Senaste nytt

Bali goes Vietnam - eller ett försök att normalisera poängsaldot

Kris

Medlem
Tack för en grymt välskriven rapport och många fina bilder. Hur funkar det med dricks på restauranger, för housekeeping personal, eventuella butlers?
På resorts osv dricksade jag inte alls då det läggs diverse serviceavgifter på allt som konsumeras (som man dessutom inte får poäng för... :)) Uppmärksammade butler och annan personal inför management i tal och skrift, vilket brukar vara uppskattat.

Ute i byn och taxi etc är annorlunda, där jag rundade upp friskt. Det blir ju många nollor på notan här... :)

Typ så tänker jag.
 

Kris

Medlem
Tack för en mycket intressant rapport. Jag är inte avis:D Tror jag skymtade din resort på avstånd när jag var i Da Nang 2017. Nästa gång du kommer dit och alla i sällskapet kan köra en tvåhjulig 125cc, då är en resa över Hai Van pass det gjutna målet. Har kört MC över alperna +10 gånger, men det här var speciellt. Och tipset fick jag jag här på business class där en vänlig själ länkade till till Top Gears Vietnam special. Och, glöm inte att köpa med en marmorstaty hem, lite större än den som James May har på pakethållaren. Varför inte en av dig själv i naturlig storlek och ställa i trädgården:D Min fru hade dock synpunkter när jag framförde idén till henne:oops: Men jag fick med en liten mortel i alla fall som används nu och då.
Så ju sjukt nice ut. Får lägga den på todo-listan!

Haha, intressant med marmorstatyerna. Det fanns en hel del outlets med rejäla statyer längs landsvägarna. Kidsen vad der var för något. :) Lätt att vara efterklok, men en staty eller två borde man ju släpa med sig hem. Har hört att man skall förbereda sitt mausoleum i god tid...
 

Kris

Medlem
Episod 7 - skyBOSS, cowboys och rosa muggar

Det finns en hel del möjligheter för att resa inrikes i Vietnam. Antalet flighter mellan Danang och Saigon är nästan lika vältrafikerat som de grå silverpilarna över Øresundsbron.

Efter ett par turer med Vietnam Airways var vi (ok... jag) sugen på att testa något nytt. Med Vietjets färgglada profil och ytterst wehey-iga premiumprodukt "skyBOSS" var saken biff.

Intercontinentals svarta blixten tog oss till Danang airport, där ytterligare en vitklädd InterContinental-dam tog emot oss, lastade bagage och eskorterade oss via incheckning genom security fram till InterContinentals egna lounge på Danang airport. Smooth operator!

DAD-SGN i Vietjet Skyboss
Som resande med Vietjet skyBOSS ingick prio checkin och fasttrack. Incheckningen tog dock evinnerligt lång tid trots knapp kö. När det var fixat och bohaget taggat på bandet gick det däremot snabbt att svepa igenom security och in i loungen.

20220727_111242.jpg

Kö för icke-skyBOSSers

20220727_111318.jpg

The skyBOSS check in experience


20220727_112735.jpg

Vår personliga guide från bil till lounge

Intercontinental har som sagt även här ett avtryck. Förutom egen arrival lounge har de en lounge airside med gratis förfriskningar. Mat kan beställas till kostnad, men de rekommenderade att vi stack in huvudet nästgårds för att hämta evt mat från den lounge vi hade tillgång till som skyBOSSers. Inget att skriva hem om som sådan, men ganska nice att ha intercontinentals (relativt lilla) lounge för sig själv i väntan på boarding. Hela upplevelsen från utcheckning på hotellet fram till boarding kändes som snäppet under VIP-terminal. Inte många fingrar som behövde lyftas ej heller hjärnceller besväras. Bra där!

20220727_113536.jpg

Gateway to heaven, eller i alla fall Club Intercontinentals annex på DAD

20220727_113552.jpg

Alternativet var skyBOSS trejdepartslounge nästgårds


Som enda skyBOSS-pax på denna flygning pep vi förbi kön vid boarding och installerade oss på rad 1. Full flight, så en del pax flyttades fram framför gardinen, de fick dock inte åtnjuta den fullblodiga skyboss-upplevelsen.

20220727_120839.jpg

Det kändes skyBOSS ända ner i tårna när man sveper förbi kön till boarding

Vietjet är ett färgglatt inslag i flygindustrin. Med personal i skojfriska cowboy/scout-kläder, rosa plastmuggar och branded toys kan det nästan inte bli bättre! Pre-departure drink i form av lite ljummet vatten (men dock i rosa mugg!), en ren fest innan vi ens stängt dörrarna. Det togs även beställning från menyn innan take off.

20220727_121354.jpg

Pre departure amenities

20220727_122609.jpg

Meny - what could possibly go wrong. Ett ägg för 15k någon?


Maten var som man bäst minns de gamla folieformarna med nudelrätter. Oändliga variationer i menyn, men det som dukades fram såg ganska likriktat ut. Damen i western-utrustning kollade snett på mig när jag nekade isbitar till min Tiger beer. 'But Sir, it is not cold!'. Vad gör det när pilsner serveras i en rosa plastmugg med skyBOSS-logga?! Just det, ägget, glöm inte ägget! Självklart finns det ett vakuumförpackat kokt ägg med som snack på varje bricka.

20220727_122950.jpg

Safety first!

20220727_125028.jpg

Hela kostcirkeln inkl is!

20220727_124427.jpg

Vietjet hardcore gardin-disciplin!


20220727_124234.jpg

Efter takeoff rundade vi monkey Island och vårt tidigare hem (snyft)

Efter en kort flygning brände däcken på vår A320 upp ännu ett spår på banan i Saigon. Mission accomplished! Nu kunde vi åtnjuta leverans av priobagage innan kampen i taxikön skulle börja. Bagaget var en smula försenat på bandet, men våra kollin (som enda prio-pax) kom demonstrativt ensamt innan resten kom. Nog den mest uppfriskande priobagageupplevelse jag haft i modern historia.

20220727_142420.jpg

Vårt bagage på väg i dess ensamhet...

Smålänningen i mig slog till när förbokad transport av hotellet var 85usd vs 6usd för en vanlig taxi. Nu hade vi varit tillräckligt i skyddad verkstad! In i bilen ungar, nu blir det åka av.

20220727_143546.jpg

Lastade i taxi på väg in mot district 1

Resan fortsätter, stay tuned...


20220727_145528.jpg

Btw. Safety first #2. Med tung oljedoft och cigg i mungipan är det bäst att ha motvärn i bagaget.
 

Kris

Medlem
Tack för ännu ett inspirerande inlägg på en annorlunda resa.

Tur att det stod US$ 1 också, då valutakursen är för mig okänd.
Det är lite hjärngympa med valutan. Många priser för utlänningar kvoteras i usd. Flesta hotell är bokade med USD-priser, oxå skall man ta ställning till skatter, VND(Dong) - konvertering osv osv.

Nuvarande växelkurs är ca 24k Dong för en USD. Så ett exempel på att de hedgar med 1USD för äggen :)
 

Kris

Medlem
Episod 8 - staden med två namn eller sista rycket innan hemfärd

Resan började närma sig sitt slut. Dock var det plats för lite storstad som pricken över i. Efter en sjuhundans upplevelse i Vietjet skyBOSS bar det av i full fart mot Saigon District1.

Kanske inte en större överraskning för läsare som hängt med från resans start att taxin stannade vid Intercontinental Saigon, vilket är ett typiskt affärshotell i centrala Saigon. Vi blev omedelbart uppbussade till våning 19 (av 20) för incheckning i Club Intercontinental lounge.

20220728_143448.jpg

Intercontinental Saigon

Hotellet och Club Intercontinental
Enligt konstens regler uppgraderad två kategorier från corner suite till one bedroom suite with Cathedral view på tjugonde våningen. Wow - vilken kyrka sen... (ironi). Det var väl i realiteten en uppgradering, då sviterna på långsidan av huset är större än hörnorna. Börjar dock bli lite matt på hotell som har femtioelva kategorier med marginell skillnad.

20220727_153147.jpg

Badrum och sovrum

20220728_093906.jpg

Hands-on kuddmeny

20220727_153401.jpg

Ännu en minibar att försöka spränga med 50USD/night RA credit

20220727_153215.jpg

Cathedral view...

20220727_163843.jpg

Fish tank på 3e våningen

Enligt standardformat serveras frukost, afternoon tea och evening cocktails i loungen. Rikligt med personal och trevlig service. Alltid skönt att komma tillbaka till borgen för lite ompyssling efter att röjt runt i en storstad.

20220729_075805.jpg

Club Intercontinental frukost

20220727_151614.jpg

Afternoon tea

20220727_151812.jpg

Skåpet laddat med dryck och kylda glas

20220729_175556.jpg

Evening cocktail buffé

20220729_180101.jpg

4x3 matris med varma snacks

20220729_181557.jpg

Fika på behörig höjd


De glömde ställa in en extrasäng enligt överenskommelse (skrev dessutom på en massa papper för det). Kommande dag regnade det in ursäkter muntligt och skriftligt samt även rejält med extra fruktkorgar osv. Kostnaden ströks såklart och det blev plötsligt inga problem att checka ut kl19 på avresedagen. Slutet gott...

Saigon - HCM
Saigon är en väldigt trevlig by. När man väl förlikat sig med det organiserade kaoset i trafiken så är det lätt att ta sig runt till fots i de centrala delarna, alternativt ta en taxi, som sällan ens kommer upp på en femtiolapp. Nu är äntligen båda kidsen tillräckligt stora så att vi klarar oss med två Bubblebums (uppblåsbar bälteskudde) i ryggsäcken för spontana taxiturer. Trots att de flestra taxichaffisar bra skrattar och säger "no need Sir" när man sliter med att få rätt på säkerhetsbälten etc. Blir strax lite upprörd innombords till de kommentarerna, har ni liksom inte koll på vad Anita och Televinken lärt er!!

20220729_101619.jpg

Våffeldagen

20220728_140606.jpg

Safety first. Föregå med gott exempel som familjeöverhuvud och beväpna dig!

20220728_140823.jpg

Politiskt möte pågår

20220729_130241.jpg

Blev ett besök i Landmark TVGB 81, Saigons högsta hus på knappa 400m

20220729_104254.jpg

Mäktig utsikt uppifrån. Gavs även möjlighet till plane spotting, då flygplatsen ligger väldigt centralt.


Försöker alltid göra något vardagligt med kidsen i främmande land. Förutom lite shopping på marknad bestämde jag och Jr oss för att klippa oss. Lite vardagsspänning att se hur det gick till. Aldrig har Jr suttit så tyst och stilla. Och aldrig har Jr snackat så mycket om en vardaglig sak i efterhand som samurajklippningen i Saigon.

Saigon - definitivt på listan för återbesök!

Stay tuned for more... Men först en power nap

20220728_121005.jpg
 

Ricci

Medlem
Ajaj....
Verkar som IC-Saigon dragit ner på utbudet av starka drycker, de hade ett betydligt större utbud före Corona..
 

Kris

Medlem
Ajaj....
Verkar som IC-Saigon dragit ner på utbudet av starka drycker, de hade ett betydligt större utbud före Corona..
Verkar vara ett genomgånde tema i branchen :( De hade ju inte ens Corona i loungen...

Enligt utsago på andra diskussionsgrupper är exempelvis utbudet i Club IC Danang också nedjusterat. Exempelvis lär det funnits Monkey 47 gin (passande!), men nu utbytt till Gordons & co. De hade förvisso fortfarande lokal premium Saigon Baigur gin.

Club IC Berlin är dock oförändrat (förutom att de eminenta cookies försvunnit)
 
Toppen