Senaste nytt

Barnfamiljer kommer behöva boka säten med Ryanair

Award380

Medlem
Jag förstår inte hur man tänker som barnfamilj. Man vet hur det fungerar men tänker att det gäller inte oss., eller?

Det gäller generellt även på andra bolag, typ SAS. Barnfamiljer tror sig ha rätt att möblera om i kabinen när man valt att inte köpa platser vid bokning eller inte har checkat in online.
 

Rebel

Medlem
Jag förstår inte din poäng överhuvudtaget.

Ryanair ÄR snål och de tjänar pengar på allt extra.
Tycker man att de är snåla och illa om dem så behöver man inte att flyga med dem. Vad är problemet?

Problemet är att annonserar ett pris och sen tvingar en grupp människor att betala mera bara för att de har barn.
Ryan är inte snåla men de försöker framstå som billiga, vilket de ofta inte är. Att öka för en viss grupp bara för att tjäna mera pengar/ eller få det att gå runt är dåligt.

Snålt är tex SAS där jag köper samma biljett för samma pengar med Tex LH men på sas ska man betala för kaffe vatten och Smothie.
Specillt som man försöker vara ett premium bolag.


Det gäller generellt även på andra bolag, typ SAS. Barnfamiljer tror sig ha rätt att möblera om i kabinen när man valt att inte köpa platser vid bokning eller inte har checkat in online.

Men har man inte köpt plats så får man det vid in checkning och oftas får ju barnfamiljer sitta tillsammans. Inte tar man extra betalt för det.
Platserna är ju ofta satt innan man checkar in och då sitter ju alla tillsammans på vanliga bolag.

Ryan hade ju länge buss system. Sitt där det finns plats
 

Award380

Medlem
Problemet är att annonserar ett pris och sen tvingar en grupp människor att betala mera bara för att de har barn.
Ryan är inte snåla men de försöker framstå som billiga, vilket de ofta inte är. Att öka för en viss grupp bara för att tjäna mera pengar/ eller få det att gå runt är dåligt.

Snålt är tex SAS där jag köper samma biljett för samma pengar med Tex LH men på sas ska man betala för kaffe vatten och Smothie.
Specillt som man försöker vara ett premium bolag.




Men har man inte köpt plats så får man det vid in checkning och oftas får ju barnfamiljer sitta tillsammans.

Det är sant men alltför ofta kommer de även sent till flygplatsen och då har många checkat in redan. Att incheckningspersonalen gör re-seating på redan incheckade blir mindre och mindre vanligt.

Jag skulle inte acceptera det.
 

thh

Medlem
Nej, de får betala mer för att de har andra krav än de som ingår i grundpriset.

Att det konceptet ska vara så extremt svårt att förstå för vissa är oförståeligt för mig. Antingen vill man flyga Ryanair och får anpassa sig efter de tjänster de erbjuder, eller så flyger man inte Ryanair.

Möjligheten "jag vill flyga Ryanair med mina barn men inte betala för det" är inte en möjlighet, och varför skulle den ens vara det?
 

Juraj

Medlem
Det är sant men alltför ofta kommer de även sent till flygplatsen och då har många checkat in redan. Att incheckningspersonalen gör re-seating på redan incheckade blir mindre och mindre vanligt.

Jag skulle inte acceptera det.

Posta gärna länken till undersökningen som säger att barnfamiljer ofta kommer sent till flygplatsen.
 

Rebel

Medlem
Att det konceptet ska vara så extremt svårt att förstå för vissa är oförståeligt för mig. Antingen vill man flyga Ryanair och får anpassa sig efter de tjänster de erbjuder, eller så flyger man inte Ryanair.

Möjligheten "jag vill flyga Ryanair med mina barn men inte betala för det" är inte en möjlighet, och varför skulle den ens vara det?

Jag tror inte konceptet är svårt att förstå och frågan är ju inte att man inte vill betala, man betalar ju för biljetten.
Utan att man är tvungen att betala extra för att man har barn.
Jag förstår gruppens negativa ider om Ryan, men tror att om sas eller annat bolag tog extra betalt för ngt som du är tvungen att köpa skulle många här skrika högt. Tänk bara på de EBG/EBD som inte fick sin grattis smothie. Det skrevspalt meter om det.

Om du ska ha en tvingande avgift sätt in den i billjett priset. Det är allt.
 

Juraj

Medlem
För min del är det lika med att tvinga någon betala extra för wheelchair assistance. Undrar hur bra PR detta skulle ge...
 

Kricka

Medlem
Man kan göra som incheckningen på South African på JNB och sätta en 4-åring vid
nödutgång trots att barnet var med vid disken.. Det blev lite ståhej ombord men efter
lite omflyttningar löste det sig. "Children are not allowed to be seated at emergency
exits" - "I know, but You'd better inform the SAA Ground Staff that do the seating".
 

Dr. Miles

Expert
För min del är det lika med att tvinga någon betala extra för wheelchair assistance. Undrar hur bra PR detta skulle ge...
Off topic svar:

Några asiatiska LCC debiterar avgift från passagerare som behöver rullstolshjälp.
T ex hos Air Asia och Tigerair.

Air Asia:
AskAirAsia - Prebook special needs assistance (wheelchair service) online
Screenshot20160729 06 AK.png

Screenshot20160729 05 AK.png



Tigerair:
Special Assistance / Needs - Tigerair
Screenshot20160729 07 TR.png

 
Toppen