Vaniljvodka
Medlem
Bokade den här resan i maj och har haft tid på mig att längta. Så många debuter att avklara:
- första gången i First
- första longhaul-resorna i annan C än med SAS eller BA
- första biljetterna bokade efter deals jag hittat här
- första gången i Bangkok och Hongkong
Många andra saker att se fram emot. Fyra restauranger på World's Best Restaurants-listan att testa. Gatumat i Bangkok. Nya lounger att hänga i. Marknader i bägge städer. Massiv Uniqlo-shopping. Tre på pappret extremt fina hotell till ett bra pris. 12.000 EB-poäng som ger mig EBG för första gången. Etcetera etcetera.
När det dessutom står klart att Turkish Airlines bumpar upp alla sina dagflighter ARN-IST till A321 med ny C-kabin så blir det hela ännu trevligare. Riktiga C-stolar på shorthaul i Europa trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva. Samt att de satt A333 och B777 på mina avgångar till och från BKK. Ny C-kabin även där alltså.
En vecka före avresa kommer således den stora i-landsbesvikelsen: TK har bytt ut planen på samtliga avgångar till B738 respektive A343. Vilket innebär förmodat blockat mittsäte och gammal C-kabin utan fully flat-beds på longhaul. Så nära en halv natts sömn liksom.
Trots att jag började flyga business först för två år sedan så är jag redan kräsen och grinig sjukt nog. Kan ha och göra med att jag bara lyckats sova ordentligt i BAs Club World-stolar, medan SAS aldrig gett mig mer än nån timmes sömn.
Men men, försöker borsta av mig besvikelsen och peppa upp för resan igen. Går hyfsat bra. Anländer med sambo till Arlanda söndag morgon för lunchflighten till Istanbul. Ett besök i SAS guldkortslounge och lite halvdan frukost:

TK1794
Avgång: 12:15
Ankomst: 16:40
Flygplan: Boeing 737-800
Klass: Business Class
Sittplats: 2C
Boarding på TK1794 sker från gate 17 längst ut i B-piren. Har inte varit här ute på länge. Prioriterad boarding för C-pax men som vanligt så ska folk börja köa vid insläppet innan det är deras tur. Mer om köande senare i denna rapport.

Kliver på denna B737-800 och mycket riktigt så är det blockat mittsäte som gäller. Den här korta flygningen blir ändå mer än trivsam pga:
1. Den hittills godaste mat jag ätit i luften
2. Uppmärksam och trevlig kabinpersonal
De första rapporterna jag läste här på BC vittnade om mat i toppklass pga cateringfirman Do & Co. Kanske till och med bäst på marknaden enligt frekventa resenärer såsom chefred Jacob Molin exempelvis. Men de sista rapporterna/kommentarerna innan avresa förtäljde att man haft sämre lycka med maten och inte fattade hajpen. Jag fattar den fullständigt. Hur det är möjligt att fixa så bra kött som jag fick på min första TK-flight är för mig ofattbart. Saftighet nästan i klass med diverse persiska restauranger i Mellanöstern.





Vi gör en fin inflygning över Istanbul och landar före tidtabell.


Drygt tre timmar att slå ihjäl på Atatürk och CIP-loungen blir vårt tillhåll största delen av tiden. Det är i alla hänseenden en makalös lounge. Mycket människor, men ändå inga problem att hitta sittplatser utan att trängas. Här finns bio, stor duk med flightradar, biljardbord, vilorum för de med transfer på minst fyra timmar och allehanda matstationer:
- grillkock som steker kött och kyckling
- nån sorts pizzastation (inbakade pizzor som skärs i småbitar)
- sallads- och mezebuffé
- pastacenter
- efterrätter en masse
- all dryck du kan tänka dig






Är ganska mätt efter måltiden på flighten men kan inte låta bli att äta ännu mer. Det här är annat än maten i SAS-loungen. Det här är också annat än Galleries Club på Heathrow.
Boarding till Bangkok-flyget skedde enligt principen: säg nåt i högtalarna, öppna upp grindarna och låt alla gå på hur de vill. Vi satt nära ingången så det gjorde inget.
TK64
Avgång: 19:50
Ankomst: 09.45
Flygplan: Airbus A340-300
Klass: Business Class
Sittplats: 2A
Gamla C-kabinen hos TK har fina pastelliga färger och känns mer tilltalande än SAS dito, men stolarna var av ungefär samma sort. Bordslösningen hos TK känns dock bättre, där man drar upp hela klabbet från det lilla drinkbord man har emellan varann. Utan att behöva vika ut saker. Kändes stabilare.




Olika sorters välkomstjuicer bärs ut på brickor och i stolsfickorna framför så hittar vi tofflor och necessär från Porsche Design. Plus i kanten för sockiplasträfflade undersidor på sockorna.



Servering inleds nån knapp timme efter start. Återigen är det svinhög klass på maten. Äter fisk till huvudrätt den här gången och den skulle faktiskt kunnat serverats på en fyrplussig restaurang. Till förrätt rullas en vagn ut där man får välja vad man vill ha bland en massa olika godsaker. Samma sak gällande efterrätterna.









Vi får även en frukostmeny att kryssa i innan kabinen släcks ner. Sover dock inte mer än runt två timmar dessvärre.
Frukosten är inte lika bra som det vi fått innan dess, men ändå helt okej.


Landar i Bangkok en halvtimme sena och passerar immigration i ett nafs via Premium Lane (erhöll kort när vi klev av planet).

Väskorna dröjer något, men hyfsat snart sitter vi en taxi in mot stan och Shangri-La Hotel.




Nu följer sol, poolbad, läsande, lite Som Tam-sallad, en tur till Wat Pho på floden och en ganska så magisk 10-rätters avsmakningsmeny på indiska Gaggan.




















Och till sist ett underbart exempel på hur man köar till Skytrain i Bangkok:

…fortsättning följer!
- första gången i First
- första longhaul-resorna i annan C än med SAS eller BA
- första biljetterna bokade efter deals jag hittat här
- första gången i Bangkok och Hongkong
Många andra saker att se fram emot. Fyra restauranger på World's Best Restaurants-listan att testa. Gatumat i Bangkok. Nya lounger att hänga i. Marknader i bägge städer. Massiv Uniqlo-shopping. Tre på pappret extremt fina hotell till ett bra pris. 12.000 EB-poäng som ger mig EBG för första gången. Etcetera etcetera.
När det dessutom står klart att Turkish Airlines bumpar upp alla sina dagflighter ARN-IST till A321 med ny C-kabin så blir det hela ännu trevligare. Riktiga C-stolar på shorthaul i Europa trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva. Samt att de satt A333 och B777 på mina avgångar till och från BKK. Ny C-kabin även där alltså.
En vecka före avresa kommer således den stora i-landsbesvikelsen: TK har bytt ut planen på samtliga avgångar till B738 respektive A343. Vilket innebär förmodat blockat mittsäte och gammal C-kabin utan fully flat-beds på longhaul. Så nära en halv natts sömn liksom.
Trots att jag började flyga business först för två år sedan så är jag redan kräsen och grinig sjukt nog. Kan ha och göra med att jag bara lyckats sova ordentligt i BAs Club World-stolar, medan SAS aldrig gett mig mer än nån timmes sömn.
Men men, försöker borsta av mig besvikelsen och peppa upp för resan igen. Går hyfsat bra. Anländer med sambo till Arlanda söndag morgon för lunchflighten till Istanbul. Ett besök i SAS guldkortslounge och lite halvdan frukost:

TK1794
Avgång: 12:15
Ankomst: 16:40
Flygplan: Boeing 737-800
Klass: Business Class
Sittplats: 2C
Boarding på TK1794 sker från gate 17 längst ut i B-piren. Har inte varit här ute på länge. Prioriterad boarding för C-pax men som vanligt så ska folk börja köa vid insläppet innan det är deras tur. Mer om köande senare i denna rapport.

Kliver på denna B737-800 och mycket riktigt så är det blockat mittsäte som gäller. Den här korta flygningen blir ändå mer än trivsam pga:
1. Den hittills godaste mat jag ätit i luften
2. Uppmärksam och trevlig kabinpersonal
De första rapporterna jag läste här på BC vittnade om mat i toppklass pga cateringfirman Do & Co. Kanske till och med bäst på marknaden enligt frekventa resenärer såsom chefred Jacob Molin exempelvis. Men de sista rapporterna/kommentarerna innan avresa förtäljde att man haft sämre lycka med maten och inte fattade hajpen. Jag fattar den fullständigt. Hur det är möjligt att fixa så bra kött som jag fick på min första TK-flight är för mig ofattbart. Saftighet nästan i klass med diverse persiska restauranger i Mellanöstern.





Vi gör en fin inflygning över Istanbul och landar före tidtabell.


Drygt tre timmar att slå ihjäl på Atatürk och CIP-loungen blir vårt tillhåll största delen av tiden. Det är i alla hänseenden en makalös lounge. Mycket människor, men ändå inga problem att hitta sittplatser utan att trängas. Här finns bio, stor duk med flightradar, biljardbord, vilorum för de med transfer på minst fyra timmar och allehanda matstationer:
- grillkock som steker kött och kyckling
- nån sorts pizzastation (inbakade pizzor som skärs i småbitar)
- sallads- och mezebuffé
- pastacenter
- efterrätter en masse
- all dryck du kan tänka dig






Är ganska mätt efter måltiden på flighten men kan inte låta bli att äta ännu mer. Det här är annat än maten i SAS-loungen. Det här är också annat än Galleries Club på Heathrow.
Boarding till Bangkok-flyget skedde enligt principen: säg nåt i högtalarna, öppna upp grindarna och låt alla gå på hur de vill. Vi satt nära ingången så det gjorde inget.
TK64
Avgång: 19:50
Ankomst: 09.45
Flygplan: Airbus A340-300
Klass: Business Class
Sittplats: 2A
Gamla C-kabinen hos TK har fina pastelliga färger och känns mer tilltalande än SAS dito, men stolarna var av ungefär samma sort. Bordslösningen hos TK känns dock bättre, där man drar upp hela klabbet från det lilla drinkbord man har emellan varann. Utan att behöva vika ut saker. Kändes stabilare.




Olika sorters välkomstjuicer bärs ut på brickor och i stolsfickorna framför så hittar vi tofflor och necessär från Porsche Design. Plus i kanten för sockiplasträfflade undersidor på sockorna.



Servering inleds nån knapp timme efter start. Återigen är det svinhög klass på maten. Äter fisk till huvudrätt den här gången och den skulle faktiskt kunnat serverats på en fyrplussig restaurang. Till förrätt rullas en vagn ut där man får välja vad man vill ha bland en massa olika godsaker. Samma sak gällande efterrätterna.









Vi får även en frukostmeny att kryssa i innan kabinen släcks ner. Sover dock inte mer än runt två timmar dessvärre.
Frukosten är inte lika bra som det vi fått innan dess, men ändå helt okej.


Landar i Bangkok en halvtimme sena och passerar immigration i ett nafs via Premium Lane (erhöll kort när vi klev av planet).

Väskorna dröjer något, men hyfsat snart sitter vi en taxi in mot stan och Shangri-La Hotel.




Nu följer sol, poolbad, läsande, lite Som Tam-sallad, en tur till Wat Pho på floden och en ganska så magisk 10-rätters avsmakningsmeny på indiska Gaggan.




















Och till sist ett underbart exempel på hur man köar till Skytrain i Bangkok:

…fortsättning följer!
Last edited: