Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Aurora skrev:Veldig enig med varva77, sett bort fra at jeg ikke opplever norwegian som reellt mye billigere. Hver gang jeg reiser med SAS sjekker jeg samtidig norwegianpriser, det er sjeldent Norwegian er mer enn 150kr billigere - en differanse som utgjevnes av alle tilleggene.Norwegian kan være billigere på enkelte odde avganger, men å sammenlikne en avgang kl 22:30 til Paris/ORLY med en avgang kl 12:30 til Paris/CDG er jo ikke helt å sammenlikne det sammeei heller Oslo/OSL til trondheim (499kr) med Oslo/Torp-Trondheim (199kr). To forskjellige markederKlicka för att utvidga...


Kanske var otydlig men det var lite det jag försökte säga dvs att DY lever väldigt mycket på "myten" som det billiga alternativet, något som SAS tycks ha väldigt svårt att hantera eller ändra bilden av. Jag tror DY kommer väldigt långt på denna myt. SAS har ju förtvivlat svårt att fylla sina plan. Trots ett uttalat mål att konkurrera med DY ligger man på närmare 20% sämre beläggning och vill inte lyfta ordenligt.

Även om det omedelbara konkurshotet är avvärjt är jag överlag mycket tveksam till att i princip uteslutande satsa på "frekventa" resenärer. Men det är i ljuset av denna strategi jag tycker det är konstigt att man försämrar just för denna grupp. Flög jag en, två ggr om året skulle nog jag också bry mig mindre om jag inte fick frukost eller fick betala ockerpriser för taffligt vin på en atlantflygning. Dock spelar det större roll när det mer eller mindre handlar om ens vardag...
 
Har någon av er som skrivit till SAS och klagat på ändrade förutsättningar på redan köpta biljetter fått något svar? Jag har inte fått något.
 
hallgren skrev:Har någon av er som skrivit till SAS och klagat på ändrade förutsättningar på redan köpta biljetter fått något svar? Jag har inte fått något.Klicka för att utvidga...



Min bekanta fick inte någon ersättning från SAS när SAS introducerade SAS Plus och tog bort SAS Business inom Europa.


Han hade bokat SAS Business inom Europa, men det blev SAS Plus när han flög.



http://www.businessclass.se/forum/s...ormation-om-sas-go-sas-plus-5.html#post151598
 
Pratade med en flygvärdinna kring denna "förbättring" och enligt henne har det aldrig tidigare via personalen skickats vidare så mycket klagomål som kring detta. Dagligen rapporterar de anställda till HQ hur illa det här fallit ut i verkligheten och hur plussen kontra DY suddas ut i passagerarnas ögon. Lider med stackarna på frontlinjen som får bära hundhuvudet i detta totala hjärnsläpp från SAS sida. Snålheten bedrar visheten alla gånger!
 
iRobert skrev:Pratade med en flygvärdinna kring denna "förbättring" och enligt henne har det aldrig tidigare via personalen skickats vidare så mycket klagomål som kring detta. Dagligen rapporterar de anställda till HQ hur illa det här fallit ut i verkligheten och hur plussen kontra DY suddas ut i passagerarnas ögon. Lider med stackarna på frontlinjen som får bära hundhuvudet i detta totala hjärnsläpp från SAS sida. Snålheten bedrar visheten alla gånger!Klicka för att utvidga...


Åkte Go till USA för ett par veckor sedan. Flygvärdinnan verkade lite besvärad över att ta betalt och ville ge 75% rabatt på drinkarna. Ev såg hon att jag var guldkund och tyckte att det var pinsamt att ta betalt.



Jag störs inte så mycket av att man får betala. Däremot tar det en massa tid som personalen kunde utnyttjat till att få passagerarna att trivas. Det blir jäktigt och det känns som om man sitter på en charterkärra. Jag tror att det är negativt för SAS. De kan inte konkurrera med lågkostnadsflyg då dessa alltid kommer att vara bäst på att ge dålig service.



Hem blev det bättre kabin och vettig service igen.
 
Trox skrev:Åkte Go till USA för ett par veckor sedan. Flygvärdinnan verkade lite besvärad över att ta betalt och ville ge 75% rabatt på drinkarna. Ev såg hon att jag var guldkund och tyckte att det var pinsamt att ta betalt.Jag störs inte så mycket av att man får betala. Däremot tar det en massa tid som personalen kunde utnyttjat till att få passagerarna att trivas. Det blir jäktigt och det känns som om man sitter på en charterkärra. Jag tror att det är negativt för SAS. De kan inte konkurrera med lågkostnadsflyg då dessa alltid kommer att vara bäst på att ge dålig service.Hem blev det bättre kabin och vettig service igen.Klicka för att utvidga...


Får hoppas de backar på detta och att inte skadan hinner bli för stor. Tror SAS har skapat många irriterade miner sedan de införda detta med väldigt kort varsel och usel information.
 
Ja, jeg ser mange, mange læsere i danske aviser er rasende på SAS !? Som reaktion på forværringerne i GO/economy
 
pep skrev:Ja, jeg ser mange, mange læsere i danske aviser er rasende på SAS !? Som reaktion på forværringerne i GO/economyKlicka för att utvidga...
Då är väl alla danskar rasande på SAS, även dansk kabinanställdas fackförening är ju rasande, och förhandlingarna har brutit samman. Paxen vill ha mer, anställda vill ha mer, Paxen vill ha mindre pris på biljetten, anställda vill ha mindre arbetstid..........

Det kan inte vara lätt att vara VD på SAS
 
011430121 skrev:Då är väl alla danskar rasande på SAS, även dansk kabinanställdas fackförening är ju rasande, och förhandlingarna har brutit samman. Paxen vill ha mer, anställda vill ha mer, Paxen vill ha mindre pris på biljetten, anställda vill ha mindre arbetstid..........Det kan inte vara lätt att vara VD på SASKlicka för att utvidga...



Tror visserligen inte att SAS målgrupp vill ha mindre pris för biljetten, däremot tror jag att pax vill ha en service som motsvarar det krav man ställer på ett fullservice-bolag.




Edit: När det kommer till GO/Economy
 
henkedio skrev:........däremot tror jag att pax vill ha en service som motsvarar det krav man ställer på ett fullservice-bolag när det kommer till GO/EconomyKlicka för att utvidga...


Netop! Jeg er enig.

Til Agö : Linkene er spredt og fremkom som reaktion da nyheden kom for 1 måned siden - de fleste er forsvundet igen, sorry
 
Lustigt nog insåg jag precis att jag kommer äta de sista smörgåsarna som någonsin kommer serveras med SAS inom Skandinavien, i alla fall till den dag de beslutar att hitta på något nytt.




Bokad lördag kväll 29/3 klockan 22.45, verkar vara sista flyget som avgår inom Skandinavien med det gamla SAS Plus-konceptet.
 
Tycker nya konceptet med GO på LH/till Chicago fungerade bra.



1 måltid med valfri dryck (ej alkohol)

1 lättare måltid innan landning + juice.



Kändes på något sätt helt okej och jag uppfattade inte heller att någon i kabinen hade problem med upplägget, folk köpte gladeligen olika alkoholhaltiga drycker och betalade för dessa.



Kanske SAS får in lite extra stålar och kan sänka ursprungspriset? För när jag pratar med folk jag känner så är det enda dom kollar på när dom bokar, ingen tänker på extra kostnader/vad som ingår, bara biljetten är billigast.



Jag tror på det här konceptet.
 
Helt ok OM de verkligen sänker priset. Men det är ett litet fåtal som betalar max 4000 kr för en tur och retur. De finns de som betalar närmare 10000 kr för samma "service". Det är på oss SAS tjänar pengar. Står det i valet och kvalet mellan SAS eller BA för 10000 i ekonomi så väljer jag BA. Där förlorar SAS pengar!
 
Fick precis mejl från SAS där de beskrev förändringarna. Jag fick lite hicka när jag läste "en ny kvällsmåltid i SAS Plus på flyg från Norden till Europa". Betyder det att man inte får kvällsmåltiden om man flyger hem FRÅN Europa till Sverige?



Å vad gäller på LPA-OSL? Det flyget går ju inte från Europa men är inte heller Long Haul...
 
Jag hoppas verkligen du övertolkar texten och att den fräsmt är ett resultat av dålig copywrite. I SAS värld är LPA Europa så där behöver du inte oroa dig.
 
Från SAS Facebook idag "SAS

Hej Gunnar, det ingår fortsatt en viss del alkohol även i SAS Go. Men vill man ha mer, då kan man köpa det ombord. /Cecilia"
 
Från SAS Facebook idag "SAS


Hej Gunnar, det ingår fortsatt en viss del alkohol även i SAS Go. Men vill man ha mer, då kan man köpa det ombord. /Cecilia"
 
Back
Top