Senaste nytt

Bagagetjuv till yrket, gripen

I princip håller jag med dig. I praktiken tror jag det är rätt ovanligt att någon "snor" en väska från bagagebandet. Någon som vet mer?

Den enda chansen att göra det på ett "rimligt" sätt är att göra en sådan kupp på flighter där bagaget kommer ut före passagerarna. Skulle man sätta det i system skulle man förmodligen bli avslöjad ganska fort om man börjar analysera saknade bagage

T4 på Arlanda är ju helt galet där man inte ens behöver flyga för att stjäla bagage.
Fast där hinner man åtminstone (nästan) alltid till bandet innan bagaget. Nästan värre på flygplatser där "immigrations" tar "evigheter" och bagaget snurrar runt oövervakat under lång tid.

Fast där hinner man åtminstone (nästan) alltid till bandet innan bagaget. Nästan värre på flygplatser där "immigrations" tar "evigheter" och bagaget snurrar runt oövervakat under lång tid.
Eller där de bara lastar av det och ställer det i ett hörn. Det gjorde de för mig när jag kom till SFO från FRA för två veckor sedan. En hel A380 med baggage innan första passageraren kom genom passkontrollen.

Fast de ställde ju åtminstone allt prio-taggat baggage längst in bakom det andra så det var svårare att stjäla. Men det tog en j-a tid att gräva fram det.

Men det är ju mellan immigration och tull, så det ska ju lite till för att sno det där. Värre är väl att i princip alla inrikes flygplatser är som på Arlanda T4 - några meter till utgången och vem som helst kan gå in och hämta..

Den enda chansen att göra det på ett "rimligt" sätt är att göra en sådan kupp på flighter där bagaget kommer ut före passagerarna. Skulle man sätta det i system skulle man förmodligen bli avslöjad ganska fort om man börjar analysera saknade bagage

Ja, men ponera att bagaget av någon anledning inte kommer med samma flyg som dig.
Det är ju jätteenkelt att norpa väskor som snurrat två varv på bandet.

I USA har jag varit med om att de matchat bagagetag med biljett när man går ut. Det har hänt i Miami (MIA) och New York (LGA). Båda var inrikesflygningar.

Toppen