Hade utan tvekan kört Platinum Points Plus och samlat Avios med den spenden. Större flexibilitet och bättre tillgänglighet på bonusresor än med Eurobonus.
Du bör dra in ca 9-10 miljoner MR per år med din spend vilket motsvarar 450-500k Avios.
Ett alternativ kan annars vara att lägga din spend i Sverige på ett Elite och spenden utomlands på Platinum. Skulle ge ca 8 miljoner MR samt 100k EB + 2 st 2-4-1 per år.
Själv kör jag Elite men det beror främst på att jag har för låg spend för att dra in tillräckligt med poäng genom Platinum. Samt för att det är så lätt att dra in billiga poäng från andra källor än spend med Eurobonus.
När jag reser privat gör jag det ungefär hälften av tiden ensam och hälften av tiden med min fru och barn. Jag har dock för mig att jag läst någonstans att EuroBonus-poäng har en begränsad giltighetstid. Men man kan kanske runda det på något sätt ?
Om poängen faktiskt förfaller efter några år finns ju risken att de brinner inne – eller att jag behöver göra spontana resor enbart för att hinna använda dem. Det är väl här Platinum-kortet har en fördel, eftersom dessa poäng kan sparas längre?
För mig består 90 % av mitt privata resande av kortare resor till Spanien. Har jag rätt i mitt resonemang, eller finns det andra faktorer jag borde väga in?