Senaste nytt

Bagage på United med Eurobonus-award

Kan du inte göra det vid checkin när du ändå ska lämna väskorna?

Fungerar så gott som aldrig för mig. De lyckas ibland få in numret men inte Star A Gold, vilket innebär gnällig tjat om incheckat baggage och lounge. Tror de är osäkra om de ska lägga in SK EBDXXXXXXXXX eller SKEBDXXXXXXXXX eller EBDXXXXXXXXX eller EBGXXXXXXXXX eller XXXXXXXXX....nu verkar systemet inte få ihop något :(

Bumpar tråden. Ska åka med Swiss i business via Zürich till Stockholm från Chicago. Har lagt till ett ben Tampa-Chicago och som känt så bokas den i ekonomi med United på en Eurobonus award. Har lagt in EBG och när jag kollar tillåten bagagemängd med mitt bokningsnummer på Uniteds hemsida så kommer följande text:

In compliance with U.S. Department of Transportation regulations, checked baggage policies for your entire itinerary are determined by SWISS Airlines. Visit united.com/baggage for more information.

Det var intressant information eftersom det tidigare diskuterats om USA följer "most significant carrier" eller "första" carrier avseende bagage. Så till mina frågor:

1. Som EBG vet jag att jag har tillgång till Premier Access på United. Mitt resesällskap är dock EBS. Vad gäller då? Vet att det inte är en *A Gold-förmån att ta med gäst till prioriterad incheck, men för att hårddra det - går det ens att checka in bagaget i två olika köer om man reser på samma bokningsnummer där den ena är *A-Gold och den andra statuslös? Borde vara svårt att få priotagg på alla bagagen exempelvis?

2. Vet att *A Gold track inte är en förmån där man kan ta med en gäst. Detta skiljer sig från ovan - klart möjligt att gå i olika köer. Men analogt med "most significant carrier" som tydligen gäller för bagaget - är det osannolikt och omöjligt att det lyckas om man testar att gå båda i *A Gold track?

Hej, behöver lite hjälp ifrån er.
Vi har lyckats boka biz (I) Boston - LHR med United (vidare med LHR-ARN) i sommar. Bokat som *A award, via telefon. Såg nu att det INTE ingår något bagage för Boston -LHR flighten? :confused: Vi är EBG och EBD.

Ser att man tidigare har refererat till att EBG och EBD får checka in bagage kostnadsfritt (länk nedan) men vill ju inte riskera att stå på BOS och behöva betala 3,300kr/person som UA hemsida påstår att vi ska betala...
United Airlines Baggage Calculator

Vad är er erfarenhet/kunskap?

Hej, behöver lite hjälp ifrån er.
Vi har lyckats boka biz (I) Boston - LHR med United (vidare med LHR-ARN) i sommar. Bokat som *A award, via telefon. Såg nu att det INTE ingår något bagage för Boston -LHR flighten? :confused: Vi är EBG och EBD.

Ser att man tidigare har refererat till att EBG och EBD får checka in bagage kostnadsfritt (länk nedan) men vill ju inte riskera att stå på BOS och behöva betala 3,300kr/person som UA hemsida påstår att vi ska betala...
United Airlines Baggage Calculator

Vad är er erfarenhet/kunskap?
Var ser du att det inte skulle ingå? Jag har inte hört talas om att United skulle ha en biz fare utan baggage.

Tittar du på baggage info i sas appen tex så glöm det som står där. Det är nästan aldrig rätt. Eller är det på Uniteds site du ser det?

står så i SAS appen men även på Uniteds hemsida.
Nu har jag däremot ringt SAS och frågat och enligt damen jag pratade med ska det ingå 2 PC i biz, även på award - plus ev. väskor om man har EBG eller EBD status. Hoppas bara att incheckningsdisken på UA i BOS säger samma sak...

EDIT - ser nu att det i alla fall står 2PC på den bekräftade biljetten. Phuh!

Toppen