Senaste nytt

Barack Obama och Air Force One på Stockholm/Arlanda

Jag var på Arlanda idag precis när Obama skulle åka. Hela flygplatsen stannade upp från cirka klockan 10.30 till Obama lyft vid 11-tiden, inga flygplan fick starta och landa under åtminstone en halvtimme. Jag såg inte själv när Air Force One lyfte men det var inte svårt att klura ut när det var gjort, fem flygplan fick samtidigt tillstånd för pushback, det var som om flygplatsen vaknat upp ur en dvala.

Stod samtidigt och pratade med Arlandas flygplatschef, han hade total munkavle och ville inte säga någonting om vad som hänt/skulle hända, men han såg väldigt nöjd ut när allt var klart.

Bifogar lite bilder på Air Force One jag tog igår. Ville skala ner storleken men det blev nåt knas tror jag.
Får inte bort de gamla versionerna av bilderna. Vad göra?

Snygga bilder! Hur lyckades du ta dem? Jobbar du på Arlanda?

Jag var på Arlanda idag precis när Obama skulle åka. Hela flygplatsen stannade upp från cirka klockan 10.30 till Obama lyft vid 11-tiden, inga flygplan fick starta och landa under åtminstone en halvtimme. Jag såg inte själv när Air Force One lyfte men det var inte svårt att klura ut när det var gjort, fem flygplan fick samtidigt tillstånd för pushback, det var som om flygplatsen vaknat upp ur en dvala.

Stod samtidigt och pratade med Arlandas flygplatschef, han hade total munkavle och ville inte säga någonting vad som hänt/skulle hända, men han såg väldigt nöjd ut när allt var klart.

Tro jag det, att han var nöjd. Allt flöt ju på utan några incidenter (som vi "vanliga" fick reda på i alla fall) :)

Brukar inte den andra 747:an stå på en alternate airport ifall terrorister spränger den ordinarie?

Den andra 747:an är i princip alltid med i bilden som backup då presidenten är overseas, redo att sättas in. Jag tror inte att terrorister är deras huvudproblem, utan det handlar med om operationella saker, tex om något tekniskt fel uppstår. Den har tydligen dock inte varit i Sverige utan står på kanske någon timmes avstånd, eventuellt redan i S:t Petersburg eller på någon NATO-flygbas i Nordeuropa.

757:an som stod i stockholm är förutom backup även i funktion som secret service transport. Den lyfte väl redan på morgonen och skickade en förtrupp till S: Petersburg, får man förmoda.

Last edited:
Toppen