Senaste nytt

BC Startkit

Jag frågade Amex om detta och det gick men de var väldig tydliga att påpeka att risken för att extrakortet skulle spärras är överhängande pga samtidig användning i olika städer, länder, samma klockslag etc. De hade nån superdator som kollade allt.

Hmmmm....det kanske skulle vara vettigt att jag beställer ett Amex nu när frun har MC Pointearner kortet. Då samlar vi ju till gemensamt konto fast med olika kort. Vi borde ju tjäna poängmässigt på det. Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt naturligtvis.

De måste ha den dummaste superdatorn som finns om den inte begriper att två personer kan vara på olika platser samtidigt. Det är ju en annan sak om ett och samma kort används på flera platser samtidigt.

De måste ha den dummaste superdatorn som finns om den inte begriper att två personer kan vara på olika platser samtidigt. Det är ju en annan sak om ett och samma kort används på flera platser samtidigt.

Håller med. Den borde ju kunna känna av vilket kort som gör inköpen och vart. Annars är det inte superdator ;)

Jag kan tycka att de sköter det väldigt bra. Vid ett flertal tillfällen har de ringt mig för att kotrollera att det är jag som handlar. Hur smidigt som helst. Minskar böket om någon annan använder mitt kort och jag måste bevisa att det är bedrägeri.

Jag frågade Amex om detta och det gick men de var väldig tydliga att påpeka att risken för att extrakortet skulle spärras är överhängande pga samtidig användning i olika städer, länder, samma klockslag etc. De hade nån superdator som kollade allt.

Hmmmm....det kanske skulle vara vettigt att jag beställer ett Amex nu när frun har MC Pointearner kortet. Då samlar vi ju till gemensamt konto fast med olika kort. Vi borde ju tjäna poängmässigt på det. Eller tänker jag fel?

Nu skaffar du ett Amex, och ett extrakort som du ger till frugan! Har ni samma efternamn så skriver du bara efternamnet på extrakortet.
Jag har kört så ett år, med i snitt 50-70 debiteringar per månad ihop, har aldrig haft problem.
Även när jag varit utomlands och frugan handlat hemma har det gått bra.

Dock har hon ju rätt i att man inte FÅR göra så men i praktiken så kommer du inte stöta på patrull.
Kör hårt! ;)

Nej, det priset går nog till Entercard. Fick iofs en varning direkt via sms som jag kunde svara. Ja/Nej eller kanske om jag hade gjorde de inköpen som redovisades i SMSet.

Det som fick systemet att skicka ut varningen var att jag köpte BA biljetter på mitt BA Visa, go figure ;)

Nej, det priset går nog till Entercard. Fick iofs en varning direkt via sms som jag kunde svara. Ja/Nej eller kanske om jag hade gjorde de inköpen som redovisades i SMSet.

Det som fick systemet att skicka ut varningen var att jag köpte BA biljetter på mitt BA Visa, go figure ;)

Jag kan bara instämma. Fick ett sådant sms idag efter att ha betalat för BC-resan med MD80, men det är ju snabbt avhjälpt.

Problemet är att AmEx extrakort också är personligt för huvudkortinnehavaren. Så att låna ut det till någon annan är inte tillåtet. Vet inte vad de tänkt sig för användningsområde riktigt...

Problemet är att AmEx extrakort också är personligt för huvudkortinnehavaren. Så att låna ut det till någon annan är inte tillåtet. Vet inte vad de tänkt sig för användningsområde riktigt...

Exakt, därför tycker jag inte extrakorts lösningen är en bra ide till min fru. Hon får kör MC Pointearner och jag kör Amex . Det måste ju vara den bästa legitima lösningen om man ska samla till ett EB konto.

Om man snackar om BC startkit bör man skaffa konto på följande FFP.

oneworld:
  • American Airlines AAdvantage
Star Alliance:
  • Avianca/TACA LifeMiles
  • United
  • US Airways Dividend Miles
Skyteam:
  • Delta Skymiles

Förutom på Skymiles har de bra poängtabell och man kan köpa miles (jag rekommenderar dock inte till Skymiles)

Att skaffa konto på ExpertFlyer hjälper ens reseplanering jättemycket. Det kostar ca 10 USD i månaden eller ca 100 USD per år.

Toppen