Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

Nytt svar från SAS Customer Care idag där de åter igen nekar mig kompensationen med följande motivering.

"Den IATA-regeln du hänvisar mot är själva biljettregeln. Att du som Diamantmedlem får ta med två bagage utan kostnad är en förmån och alltså inte en regel. Förmånen gäller, som jag skrev i mitt tidigare mail, på SAS, Widerøe, Estionian Air samt våra Star Alliance partners. Då Virgin Atlantic inte är med i Star Alliance gäller inte förmånen på resor med dem."

Det jag hänvisade till är det som står längst ner om "Resa till/från USA"
Resa med anslutningar - SAS

Nu kanske SAS har rätt i detta men det känns inte direkt som om det är glasklart. Kul att vara Diamond :(

Nytt svar från SAS Customer Care idag där de åter igen nekar mig kompensationen med följande motivering.

"Den IATA-regeln du hänvisar mot är själva biljettregeln. Att du som Diamantmedlem får ta med två bagage utan kostnad är en förmån och alltså inte en regel. Förmånen gäller, som jag skrev i mitt tidigare mail, på SAS, Widerøe, Estionian Air samt våra Star Alliance partners. Då Virgin Atlantic inte är med i Star Alliance gäller inte förmånen på resor med dem."

Nu kanske SAS har rätt i detta men det känns inte direkt som om det är glasklart. Kul att vara Diamond :(
Jag tror inte att statusförmån gäller för Most Signinficant Carrier (MSC).

Det finns en diskussion i den här tråden (Gäller Most Significant Carrier regel även för statusförmån? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor men det har inte kommit fram någon slutsats.

Tyvärr har de antagligen rätt.

Det är ett otyg att de envisas med att sälja codeshares på icke star Alliance carriers. Hade liknande issues på American Airlines (med sk code) för några år sedan när kundtjänst (jaja, jag vet bättre nu men det var ett tag sedan) då påstod att lounge tex skulle gälla i Chicago där jag bytte från sk till aa. Inte mycket chans att övertyga aa loungepersonalen om det på plats...

Code share är illa, men utanför alliansen är det ännu sämre... :(

Svara att du tycker det är felaktigt av dem men att du accepterar mot att SAS i gengäld uppdaterar/förtydligar informationen på hemsidan.

Nu blev jag tvungen att kolla och nej, du har rätt. Det var inte SK-nummer. Det var genomgående biljett på samma bokning osv, men det var AA-nr på flighten.

Tur att man sparar alla gamma bokningsmail :)
Men i ärlighetens namn, vilken normalt funtad person har ens koll på vad code-share, operated by osv är? Köper man en biljett på sas.se så tror ju gemene man att det är SAS, oavsett vad det står i något mail man får. :)

Men i ärlighetens namn, vilken normalt funtad person har ens koll på vad code-share, operated by osv är? Köper man en biljett på sas.se så tror ju gemene man att det är SAS, oavsett vad det står i något mail man får. :)
I mitt fall var jag övertygad om att det var virgin utan codeshare men läste sas hemsida och tolkade det som att jag skulel få ha bagage som om det vore en sas flight...

Håller med. Ytterligare en anledning att de ska sluta med sådana där dumheter :) Alternativt ge exakt samma benefits och poäng och whatever på en codeshare som om det var deras egna flygningar. Allt annat är bara förvirrande.

Toppen