Senaste nytt

Barcelona AirPort ingen loungeaccess SAS

Det där är inget unikt så jag har alltid tagit för vana att kolla upp sådant innan samt att jag även vid incheckning frågat personalen vilken Lounge man har tillgång till. Har faktiskt hänt i Asien ett par gånger att dom från Loungen ringt till incheckningsdisken när jag har stått på mig och hänvisat till dom.

Närmast är väl Köpenhamn när jag åkte med Aegean och fick inte till en början komma in i Aviator Loungen.
Det var bara att skälla och idiotförklara dom innan det till slut kröps till korset.
Problemet var att på Boardingkortet stod det WELLCOME TO SAS LOUNGE och dom påstod att det var ENBART dit jag hade tillträde.

På Barcelona airport finns ingen loungeaccess för Sas Goldmember med tillhörande uppdaterat Sky Prioritykort.
Ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Jag kunde uppvisa mitt Sky team elite plus kort samt biljett märkt på samma sätt.
Som sagt, "loungedraken" gjorde fel.
På sätt och vis är det lättare att få terminologin fel i SkyTeam än i Star Alliance.
Eurobonus Gold är fortfarande den status/medlemsnivå du har i ditt medlemsprogram. SkyTeam Elite Plus är den statusnivå i alliansen som motsvaras av bl.a. EB Gold. (Så jag tycker inte att det är fel att säga "jag visade upp mitt SkyTeam Elite Plus-kort" oavsett om man visar upp ett kort från Eurobonus, Flying Blue eller något annat.) Sedan används också SkyPriority som beteckning på allehanda flygplatsjänster som ingår dels i en business class-biljett och dels om man har SkyTeam Elite Plus. Det finns så vitt jag vet ingen motsvarande "samlingsbeteckning" hos Star Alliance. En ren spekulation från min sida: om du inte fick "SkyPriority" utskrivet på ditt boardingkort, kan det ha varit så att en mindre kunnig "loungedrake" inte klarade av att göra kopplingen, utan letar efter "SkyPriority = släpps in" respektive "inte SkyPriority = släpps inte in". Det är ju lite lurigt att "silvernivån" heter SkyTeam Elite (som inte ska få lounge-status) och att "guldnivån" heter SkyTeam Elite Plus. Inte jätteolika. Hade varit lättare om det hette SkyTeam Elite Minus. ;)

Det där är inget unikt så jag har alltid tagit för vana att kolla upp sådant innan samt att jag även vid incheckning frågat personalen vilken Lounge man har tillgång till. Har faktiskt hänt i Asien ett par gånger att dom från Loungen ringt till incheckningsdisken när jag har stått på mig och hänvisat till dom.

Närmast är väl Köpenhamn när jag åkte med Aegean och fick inte till en början komma in i Aviator Loungen.
Det var bara att skälla och idiotförklara dom innan det till slut kröps till korset.
Problemet var att på Boardingkortet stod det WELLCOME TO SAS LOUNGE och dom påstod att det var ENBART dit jag hade tillträde.
Jag hamnade själv stå på mig med ett TAP flyg där mina kollegor köpt access till Pearl på ARN T5 och jag ville in med Star Gold, och enligt hemsidan så ger TAP access där (och även skylten nere vid hissarna).
Det gick till slut, men i efterhand slog det mig att kanske TAP business skulle dit, men *A Gold var meningen att gå till SAS. Konstigt och komplext ifall så är saken.

Jag hamnade själv stå på mig med ett TAP flyg där mina kollegor köpt access till Pearl på ARN T5 och jag ville in med Star Gold, och enligt hemsidan så ger TAP access där (och även skylten nere vid hissarna).
Det gick till slut, men i efterhand slog det mig att kanske TAP business skulle dit, men *A Gold var meningen att gå till SAS. Konstigt och komplext ifall så är saken.

NJA!! Om dina kollegor reste i Business så har dom rätt att komma in i SAS Businesslounge men inte guld.
Åkte dom ekonomi och köpte in sig så förstår jag att du ville dit också vilket du har rätt till eftersom Loungen är kontrakterad.

Många av Star Alliance bolagen ger dig en Voucher vid incheckning för att komma in i Kontrakts Loungen.
Budapest och Bucharest är närmat här i Europa där jag fått Voucher till loungen.

Ethiopian är väl det flygbolaget som har mest kontrakts lounger trots att det finns A* lounger där man åker ifrån.
Bangkok som har 4st. A* Lounger men åker man med Air China eller Ethiopian så får man en Voucher också.

Toppen