss A330-300, kändes sunkigt redan för 5 år sedan med svingammal IFE och liten skärm. Swiss 777 är ljusår bättre!

Swiss flyger inte från Washington-Dulles, den rutten skulle börja maj 2020 tror jag det var. Det gick sådär.

Swiss B77W (B777-300ER) finns från MIA, LAX och SFO i augusti 2022. Chicago verkar ha A340-300 som har samma inredning som B77W medan JFK/EWR/BOS/YUL kör med A330-300. Nu tittar inte jag på IFE själv men nej det är inte senaste modell nej. De fem äldsta står parkerade men det är originalprodukten från lanseringen i april 2009 som gäller, så den börjar få några år på nacken.

Swiss flyger inte från Washington-Dulles, den rutten skulle börja maj 2020 tror jag det var. Det gick sådär.

Swiss B77W (B777-300ER) finns från MIA, LAX och SFO i augusti 2022. Chicago verkar ha A340-300 som har samma inredning som B77W medan JFK/EWR/BOS/YUL kör med A330-300. Nu tittar inte jag på IFE själv men nej det är inte senaste modell nej. De fem äldsta står parkerade men det är originalprodukten från lanseringen i april 2009 som gäller, så den börjar få några år på nacken.

Tack för informationen! Flyget hem skulle då gå från JFK/EWR. Har letat resor med Swiss från MIA, LAX och SFO utan framgång vid hemresan som då sker i September 2022.

Följdfråga: Åker Brussels Airlines 2 businessbiljetter tillbaka in i bokningssystemet så att agenten ev. kan lägga till den som hemresa?

Nu skriver jag i all hast och har inte läst igenom första inlägget helt och hållet men om du bokat två biljetter för 138k poäng som du är nöjd med har du ju bara 8k poäng att spara på att eventuellt boka om. Förutsatt att du inte hittar SAS båda vägarna då du kan tjäna 38k poäng.

Nu skriver jag i all hast och har inte läst igenom första inlägget helt och hållet men om du bokat två biljetter för 138k poäng som du är nöjd med har du ju bara 8k poäng att spara på att eventuellt boka om. Förutsatt att du inte hittar SAS båda vägarna då du kan tjäna 38k poäng.
Ja eller nej, ingen vet förrän man avbokar om de kommer tillbaka. Det är 50/50, antingen har du tur eller otur.

Palmen: Tack! Deras plan ser väldigt fräscha ut så det hade varit kul att pröva, verkar ha renoverats för bara ett par år sedan.

MrRob: När jag ändrar så kostar väl 65 000 poäng för hemresan istället för 78 000 iom. att det blir en ToR istället för enkel?

Toppen