Senaste nytt

Bangkok kommer att införa gemensam e-ticket för all marktransportmedel i 2018

Dr. Miles

Expert
Idag använder BTS Skytrain, MRT Bangkok Metro, SRT Airport Link och BMTA bussar olika biljettsystem så vill man slippa att köpa biljett varje gång behöver man att köpa e-ticket (liknar SL:s Access kort) för varje transportmedel.
Men det finns ljus i mörkret. Äntligen olika transportmedel (olika företag/organisationer) har enats att implementera gemensam e-ticket under 2018.
I början blir det bussarna och Airport Link. Senare på hösten kommer Skytrain och MRT att vara med.

NNT skrev:
Common e-ticket system for Bangkok buses to be used from June 2018

13 ธ.ค. 2560 | (419 ผู้เข้าชม ) | พิมพ์หน้านี้

BANGKOK, 13 December 2017 (NNT) – The Ministry of Transport plans to use a common e-ticket system in June 2018, which will cover the fares for all public transports in Bangkok.
.
.
The Ministry of Transport expected the system to be implemented on BMTA buses and the Airport Rail Link line in June 2018, followed by BTS and MRT lines by October 2018.
Common e-ticket system for Bangkok buses to be used from June 2018| สำนักข่าวกรมประชาสัมพันธ์
 
Det bidrar till mer nöjda turister så är man en stad med mycket turism vinner man nog en hel del på det, även om priset sammanslaget går upp lite.

Dock har man en bit kvar tills det fungerar som i Shanghai. Där fungerar kortet på metro, bussar och taxi. Kortet kan dessutom laddas i alla "corner" shops.
 
Dock har man en bit kvar tills det fungerar som i Shanghai. Där fungerar kortet på metro, bussar och taxi. Kortet kan dessutom laddas i alla "corner" shops.

Eller som i Hong Kong där Octopus-kortet förutom alla transporter även går lysande att använda för mindre köp i kiosker och andra butiker. Sen är väl i och för sig den stora frågan om det egentligen är meningsfullt att investera pengar i ett system med egna kort när de flesta kredit-/bankkort snart stödjer "contactless". Man kan ju hoppas att alla nya system, även om det går att skaffa speciella kort till dem, även stödjer att använda ett eget kort med contactless, som det numera går att göra i London.
 
Eller som i Hong Kong där Octopus-kortet förutom alla transporter även går lysande att använda för mindre köp i kiosker och andra butiker. Sen är väl i och för sig den stora frågan om det egentligen är meningsfullt att investera pengar i ett system med egna kort när de flesta kredit-/bankkort snart stödjer "contactless". Man kan ju hoppas att alla nya system, även om det går att skaffa speciella kort till dem, även stödjer att använda ett eget kort med contactless, som det numera går att göra i London.
Stor fördel för företaget/organisationen med dessa kort (Oyster, Octopus, SL Access, Pasmo osv) är att utgivaren får pengarna i förväg (prepaid), inte postpaid.
 
Goda nyheter. Modellen med fragmenterade biljettsystem är förlegad.
... för att inte tala om enkelbiljett som köps i automat med mynt, eller om man har tur i en automat som tar sedlar ... fast inte accepterar de nya 20 baht sedlarna med metallremsa.

Hoppas de inför ett system där man checkar in och ut med ett kontaktlöst kreditkort, så slipper turister skaffa något kort över huvud taget.
 
... för att inte tala om enkelbiljett som köps i automat med mynt, eller om man har tur i en automat som tar sedlar ... fast inte accepterar de nya 20 baht sedlarna med metallremsa.

Hoppas de inför ett system där man checkar in och ut med ett kontaktlöst kreditkort, så slipper turister skaffa något kort över huvud taget.
Japp! Agree.
Mynt-bonansan är ju kronan på verket.
 
Toppen