Senaste nytt

Behöver åka till Spanien saknar pass och nationellt id

jonas18z

Ny medlem
Behöver åka på en jobbresa nästa vecka till Spanien som blev lite akut. Har beställt pass då jag ska till staterna i sommar men det kommer inte hinna komma och mitt pass gick ut idag. Så har inget giltigt pass och inget nationellt-ID. Har körkort och giltigt covidpass.

Jag kan inte minnas att jag behövt visa pass innan pandemi inom EU, men vet inte hur det är nu. Är det någon som flugit inom EU senaste och kan rapportera?

Är det några flygbolag jag ska undvika eller några som är bättre?
 

011430121

Medlem
Behöver åka på en jobbresa nästa vecka till Spanien som blev lite akut. Har beställt pass då jag ska till staterna i sommar men det kommer inte hinna komma och mitt pass gick ut idag. Så har inget giltigt pass och inget nationellt-ID. Har körkort och giltigt covidpass.

Jag kan inte minnas att jag behövt visa pass innan pandemi inom EU, men vet inte hur det är nu. Är det någon som flugit inom EU senaste och kan rapportera?

Är det några flygbolag jag ska undvika eller några som är bättre?
I nästan 100% så kollar det ID i Spanien vid ombordstigningen
Ta med det gamla passet, jag tror de bara kollar namnet.
 

jonas18z

Ny medlem
I nästan 100% så kollar det ID i Spanien vid ombordstigningen
Ta med det gamla passet, jag tror de bara kollar namnet.
Tänkte om det var extra koll när man går ombord i Stockholm eller går av i Spanien. Tar med både utgånget pass och körkort, viktigaste är att jag kommer ner hem kan jag strula om det är så.
 

jonas18z

Ny medlem

Stenis32

Medlem
Jag och en polare skulle till Barcelona för några år sedan. Kvällen innan upptäckte han att passet gått ut och vårt flyg gick 6:45 så ingen tid att fixa provisoriskt pass.

Visste att det var en chansning men vi frågade SAS vid incheckning och de sa ”det är inga problem med svenskt körkort”. Visste dock att det egentligen inte är OK men vi (han) chansade.

Iväg kom vi utan problem men vid boarding på vägen hem kunde det ha tagit stopp. Spanjoren i gate kollade på körkortet och sa ”You know this is not valid as ID? But OK for this time, welcome to board”.

Det finns alltså en chans att det kan funka endast med svenskt körkort Våga!
 
Jag hade räknat med problem.
Ut går nog bra men hem kan du räkna med problem.
Vid check in i Europa så vill de alltid se pass och kommer du med ett körkort så är nog risken stor för problem.
 

Hachans

Medlem
Behöver åka på en jobbresa nästa vecka till Spanien som blev lite akut. Har beställt pass då jag ska till staterna i sommar men det kommer inte hinna komma och mitt pass gick ut idag. Så har inget giltigt pass och inget nationellt-ID. Har körkort och giltigt covidpass.

Jag kan inte minnas att jag behövt visa pass innan pandemi inom EU, men vet inte hur det är nu. Är det någon som flugit inom EU senaste och kan rapportera?

Är det några flygbolag jag ska undvika eller några som är bättre?

Flög till och från Barcelona förra veckan, det är id-kontroll vid incheckningen eller boarding.

Du kan råka ut för någon schysst, du kan också få någon som sköter sitt jobb.

Det är ju också så att det är id-krav på hotellen, de blir kinkiga om man inte har pass eller nationellt ID. Har på skoj en gång prövat att checka in med körkort men det gick inte för sig.

Du kommer dessutom behöva visa upp vaccinintyg vilket jämförs med namnet på ditt id.
 
  • Gilla
Reactions: hco

011430121

Medlem
Tänkte om det var extra koll när man går ombord i Stockholm eller går av i Spanien. Tar med både utgånget pass och körkort, viktigaste är att jag kommer ner hem kan jag strula om det är så.
Det är ingen ID koll i Stockholm om du endast har handbagage, skickar du bagage så kollar det ID vid incheckningen.
Körkort kommer de inte att godkänna i Spanien.
 

IT-snubben

Medlem
Det är ingen ID koll i Stockholm om du endast har handbagage, skickar du bagage så kollar det ID vid incheckningen.
Körkort kommer de inte att godkänna i Spanien.
Om du använder incheckningsautomat och self bagdrop så kollas ingenting.

När du ska hem så kollas passet men ett par dagar gammalt pass tror jag knappast är ett problem. de kollar nog bara namnet. Lämna fram passet som vanligt bara.
 
Toppen