Senaste nytt

Barbados i December

Hej!

Jag har seglat runt en del i östra Karibien och bland annat varit på Barbados ca sex veckor under totalt fyra tillfällen. Senast i december förra året.

Några tips:
1. Oavsett flygnörd eller inte så besök Concorde-museumet vid flygplatsen.
2. Enklaste romdestilleriet att besöka är Mount Gay i norra utkanten av Bridgetown (egentligen inte destilleriet du besöker). Förutom visningen/provningen så ta några drinkar i baren, de är grymma! Prova även deras äldsta rom 1703 som inte ingår i vanliga provningen.
3. Fourth Square och St Nicholas Abbey är två andra välbesökta destillerier. Kräver dock egen bil (=ingen smakning för föraren) eller lite jobb med att leta och byta bussar.
4. Bottom bay är en magiskt fin strand utan så mycket turister. Vågorna kan dock vara lite stora.
5. Accra beach (samma som Rockley beach) är fin och lättare att ta sig till. Fast egentligen är nog de flesta stränder fina :)
6. Åk till Oistins en kväll och ät grillad fisk.
7. Åk de små minibussarna som spelar hög reggaemusik.

Jag har bott på airbnb varje gång jag varit där. Hotell är dyrt. Kolla Rockley golf club, där fanns många som hyrde ut. Bo inte inne i Bridgetown.

Det var det jag kom på nu. Ropa till om du har frågor :)

Tack för toppen tips @naredi ! Har samma spaning som dig när det kommer till hotell, verkar dyrt och rätt tråkiga ställen...får bli AirBnb!

Vi är där 8 nätter så tänkte bo på 2-3 ställen, vad skulle du rekommendera då? Något på sydkusten och sedan något på västkusten? Ingen idé att bo norrut eller österut?

Hur är stämningen generellt på ön? Känns det lugnt och stilla eller mer som överbefolkat av turister?

Hur är stämningen generellt på ön? Känns det lugnt och stilla eller mer som överbefolkat av turister?

Vi bodde i sydvästra delen. Otroligt lugnt, hade gärna sett lite mer fart och fläkt. Bra restauranger, även om dom ligger lite utspritt. Bridgetown är också lite sömnigt. Havet, stränder, båtturer och dykning är suveränt bra. Mysigt semester blev det!

Hastings är ett bra område att bo på. Jag har inte varit mycket på västkusten norr om Bridgetown så kan inte säga så mycket om det.

Mellan flygplatsen och Bridgetown är bra ställen. Oistins är relativt billigt att äta i och där är det lite liv. Vid Saint Lawrence gap finns många restauranger och barer. Här händer det lite mer.

Åtta nätter så hade jag valt ett ställe. Det går att ta sig runt på ön ganska lätt med buss. Men alla är olika.

Jag gillar Barbados. Som någon sa så är det väldigt brittiskt om man jämför med andra öar i Västindien. Men det mesta finns att få tag på och det är en enkel ö att turista på. Klart att det är turistiskt runt turistområdena. Men inte överbefolkat (då har man gått fel).

Hastings är ett bra område att bo på. Jag har inte varit mycket på västkusten norr om Bridgetown så kan inte säga så mycket om det.

Mellan flygplatsen och Bridgetown är bra ställen. Oistins är relativt billigt att äta i och där är det lite liv. Vid Saint Lawrence gap finns många restauranger och barer. Här händer det lite mer.

Åtta nätter så hade jag valt ett ställe. Det går att ta sig runt på ön ganska lätt med buss. Men alla är olika.

Jag gillar Barbados. Som någon sa så är det väldigt brittiskt om man jämför med andra öar i Västindien. Men det mesta finns att få tag på och det är en enkel ö att turista på. Klart att det är turistiskt runt turistområdena. Men inte överbefolkat (då har man gått fel).

Ok, tack. Byte av boende är mer för variation :) Vi kommer ha bil också så.

Står en del online om att västkusten är fylld med hotell som tagit över stränderna. Vad är din bild? Finns det mysiga ställen?

Står en del online om att västkusten är fylld med hotell som tagit över stränderna. Vad är din bild? Finns det mysiga ställen?

Som sagt dålig koll på allt norr Bridgetown (=västkusten).

Kom på två bra tips till när det gäller mat:
1. Ät en Roti på chefette.
2. Den stora butiken (typ Åhléns) i Bridgetown har en bra buffé med karibisk mat på övervåningen.

Toppen