Senaste nytt

Barcelona vs Milano

micke

Medlem
Dagens i-landsproblem.
Har en resa bokad till Barcelona 5 dagar på sportlovet efter en halva poängpriset kampanj med SAS.
Vi har varit i Barcelona 2 gånger redan och börjar fundera på om det vore roligare att resa nån annanstans. Det enda jag hittar på poäng är Milano (dock ej halva priset av förklarliga skäl).
Nu till min fråga. Hur är Milano som turiststad i februari jämfört med Barcelona? Barcelona blir ju något billigare både gällande poäng och hotell men är tacksam för input om vi borde välja Milano istället. Vi brukar mest ”hänga på stan” och promenera samt besöka nån restaurang.
Tacksam för input :)

Då hoppar jag in som motvikt. Barcelona var ok men av ngn anledning var det ingen stad som jag velat återvända till (kan inte riktigt sätta fingret på varför?).
Milano föll mig dock i smaken. Vi spenderade 3 dagar i staden, längsta ”utflykten” var till San Siro. Hemmamatch i princip varje vecka och det går att köpa biljetter på plats till rimlig kostnad (om det inte är derby eller att man möter Juventus).
Vi tog det mkt lugnt. Finns en hel del att se och maten är i en klass för sig (nästan oavsett var ni går). Linate ligger dessutom riktigt centralt, om ni flyger dit/från.

Milano har aldrig fallit mig i smaken riktigt trots flera besök dit då jag har vänner som bor där. Känns väldigt industriellt på något sätt och utan karaktär. Finns dock härliga ställen runtom men kanske inte rått årstid för de.

Jag föredrar Barcelona. Havet inte minst.

Jag hade valt Barcelona, inte minst pga vädret och med tanke på att ni vill tillbringa mycket tid utomhus. Kolla väderprognosen och jämför! Sedan tycker jag personligen att Barcelona känns mycket trevligare för oss turister.

Februari i Milano kan vara rätt trist vädermässigt, inte varmt och lite regnigt. Men har man inte varit där förut så ta en lunch eller drink på terassen på restaurangen Maio med utsikt över katedralen, ta en sväng igenom gallerian bredvid (vackraste galleria jag sett), gå förbi La Scala, och missa inte att traska ned till Navigli med kanaler och restauranger.

Sedan tycker jag maten och vinet är bättre i Italien än i Spanien rent generellt. Men det är ju en rätt personlig åsikt.

Toppen