Senaste nytt

Bag Tag EVA Air / Ethiopian

Är inbokad på BR67 med EVA Airways från Bangkok till London efter semestern i augusti och landar 19:35 och ska sedan vidare till Köpenhamn 20:30 med SAS vilket egentligen är omöjligt att boka enligt SAS men jag lyckades. Pga en mässa i Nairobi behöver jag åka direkt från London ner till Nairobi för att hinna med alla förberedelser samma kväll och
Ethiopians flight till Addis 21:00 kan vara ett alternativ. Det finns alltså ej tid att få väskan i London och checka in igen pga tidsbrist.

Resan är bokad med Amex voucher och har gått ut så några ändringar går ej att göra.

Jag har tidigare lyckats några gånger med att få väskan att gå vidare mellan flighter fast jag har haft olika bokningar med Star Alliance men det har alltid varit slutdestinationer
på biljetten. Exempelvis SAS ner till Hamburg som var slut destinationen med SAS och sen vidare till till Singapore med Swiss via Zurich. Tanken den gången var en mässa i
Hamburg där jag valde att ej medverka och var på hemmaplan men hade tänkt att åka till Singapore efter mässan. Det blev alltså en enkel med SAS till Hamburg och vid incheckningen i Köpenhamn så lyckades SAS att tagga bagen hela vägen till Singapore. Dock blev det lite pappersarbete vid gaten den gången.

Denna gången är det alltså mer problematiskt. Jag kommer att mer eller mindre säga till EVA Airways att jag ej ska flyga den sista sträckan från London och be att de taggar
väskan till Nairobi via Addis på ett nytt bokningsnr.

Är det någon som tror att detta ens är möjligt?

np
 

Thornado

Medlem
En fundering - din anslutning på LHR är ju 55 minuter, och precis som du säger så borde det inte gått att boka då det är under minimum connection time (MCT). Är du säker på att det verkligen var så kort anslutning när du bokade, eller kan det ha blivit en tidtabelländring (t.ex. längre flygtid på ditt BR-flyg) som gör att anslutningen nu är så kort?
Om det har gjorts någon förändring så kan du ju kanske ha en möjlighet att få göra en ändring i bokningen trots utgången voucher. Inte helt säker på om det går oavsett hur länge det gått sen ändringen skedde, men kan vara värt ett försök att ringa SAS iaf. I så fall är det väl att rekommendera att helt enkelt ta bort sista benet LHR-ARN på den bokningen.

Detta ökar ju chansen att du lyckas något, men jag skulle säga att det fortfarande är rätt så riskabelt att boka flighten till Addis 21.00 då det ju är kört om de inte skulle vilja skicka väskan vidare. Jag antar att du inte har möjlighet att resa med enbart handbagage?
 

QR A319

Medlem
Allt strul med tidsbrist samt interlining som jag anser är dömd att misslyckas så hade jag, ivartfall, vaskat BR flyget och istället flugit BKK-Nairobi för biljettpengarna som du planerar lägga på flyget UK till Nairobi.
Ethiopian och de 3 stora från mellanöstern har matartrafik till afrikanska kontinenten från Bangkok.
 

palmen

Moderator
Det är nog inte bara väskan som kan bli problem, finns ingen garanti för att du kan checka in online på flighten heller, eller att de kan lösa detta i Taipei.

Det upplägget du beskriver har extremt hög risk att misslyckas. Du har inga som helst rättigheter att få bagaget taggat hela vägen och finns ingen garanti att du kan checka in i förväg, samt risk för förseningar på flighten till London.
 
Det är nog inte bara väskan som kan bli problem, finns ingen garanti för att du kan checka in online på flighten heller, eller att de kan lösa detta i Taipei.

Det upplägget du beskriver har extremt hög risk att misslyckas. Du har inga som helst rättigheter att få bagaget taggat hela vägen och finns ingen garanti att du kan checka in i förväg, samt risk för förseningar på flighten till London.
Jepp helt klart en stor chansning
 
En fundering - din anslutning på LHR är ju 55 minuter, och precis som du säger så borde det inte gått att boka då det är under minimum connection time (MCT). Är du säker på att det verkligen var så kort anslutning när du bokade, eller kan det ha blivit en tidtabelländring (t.ex. längre flygtid på ditt BR-flyg) som gör att anslutningen nu är så kort?
Om det har gjorts någon förändring så kan du ju kanske ha en möjlighet att få göra en ändring i bokningen trots utgången voucher. Inte helt säker på om det går oavsett hur länge det gått sen ändringen skedde, men kan vara värt ett försök att ringa SAS iaf. I så fall är det väl att rekommendera att helt enkelt ta bort sista benet LHR-ARN på den bokningen.

Detta ökar ju chansen att du lyckas något, men jag skulle säga att det fortfarande är rätt så riskabelt att boka flighten till Addis 21.00 då det ju är kört om de inte skulle vilja skicka väskan vidare. Jag antar att du inte har möjlighet att resa med enbart handbagage?
När jag bokade gick det alldeles utmärkt enligt SAS och det har ej varit några ändringar. När mina föräldrar bokade en månad senare på samma flight så var det ett stort Nej från SAS :) :) :) Går ej att ta bort sista benet eftersom Amex Vochern har gått ut.
 

henke12

Medlem
Systemmässigt går det,
Det kräver dock en agent med mycket välvilja och lite skills!

Min erfarenhet säger dock att chansen att lyckas med detta är högre ex-Asien än ex-Västvärlden
Dock enig med föregående talare att det är riskabelt :)
 
Toppen