Senaste nytt

Bagage kvar på AMS efter direktflyg med SAS

Jag har ett bagage som jag hoppas är kvar på DUB, varit borta i 16 dagar nu. SAS räknar bagaget försvunnet efter 21 dagar enligt kundtjänst jag talat med. Min hemförsäkring vill inte täcka något pga hemresa, men AmEx har iaf öppnat för att eventuellt komplettera den ersättning som SAS kan tänkas ge. Ska öppna ett försäkringsärende i veckan (när det gått 21 dgr).
Suck, jag har inte hört något heller, men 'bara' gått 7 dagar. 'Tracing continues' är läget. Jag funderar på att skicka någon i familjen till flygplatsen och leta... väskan lär stå bland alla andra, eller tom åka ner själv och hämta.

Sonens väska är kvar på Heathrow (efter en connection från Addis Abeba till Stockholm) sedan 24/6. Väldigt segt. Verkar inte som att det finns någon möjlighet att göra något annat än att vänta. Hemresa gör också att det inte blir någon ersättning från någon försäkring. Möjligen om hela väskan försvinner och aldrig kommer hem. Finns både lapp i väskan med mitt mobilnummer + Apple Airtag, så det är inte speciellt svårt att varken hitta den eller veta vad man ska göra med den om man bara öppnar locket på den om alla andra etiketter och klisterlappar har fallit bort.

Lägesrapport, väskan ska ha kommit till Arlanda med KLM i fredags. Vi är på väg igen idag så ringde till SAS bagage service i fredags. Två timmars kö för att framföra att vi vill hämta den på Arlanda, gick inte i worldtracer.

SAS bagage service landside i T5 har öppet 6.45-23 men är lunchstängt en timme någonstans mellan 12-14 (info från personalen). De var stängda när vi kom fram, vi kom åter strax före 14.00. En kö hade redan byggts up, vi betjänades 14.40ish.

Väskan fanns inte hos SAS än två dygn senare! Mycket trevlig personal, de ringde till Menzies eftersom väskan kom på KLM. De hade inte heller koll på vart väskan är. Enligt SAS medarbetaren får Menzies högar med rush bagage från olika håll (Amsterdam, Heathrow, mfl), de har svårt att beta av backloggem som byggs upp pga strulet ute i Europa.

Lite tid kvar, så vi tog Arlanda Express tillbaka till T2, och ringde på hos Menzies. De skulle först kunna hjälpa oss efter 16.00 men då skulle vi inte klara checka in väskan i tid för avgång vid 17.00 snöret.

Nytt försök att få väskan när vi kommer åter om en dryg vecka…

Summa summarum, det tar tid med försenat bagage just nu…

• Gilla
Reactions: Gus
Idag blev vi återförenande med väskan! Tre veckor tog det. Väskan lokaliserades på Arlanda en knapp timme efter vi hade lyft till Amsterdam igen för en vecka sedan… ironi. Vi hade köpt den ny i Amsterdam innan förra hemresan, så den hade nog flygångest inför sitt första flyg. Efter turerna på Schiphol och Arlanda ser den ut som en erfaren globetrotter istället, slitet höger och vänster… men vi har våra grejer tillbaka.

Toppen