Senaste nytt

Behöver era proffstips om Amex Platinum

Hade utan tvekan kört Platinum Points Plus och samlat Avios med den spenden. Större flexibilitet och bättre tillgänglighet på bonusresor än med Eurobonus.

Du bör dra in ca 9-10 miljoner MR per år med din spend vilket motsvarar 450-500k Avios.

Ett alternativ kan annars vara att lägga din spend i Sverige på ett Elite och spenden utomlands på Platinum. Skulle ge ca 8 miljoner MR samt 100k EB + 2 st 2-4-1 per år.

Själv kör jag Elite men det beror främst på att jag har för låg spend för att dra in tillräckligt med poäng genom Platinum. Samt för att det är så lätt att dra in billiga poäng från andra källor än spend med Eurobonus.

När jag reser privat gör jag det ungefär hälften av tiden ensam och hälften av tiden med min fru och barn. Jag har dock för mig att jag läst någonstans att EuroBonus-poäng har en begränsad giltighetstid. Men man kan kanske runda det på något sätt ?

Om poängen faktiskt förfaller efter några år finns ju risken att de brinner inne – eller att jag behöver göra spontana resor enbart för att hinna använda dem. Det är väl här Platinum-kortet har en fördel, eftersom dessa poäng kan sparas längre?

För mig består 90 % av mitt privata resande av kortare resor till Spanien. Har jag rätt i mitt resonemang, eller finns det andra faktorer jag borde väga in?

När jag reser privat gör jag det ungefär hälften av tiden ensam och hälften av tiden med min fru och barn. Jag har dock för mig att jag läst någonstans att EuroBonus-poäng har en begränsad giltighetstid. Men man kan kanske runda det på något sätt ?

Om poängen faktiskt förfaller efter några år finns ju risken att de brinner inne – eller att jag behöver göra spontana resor enbart för att hinna använda dem. Det är väl här Platinum-kortet har en fördel, eftersom dessa poäng kan sparas längre?

För mig består 90 % av mitt privata resande av kortare resor till Spanien. Har jag rätt i mitt resonemang, eller finns det andra faktorer jag borde väga in?
EB-poäng är giltiga i 5 år. Dvs risken är störst för någon som sparar ihop poäng länge för att göra en stor resa, men har låg spend och använder inte poängen annars. Jag skulle säga att det är en icke-faktor för din del.
PS. Blir du EB Diamond i nåt skede, så fryser SAS utgångstiden för alla dina poäng så länge du är EBD, och när du trillar ner från den nivån så startar räknaren om för alla poäng. Jag har t.ex. alla mina poäng med utgångsdatum i slutet på 2029, även om jag tjänat in dem över de senaste tre åren.

Här är ett annat sätt att tänka.

Om du är endast intresserad av bonusresor inom Europa ger inte Eurobonus så värst mycket valuta för pengarna. Och tillgång till bonusresor kan vara mycket begränsad om du vill resa populära. Amex Platinum kommer att ge dig jättemycket Eurobonus eller Avios poäng, men det är kanske inte riktigt det du vill ha/behöva. Och att använda Platinum utomlands har en kostnad i valutapåslag på 2%. Plus 9000 kr per år i månadsavgift.

Ett alternativ kan vara
Amex Blue för användning i Sverige. Det kommer att ge dig nästan 6000 kr i handen efter månadsavgifter var år att använda som du vill/när du vill.

Sedan ett kort som Northmill eller WISE för din spend i utlandet. Inga pengar tillbaka men max 0,5% i valutapåslag. Jämfört med Amex Platinum sparar du 15000 sek per år i valutapåslag per år med din spend.

Det du inte få med det här upplägg är lounge access. Det kan du kanske köpa själv, typ Priority Pass, om det är viktigt, eller om du flyger endast med SAS kanske du kan komma upp till Guldnivå för lounge. Jag är inte så kunnig i den frågan.
Men om du är intresserad i Business Class biljetter longhaul, typ USA, och kan vara ute tidigt för att boka de (eller väldigt flexibel att ta en resa på kortvarsel om någon dyker upp. Här får du kontrollera regelbundet), är Amex Platinum med Points Plus en no brainer för dig (min åsikt)

Amex Platinum med Points Plus låter som det mest rimliga för dig. Bara middsgsförmåmer, försäkringar, lounger täcker avgifterna för kortet. Med så hög spend utomlands kommer du dra in stora summor MR poäng som du sedan fritt kan disponera till hotell eller flyg partners utifrån dina behov.

Jag har väldigt mycket lägre spend än du men tycker Amex Platinum ändå är värt det.

Här är ett annat sätt att tänka.

Om du är endast intresserad av bonusresor inom Europa ger inte Eurobonus så värst mycket valuta för pengarna. Och tillgång till bonusresor kan vara mycket begränsad om du vill resa populära. Amex Platinum kommer att ge dig jättemycket Eurobonus eller Avios poäng, men det är kanske inte riktigt det du vill ha/behöva. Och att använda Platinum utomlands har en kostnad i valutapåslag på 2%. Plus 9000 kr per år i månadsavgift.

Ett alternativ kan vara
Amex Blue för användning i Sverige. Det kommer att ge dig nästan 6000 kr i handen efter månadsavgifter var år att använda som du vill/när du vill.

Sedan ett kort som Northmill eller WISE för din spend i utlandet. Inga pengar tillbaka men max 0,5% i valutapåslag. Jämfört med Amex Platinum sparar du 15000 sek per år i valutapåslag per år med din spend.

Det du inte få med det här upplägg är lounge access. Det kan du kanske köpa själv, typ Priority Pass, om det är viktigt, eller om du flyger endast med SAS kanske du kan komma upp till Guldnivå för lounge. Jag är inte så kunnig i den frågan.
Men om du är intresserad i Business Class biljetter longhaul, typ USA, och kan vara ute tidigt för att boka de (eller väldigt flexibel att ta en resa på kortvarsel om någon dyker upp. Här får du kontrollera regelbundet), är Amex Platinum med Points Plus en no brainer för dig (min åsikt)

Jag missade att nämna i mitt huvudinlägg att jag reser i jobbet inom Europa, framför allt till Tyskland, några gånger i månaden.

Efter att ha satt mig in i Amex reseförsäkring inser jag att den är oslagbar. Dessutom är tillgången till lounger en viktig faktor för mig. Tidigare använde jag Revolut Ultra, men här ser jag att Amex erbjuder bättre förmåner.

Nu kanske detta låter lite udda, men valutaväxlingsavgiften på 15 000 kronor är inte avgörande för mig. En stor del av mina utländska utgifter täcks av mitt företag, vilket innebär att den faktiska kostnaden för mig är 7 500 kronor. Så uppsidan med Platinum är mer värt anser jag.

Jag har en fråga där du kanske har bättre koll: De företag jag samarbetar med köper vanligtvis mina flygbiljetter när jag flyger i tjänsten. Men jag tror att jag kan få till en lösning där jag själv köper biljetterna och sedan fakturerar dem.

Vet du om det är möjligt att boka flygresor med SAS eller Lufthansa och betala i euro? Om det inte går direkt, skulle det i så fall fungera att använda en VPN och ställa in platsen på Tyskland? För att komma åt X8

Ja det går, jag köper alla mina flygresor i NOK på sas för att trigga x8 intjäning. Behövs inget vpn eller så för det.

Det låter som att ett SAS Amex-kort kan vara ett bra val ändå ihop med Amex Platinum ändå.

Om jag börjar resa frekvent med SAS i tjänsten kan jag samla EuroBonus-poäng på mina resor, samtidigt som jag betalar biljetterna med Amex Plus. På hemmaplan kan jag handla för 150 000 kronor för att kvalificera mig för en voucher.

Resterande utgifter kan jag placera på Amex Sparkonto och använda på Avios när det finns ett bra tillfälle.

Har jag optimerat upplägget på bästa sätt, eller finns det något jag kan justera för att få ut ännu mer?

Efter att ha satt mig in i Amex reseförsäkring inser jag att den är oslagbar. Dessutom är tillgången till lounger en viktig faktor för mig. Tidigare använde jag Revolut Ultra, men här ser jag att Amex erbjuder bättre förmåner.
Då är det ännu viktigare för dig att köpa dina flygbiljetter själv så Amex Platinum försäkringen gäller. Det är möjligt att det gäller ändå för hotell bokningar på plats med Amex , men jag tror knappast flyget om någon annan har köpt den.

Det låter som att ett SAS Amex-kort kan vara ett bra val ändå ihop med Amex Platinum ändå.

Om jag börjar resa frekvent med SAS i tjänsten kan jag samla EuroBonus-poäng på mina resor, samtidigt som jag betalar biljetterna med Amex Plus. På hemmaplan kan jag handla för 150 000 kronor för att kvalificera mig för en voucher.

Resterande utgifter kan jag placera på Amex Sparkonto och använda på Avios när det finns ett bra tillfälle.

Har jag optimerat upplägget på bästa sätt, eller finns det något jag kan justera för att få ut ännu mer?
Nu kanske jag missförstod hur du menade men utifrån vad du citerade: x8 får du med Platinum om du har points Plus, inte SAS-brandade kort. Finns ingen vinning (snarare förluster iom valutaväxlingsavgift) med att betala i NOK om du använder SAS-brandat kort.

Men överlag så ja, jag hade nog kört på Amex Platinum samt SAS Amex Elite om jag hade haft din spend. Förutsatt att du är intresserad av ett kort med poängintjäning för att flyga longhaul business och att kortavgifterna inte "skrämmer" dig. Hade lagt svenska spenden på Elite för ca 100k EuroBonus och 2 st 2-4-1. Resterande på Platinum som jag huvudsakligen nyttjat till Avios och eventuellt till hotell. Men det är ju även möjligt att växla till Eurobonus om du står med vouchers och behöver fylla på kontot där för att kunna boka något roligt, eftersom du behöver mer än 100k för att kunna nyttja 2 st 2-4-1.

Du har säkert koll som läser här men se till att bli värvad till ditt Amex Plat eller SAS Elite. Du kan dock bara få din välkomst/värvningsbonus från ett av korten. Om du behöver skaffa korten nu istället för att vänta på kampanj får du nedan:
Amex Plat ger 1000 000 MR (ca 34 500 EB)
Amex Elite 45 000 eurobonuspoäng

Så är planen att ändå använda EB-poäng och 2-4-1 vouchers med SAS så bör du skaffa (bli värvad) Elite först och sedan Platinum.

Toppen