Senaste nytt

Barack Obama och Air Force One på Stockholm/Arlanda

Det är ett krav att ha transponder påslagen för att få flyga i kontrollerat luftrum, så självklart hade AF1 det under hela resan.
Flygledningen har knappt någon primärradar kvar överhuvudtaget i Sverige, så den som stänger av transpondern syns inte på radarn.

Hur det är med ADS-B har jag ingen koll på, men antingen kanske man kan stänga av den, eller så kanske Flightradar 24 själva cencurerade bort AF1.
I skrivandes stund flyger stridsflygplan över Arlanda, men de syns inte på flightradar24. AF1 är ju USA:s ÖB:s plan, så det kanske klassas som militärt plan?

Det är ett krav att ha transponder påslagen för att få flyga i kontrollerat luftrum, så självklart hade AF1 det under hela resan.
Flygledningen har knappt någon primärradar kvar överhuvudtaget i Sverige, så den som stänger av transpondern syns inte på radarn.

Hur det är med ADS-B har jag ingen koll på, men antingen kanske man kan stänga av den, eller så kanske Flightradar 24 själva cencurerade bort AF1.

Ja det var just det jag försökte säga. Jag vet inte heller om dom själv stängde av ADS-B eller det gjordes på Flightradar 24. Primärradar finns tillgänglig i kontrollcentralen på Arlanda så att det går att radarleda inflygningarna till Arlanda och Bromma. Men som du säger så användes den ordinarie transpondern säkert på AF1 men den går ju inte att se på Flightradar 24.

Ja det var just det jag försökte säga. Jag vet inte heller om dom själv stängde av ADS-B eller det gjordes på Flightradar 24. Primärradar finns tillgänglig i kontrollcentralen på Arlanda så att det går att radarleda inflygningarna till Arlanda och Bromma. Men som du säger så användes den ordinarie transpondern säkert på AF1 men den går ju inte att se på Flightradar 24.
Många äldre flygplanstyper, likt Air Force One saknar oftast ADS-B. Planet syntes på flightradar genom det nya MLAT-systemet som nu finns över delar av Sverige... Multilateration (MLAT)

Fick en perfekt vy över AF1 och en 757 när jag landade på 19L i går. Var lite förvånad över hur liten bevakning det såg ut att vara. Såg bara någon polisbuss och en buss från TV4. Jag hade förväntat mig en ring av vakter med M16 runt planen.

Nu börjar konvojen röra sig, hör polishelikoptern samt Obamas folk prata. Kul!

Edit: Air Force One Heavy är callsign.

Last edited:
Flera plan, bla BA776 cirklar i luftrummet NV om ARN just nu:
image.jpg

Nu lyfte han nyss från Bana 3 söderut, de som stod och flightspottade vid IBIS fick säkert bra bilder! Det verkar ha varit stängt för landningar i ca 30 minuter så det blev ett antal cirkulerande plan runt Arlanda.

Toppen