Senaste nytt

Barnvagn / Resevagn

kander

Medlem
Vi köpte en Babyjogger City Lite (tror den heter Mini nu) för ca 5 år sedan för att ha som resevagn och som komplement till stridsvagnen (a.k.a. Emmaljungan), och trots att den inte fått plats uppe i hyllan som Yoyo:n så har den hängt med till gaten varje gång och framförallt överlevt flygresa efter flygresa med 3 olika barn (måste vara 20+ resor där den ibland checkats in hela vägen också) utöver användandet när vi är hemma (som har blivit mycket mer än vi trodde).

Jag tror den kostade 2500 kr när vi köpte den och jag förväntade mig väl att den max skulle hålla några års långresor, men vi använder den fortfarande dagligen då den är så smidig att ha och göra med (den vinner inga stilpoäng dock!). Väldigt enkel att fälla ihop och ut. Enkel att komma in i och ut ur för barnen (den är bäst till barn som är 1+ år). Annars också enkla remmar, bra att man kan fälla den till liggläge, och bra solskydd. Utöver lite konstiga ljud från hjulen så fungerar den också lika bra idag som för 5 år sedan. Grymt imponerad av kvaliteten man får till det priset!

Det vi framförallt gillat med denna i jämförelse med många vagnar som nämnts ovan är att hjulen är modell större, och därmed lite enklare att manövrera på t.ex. kullersten, ojämna plattor, eller i grus. Detta gör i.o.f.s. också att den ej får plats i i hyllan som handbagage, men det är som sagt en fråga om vad man prioriterar högst; att kunna ta med den på planet eller ha bra komfort och framkomlighet när man kör den på lite ojämnare underlag.

Blir lite nyfiken nu... Hur är Yoyo:n att köra runt på kullersten, trottoarkanter, och annan ojämn terräng?
 

Maja

Medlem
Vi köpte BabyJogger City Mini GT då vår dotter var lite äldre, men fortfarande så pass liten att hon inte orkade gå långa sträckor. Hjulen är större här och vi upplevde att det blev himla bra stötdämpning och den var oerhört lättkörd. Den fungerar dock inte som handbagage, men var väldigt smidig att checka in i en specialväska som säljs för just den vagnen. Allting blir helt platt och hjul etc. är skyddade. Lätt att montera ihop på plats och tar liten plats nerpackad. Jag upplever att den vagnen håller lite längre och framför allt fungerar till ett längre och tyngre barn än Yoyo+ t.ex. Så frågan är hur viktigt det är att kunna köra vagnen ända fram till gaten etc.

När vår dotter var riktigt liten så körde jag alltid på barsjal då det var smidigast för oss att bära henne så (Babybjörn fungerar inte med min whiplash) och skippade vagnen helt på flygplatser. Alla barn är ju så olika så här behöver man nog provköra vagnen i en butik och testa och se vad som är viktigast.

Vi gillade lättheten att vika ihop BabyJogger City Mini GT samt att ett relativt långt barn även kan somna i vagnen och ligga bekvämt i den. De stora hjulen gjorde också att det var lätt att köra på flera olika sorters material. Så är man inte bara på asfalt och inomhus i shoppinggallerior så kan hjulen spela väldigt stor roll är vår erfarenhet.
 

Sebbeh

Medlem
Vi ska också införskaffa oss en resevagn och det skulle vara smidigt om den skulle gå som handbagage. Fallit lite för en carena kobbe . Vad tror ni om den?
 

falling

Medlem
Jag ska ut och med juniorerna och undrar om någon åkt med ATR 72 och tagit med en resevagn typ Babyzen yoyo eller liknande? Får den plats i over head compartment eller är det som på CRJ att man får lämna ifrån sig den när man går ombord?

Flygtombolan gjorde att min SAS bokning med Airbus och anständig avresa blev utbytt mot en onödigt tidig avgång med ATR. Lyckan är inte total men vad gör man? :)
 

henke12

Medlem
Jag ska ut och med juniorerna och undrar om någon åkt med ATR 72 och tagit med en resevagn typ Babyzen yoyo eller liknande? Får den plats i over head compartment eller är det som på CRJ att man får lämna ifrån sig den när man går ombord?

Flygtombolan gjorde att min SAS bokning med Airbus och anständig avresa blev utbytt mot en onödigt tidig avgång med ATR. Lyckan är inte total men vad gör man? :)
Har haft en BabyZen yoyo, dock inte flugit ATR med den.
Jag har dock svårt att tro att den rymms i hatthyllan. Kanske under sätet framför dock.

I värsta fall får det väl bli CRJ-lösningen tänker jag!
 
Toppen